Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
desiree skrev:tack! exakt den utförliga förklaring jag behövde.
milly skrev:För det andra: Vanlig mat/raps/majs-olja smörjer INTE tarmarna, det har veterinärerna sagt till mig iaf. Det måste vara PARAFFINOLJA om det ska vara till någon nytta.
Barsebäcks Z'Ore skrev:Vår veterinär Göran Rydén säger precis tvärtom..efter ett kolikanfall blev jag av honom rekommenderad att blanda 1-2 dl raps/majsolja per dag i fodret för att smörja tarmarna. För någon vecka sedan tog oljan slut i stallet och hästarna gick utan ett par-tre dagar, vi märkte en omedelbar skillnad på avföringen, den blev hårdare och mörkare. När vi återigen började använda olja återställdes ordningen dagen efter. Vi ger 1/2 dl. olja utblandat i betforen morgon och kväll.
Stopek skrev:och 1 tsk salt (som är underhållbehovet av salt),
milly skrev:Det alla (både distriktarna och de på kliniken) sade var att jag skulle ge betfor och LINFRÖ till henne. Och mycket fibrer samt B-vitaminer.
och framförallt se till att hon DRICKER massor!
milly skrev:Mm, men du behöver INTE ge någon olja om du vet vad ditt hö innehåller (analyserat) och hästen kan få tillräckligt genom DET. Man kan inte bara gissa sig till att "aha, jag ska nog ge min häst olja" bara för att alla andra gör det...
Olja måste vara SISTA utvägen för att ge hästen mera energi (tycker iaf jag)! Först ska den få så mkt grovfoder som möjligt, sedan (OM inte energin från höet räcker till) ska man ge havre/korn/lusern/färdigfoder och OM man fortfranade inte får ihop energin till hästen (väldigt svårfödd?!!) så kan man använda sig av olja för att ge snabb energi.
För det andra: Vanlig mat/raps/majs-olja smörjer INTE tarmarna, det har veterinärerna sagt till mig iaf. Det måste vara PARAFFINOLJA om det ska vara till någon nytta. :smirk:
Stopek skrev:Parafinolja är något man fyller oljelampor med och smörjer in trämöbler. Det kan visserligen ges i en liten dos vid förstoppning, som du säger, enligt gammaldags huskurer. Jag skulle dock inte använda det varken på människa eller djur.
Nu handlar inte den dagliga dosen av fett om någon kur mot förstoppning, utan påfyllnad av energiförråden i form av fett. Matoljor är absolut inte dålig hästmat. Fett är en nödvändig del av en hästs diet. Men det finns framförallt fett i kraftfoder, så fett får de i sig. Men tillskott kan även behövas eller vara förmånligt för den hårt arbetande hästen.
desiree skrev:men när jag läste stopeks svar, kom jag fram till att min häst inte behöver olja. =) jag ville bara veta varför man valde att ge det till sina hästar eftersom det verkar så vanligt.