Sv: olja?

De som ger olja ger det främst för energins skull.
 
Sv: olja?

Om du tänker på att L i stallet får det är det för att det är lite smörjande.

Hon har inte haft problem sedan hon började få det.

Som du nu redan vet är det oxå energi i det!
 
Sv: olja?

Olja ger 2,5 gånger så mycket energi som samma vikt av havre eller kornkross. En häst som får fett (olja) har lättare för att förbränna just fett vid arbete. Vilket gör att energin räcker längre och de blir uthålligare. Kroppen tillvänjs då lättare till fettförbränning om den får fett.

För hårt arbetande hästar kan olja vara bra om de har svårt att orka äta allt foder annars. Till distanshästar ger man ofta olja. Det kan annars bli för mycket protein för hästen om de skall äta mycket kraftfoder. Då för mycket protein gör att hästen får ökat behov av vatten och ökar även mängden ammoniak i urinen.

Så olja är ett bra foder för hästar som skall arbeta. Men behovet för den vanliga motionsridna hästen är kanske inte så stort, för fett finns ju även i kraftfoder så det räcker till. Men någon halv dl om dagen är bra. Jag ger alltid mina hästar tillskott av ca. halv dl olja (solros, majs eller ev. raps) och 1 tsk salt (som är underhållbehovet av salt), det tycker jag är basen tillsammans med tillskott av selen och e-vitamin.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: olja?

jo hon började men nu har det spridit sig till alla nadra hästar i stallet :D bara Katzy som är utan. :p
 
Sv: olja?

desiree skrev:
tack! exakt den utförliga förklaring jag behövde. :bow:

Mm, men du behöver INTE ge någon olja om du vet vad ditt hö innehåller (analyserat) och hästen kan få tillräckligt genom DET. Man kan inte bara gissa sig till att "aha, jag ska nog ge min häst olja" bara för att alla andra gör det...
Olja måste vara SISTA utvägen för att ge hästen mera energi (tycker iaf jag)! Först ska den få så mkt grovfoder som möjligt, sedan (OM inte energin från höet räcker till) ska man ge havre/korn/lusern/färdigfoder och OM man fortfranade inte får ihop energin till hästen (väldigt svårfödd?!!) så kan man använda sig av olja för att ge snabb energi.

För det andra: Vanlig mat/raps/majs-olja smörjer INTE tarmarna, det har veterinärerna sagt till mig iaf. Det måste vara PARAFFINOLJA om det ska vara till någon nytta. :smirk:
 
Sv: olja?

milly skrev:
För det andra: Vanlig mat/raps/majs-olja smörjer INTE tarmarna, det har veterinärerna sagt till mig iaf. Det måste vara PARAFFINOLJA om det ska vara till någon nytta.

Vår veterinär Göran Rydén säger precis tvärtom..efter ett kolikanfall blev jag av honom rekommenderad att blanda 1-2 dl raps/majsolja per dag i fodret för att smörja tarmarna. För någon vecka sedan tog oljan slut i stallet och hästarna gick utan ett par-tre dagar, vi märkte en omedelbar skillnad på avföringen, den blev hårdare och mörkare. När vi återigen började använda olja återställdes ordningen dagen efter. Vi ger 1/2 dl. olja utblandat i betforen morgon och kväll.
 
Sv: olja?

Barsebäcks Z'Ore skrev:
Vår veterinär Göran Rydén säger precis tvärtom..efter ett kolikanfall blev jag av honom rekommenderad att blanda 1-2 dl raps/majsolja per dag i fodret för att smörja tarmarna. För någon vecka sedan tog oljan slut i stallet och hästarna gick utan ett par-tre dagar, vi märkte en omedelbar skillnad på avföringen, den blev hårdare och mörkare. När vi återigen började använda olja återställdes ordningen dagen efter. Vi ger 1/2 dl. olja utblandat i betforen morgon och kväll.

Ja, JAG vet ju egentligen inte men när veterinärerna förklarade för mig att vanlig olja smälter hästarna ner innan det hinner ner i tarmarna och "smörja" så trodde jag på DOM.
Min häst har haft förstoppning ett par ggr och varit inlagd på klinik i 8dagar för det... De sade att valig olja är till ingen nytta utan att man skulle använda paraffinolja.
Det alla (både distriktarna och de på kliniken) sade var att jag skulle ge betfor och LINFRÖ till henne. Och mycket fibrer samt B-vitaminer.
och framförallt se till att hon DRICKER massor!
 
Sv: olja?

Stopek skrev:
och 1 tsk salt (som är underhållbehovet av salt),

Var har du fått detta ifrån? 1 msk salt är ca 15g vilket ger 6g Na och Na behovet ligger på betydligt mer än så för en 500g häst som underhåll. 1 tsk är 1/3 msk, alltså 2g Na, inte i närheten av hästens underhållsbehov!
 
Sv: olja?

milly skrev:
Det alla (både distriktarna och de på kliniken) sade var att jag skulle ge betfor och LINFRÖ till henne. Och mycket fibrer samt B-vitaminer.
och framförallt se till att hon DRICKER massor!

Jag har fått lära mig samma sak, fast vi använder 'loppfrö' i stället för linfrö + oljan då.
Fri tillgång till vatten är SUPERVIKTIGT, vi vattnar våra hästar med spann trots att vi har automatvattenkoppar i alla boxar. På det viset vet man exakt hur mycket vatten varje häst får i sig. Min häst t.ex. dricker nu under vintertid ca: 30 liter de 13-14 timmar han står i box + det han dricker i hagen.
 
Sv: olja?

milly skrev:
Mm, men du behöver INTE ge någon olja om du vet vad ditt hö innehåller (analyserat) och hästen kan få tillräckligt genom DET. Man kan inte bara gissa sig till att "aha, jag ska nog ge min häst olja" bara för att alla andra gör det...
Olja måste vara SISTA utvägen för att ge hästen mera energi (tycker iaf jag)! Först ska den få så mkt grovfoder som möjligt, sedan (OM inte energin från höet räcker till) ska man ge havre/korn/lusern/färdigfoder och OM man fortfranade inte får ihop energin till hästen (väldigt svårfödd?!!) så kan man använda sig av olja för att ge snabb energi.

För det andra: Vanlig mat/raps/majs-olja smörjer INTE tarmarna, det har veterinärerna sagt till mig iaf. Det måste vara PARAFFINOLJA om det ska vara till någon nytta. :smirk:

men när jag läste stopeks svar, kom jag fram till att min häst inte behöver olja. =) jag ville bara veta varför man valde att ge det till sina hästar eftersom det verkar så vanligt. :)
 
Sv: olja?

Jag har fått lära mig (på föreläsning distans) att 20 g om dagen är underhållsbehovet. Det är en toppad tsk salt. Sedan kan man givetvis öka på givan vid hårdare arbete. Teskeden om dagen är åtminstone ett bättre utgångsläge än inget tillskott alls. Sedan kan ju hästen själv knapra på saltstenen för att få i sig mer. Saltet jag ger köper jag på Granngården och är speciellt hästsalt, utan tillskott på jod.

Men jag är nyfiken på din källa till kunskap, för man kan ju alltid lära sig något nytt. Det finns det alltid behov av. :)

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: olja?

Parafinolja är något man fyller oljelampor med och smörjer in trämöbler. Det kan visserligen ges i en liten dos vid förstoppning, som du säger, enligt gammaldags huskurer. Jag skulle dock inte använda det varken på människa eller djur.

Nu handlar inte den dagliga dosen av fett om någon kur mot förstoppning, utan påfyllnad av energiförråden i form av fett. Matoljor är absolut inte dålig hästmat. Fett är en nödvändig del av en hästs diet. Men det finns framförallt fett i kraftfoder, så fett får de i sig. Men tillskott kan även behövas eller vara förmånligt för den hårt arbetande hästen.

Hälsning Maja
 
Sv: olja?

Paraffinolja mot förstoppning är ingen gammaldags huskur utan något som används av veterinärer som normal behandling. Det är dock inget man bör ge regelbundet eftersom det minskar upptaget av fettlösliga vitaminer samt är retande.
Man bör vara försiktig om man ger paraffinolja i munnen den är väldigt farlig om hästen sväljer fel o den kommer ner i lungorna o den orsakar inte mycket skyddande hostreflex.
Det går alldeles utmärkt att ge hästar joderat salt om de inte får i sig väldigt höga doser redan innan, hästar är inte känsligare för jod än människor o precis lika beroende av det.
Jag vet inte vad du har för teskedar men jag kan då inte lyckas få på 20 g salt på mina teskedar.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: olja?

MATSKED skall det givetvis vara. :o

Parafinolja som fodertillskott för att tillgodose enerigbehovet är väl inte att tillråda ändå? Det var ju det denna tråd handlade om, tror jag!

Jag har fått lära mig att man inte skall ge joderat salt, så därför köper jag Lantmännens som är ett vettigt pris, inte dyrare eller så.

Jag tror nog ändå att man inte skall ge salt med tillskott av jod då det handlar om stora givor salt till hästar som arbetar mycket. Det handlar ju om oerhört stora mängder salt som hästar svettas ut under t.ex. en distansritt.

En häst kan under en timma förlora så mycket som 10-15 l vätska. Nu vet jag inte riktigt koncentrationen av salt i detta, men svetten är saltrikare än blodet. Det blir för mycket jod om man skall ersätta denna svettmängd med joderat salt. Sedan vet jag inte om det kanske inte har lika stor betydelse för vanlig promenadridning, där behovet av salt inte är så stort.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: olja?

Stopek skrev:
Parafinolja är något man fyller oljelampor med och smörjer in trämöbler. Det kan visserligen ges i en liten dos vid förstoppning, som du säger, enligt gammaldags huskurer. Jag skulle dock inte använda det varken på människa eller djur.

Nu handlar inte den dagliga dosen av fett om någon kur mot förstoppning, utan påfyllnad av energiförråden i form av fett. Matoljor är absolut inte dålig hästmat. Fett är en nödvändig del av en hästs diet. Men det finns framförallt fett i kraftfoder, så fett får de i sig. Men tillskott kan även behövas eller vara förmånligt för den hårt arbetande hästen.

Paraffinolja sondar veterinärer in i hästarna vid förstoppning! Flera liter. Jag VET, för min häst har haft förstoppning ett par ggr. Hon sondades med paraffinolja tre dagar i rad...
Och det är DOM som sade att vanlig matolja inte har någon effekt (att SMÖRJA tarmana), inte jag.

Det sista du skrev om matolja/energibehov. En häst är ju gjord för att ENBART äta gräs/hö och ska få i sig det fett den behöver därifrån, de behöver bara havre eller oljor då deras energi/fettbehov inte kan tillgodogöras av gräset/höet (sällsynt om har ett bra hö).
En väldigt hårt arbetande häst orkar och hinner kanske inte äta 25kg hö/dag som den skulle behöva och DÅ kan man istället ge de 10kg den orkar äta och istället ge den SNABB ENERGI i form av havre och om inte heller DET räcker ger man olja eftersom det ger VÄLDIGT mkt energi i små mängder. Men det är väl ytterst sällan en häst behöver SÅ mkt energi att den inte kan få det genom hö och havre?

Jag menar inte alls att olja skulle vara DÅLIGT för hästar men det ÄR ingen "hästmat". Gräs och hö är hästmat! och möjligtvis spannmål som havre. Det övriga har vi männsikor hittat på!
 
Senast ändrad:
Sv: olja?

desiree skrev:
men när jag läste stopeks svar, kom jag fram till att min häst inte behöver olja. =) jag ville bara veta varför man valde att ge det till sina hästar eftersom det verkar så vanligt. :)

Okej! Du är klok du! :smirk:
 
Sv: olja?

Ok, för en blank hårrem, kan det också vara bra. :D

Det var värst vad folk var anti, anti här. Men jag kanske har blivit miljöförstörd då jag sysslar med distans. ;)

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: olja?

Har sett vetegroddsolja i hyllan bland tillskott mm. Vad säger ni om den, när och varför?
 

Liknande trådar

Fordon Jag kollar aldrig oljan. Vet att det antagligen vore bra att ha koll men det händer ju aldrig. Bara när bilen larmar har jag insett...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 774
Senast: AraSlei
·
Fritid Nu så.. står jag här och känner mig dummare än tåget 😂 För första gången ska jag ta tag i att fylla olja på bilen själv.. pinsamt att...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 122
Senast: Red_Chili
·
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
349
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp