Jag ger vetegroddolja till min, är nöjd med de...dock mindre nöjd med priset,men har fått tipset att köpa majsolka istället!!
 
Ger just nu rapsolja, men ska byta till majsolja. För det var väl bättre har jag för mig. Jag ger det mest för pälsen skull men även för att min ena unghäst är lite spinkig.
 
Det finns flera ganska nya trådar om olja här på foder, sök på dem och läs mera!
Jag ger numera majsolja istället för rapsolja då det tydligen anses vara bättre. Märker ju ingen skillnad men det hade jag väl inte räknat med heller.
 
Ursäkta att jag smyger mig in här och lånar en tråd. Men jag tänkte fråga om ni vet vad vetegroddolja, rapsolja, majsolja osv. har för näringsinnehåll? :cool:
 
Har ingen häst fn, men då jag hade hand om stora systers häst så fick hon en skvätt mat eller majsolja i maten.
 
Min sköthäst är 31år och börjat tappa hullet, jag har tänkt på att ge honom olja, men vad för olja och hur mkt? visst ger olja en bättre glansigare päls?
 
Jag ger olja periodvis och det beror på varför...vissa oljor är terapeutiska och andra inte..jag har gett majsoljor,mariatisteloljor,vetegroddsolja och nu senast i raden vitlök/persiljeolja.

"En effektiv mixtur för hosta och andningssystem för hästar.
Vitlök håller flugor och flygfän på avstånd. De gamla grekerna fodrade regelbundet
sina hästar med Persiljeolja. Persiljeolja innehåller flavanoider vilka har kända antiinflammatoriska och antitoxidantiska egenskaper."

Vad som är "bäst" beror på vad man skall ha det till, vill man endast ha en blank päls så duger ju vanlig majs,matolja bra......

Jag gillar att "experimentera" med olika saker, för att se effekter på olika "problem".
 
Jag föredrar majsolja pga mängden fleromättat fett(ju mer desto bättre)...
Hur mycket du ska ge hästen är beroende på vad hästen väger.
Man ska max ge 75g fett/100kg kroppsvikt och giva.
Tänk på att inte ge så mycket olja i början och öka mycket sakta så att inte hästens mage blir påverkad.
Ja, olja ger bättre och glansigare bäls.
 
Jag föredrar majsolja pga mängden fleromättat fett(ju mer desto bättre)...
Hur mycket du ska ge hästen är beroende på vad hästen väger.
Man ska max ge 75g fett/100kg kroppsvikt och giva.
Tänk på att inte ge så mycket olja i början och öka mycket sakta så att inte hästens mage blir påverkad.

vart får man tag på majsolja? på granngården eller måste man beställa någonstans?
Menar du att 75g fett per 100kg? alltså att om han väger(jag vet inte rikigt) runt en 600kg så ska han ha så 75*600kg per dag eller?
 
Majsolja kan man köpa i vanliga mataffärer!
100g olja är 1 deciliter tror jag. 75 g är MAXgivan, det vanliga är väl att man ger ca 1 dl, beroende på syfte.
 
Jag ger majsolja, ger det mest för pälsens skull. Har tidigare även gett linfröolja och mariatistelolja, men har inte märkt någon skillnad, så därför föredrar jag majsoljan eftersom den är billigast.
 
Max givan / mål är 75g /100kg kroppsvikt...

En häst på ca 600kg...
Om du ger ca 1,5dl/mål (beräknat på 2 mål/dag)då får den i sig inte fullt 300g/dag (2*1,5dl=3dl, 3dl är ca276g-300g)och det borde räcka om det inte gör det kan du öka till 2dl/mål. Om man ger för mycket olja blir hästen lätt lös i magen och därför skulle inte jag rekomendera så höga givor som i närheten av maxgivan.
Tänk på att vänja in hästen sakta på oljan typ 0,5dl/mål i början och öka sakta. När du sedan är uppe i 1,5dl/mål så vänta ganska länge innan du bestämmer om du ska öka ytterligare 0,5dl/mål (så att du hinner se effekten innan du ökar).
 
Max givan / mål är 75g /100kg kroppsvikt...

En häst på ca 600kg...
Om du ger ca 1,5dl/mål (beräknat på 2 mål/dag)då får den i sig inte fullt 300g/dag (2*1,5dl=3dl, 3dl är ca276g-300g)och det borde räcka om det inte gör det kan du öka till 2dl/mål. Om man ger för mycket olja blir hästen lätt lös i magen och därför skulle inte jag rekomendera så höga givor som i närheten av maxgivan.
Tänk på att vänja in hästen sakta på oljan typ 0,5dl/mål i början och öka sakta. När du sedan är uppe i 1,5dl/mål så vänta ganska länge innan du bestämmer om du ska öka ytterligare 0,5dl/mål (så att du hinner se effekten innan du ökar).

Okej tack för ditt svar. Det redde ut en massa frågetecken jag hade. Men ska han verkligen ha 1,5dl per måltid? är inte det mkt? Men det kanske behövs eftersom han är så mager jusst nu..
 
Tänk på att du måste följa med med proteinet om du höjer MJ.

Det finns andra sätt att få upp hullet på hästen på än med olja, ex mer hö, mer kraftfoder typ betfor, mm.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 393
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 255
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp