lambero

Trådstartare
Ifall jag vill ge vegetabilisk olja till min hund vad är då mitt bästa alternativ?
Är t.ex. Nutrolin något att ha eller kan jag lika väl köpa något i matbutiken?

Sv: Olja

Det beror väl på varför du vill ge vegetabilisk olja. Vad vill du åstadkomma med oljan?

Motverka hård avföring. En av hundarna blir lätt hård i magen och upplever att de andra hundarna inte får samma problem. De får laxolja, men tiken får en otrolig klåda i munnen av det så det är inget alternativ tyvärr.

Hon äter färskfoder och avföringen är bra större delen av tiden, men ger henne råa ben som ibland orsakar hård mage. Vill helst kunna ge henne ben utan att behöva oroa mig, så jag tänkte prova olja :)

Kan man ge paraffinolja regelbundet då? Tänkte mig helst något som är förebyggande.

Olja kommer inte göra avföringen lösare (messmör eller Laktulos kan dock göra den mjukare), bara hjälpa avföringen att ta sig ut genom att smörja och skydda tarmväggarna.

Du kan prova att ge messmör eller Laktulos i samband med att du ger ben.

Har du testat att ge mer animaliskt fett i samband med ben? Inälvor är också ofta lösande för hundmagen.

Paraffinolja kan ges dagligen, det tas inte upp av kroppen. Alternativet är något som binder vätska, t ex fiberhusk.

Nej det har jag inte. Ska nog prova det i första hand då, skönt att slippa krångla med annat om det går..
Så då ger jag ben och t.ex. ister samtidigt? Eller finns det annat animaliskt fett som är lätthanterat och hyfsat lätt att få tag på? (Känner mig rätt lost här, vegetarian som jag är :D )

Det stämmer att paraffinolja ej tas upp av tarmen. Det bör dock inte ges dagligen under längre perioder då paraffinoljan binder fettlösliga vitaminer och därmed gör att kroppen ej kan ta upp dessa.

delvis KL

sen ska man ju inte ge ännu mer stoppande som drar åt sig det vatten som finns i matsmältningen, när råa ben redan ger hunden hård mage! det är hysteri på fibrer i svergie öht, och det lägger sig som limklumpar i matsmältningskanalen.

hunden i fråga ska nog inte äta så mkt råa ben då, av just den sorten. den kan äta annat istället...

Fast det är skillnad på fibrer och fibrer. Lösliga fibrer drar ut vätska i tarmen vilket gör avföringen mjukare och det bildas en geleaktig, skyddande hinna kring tarmväggen.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
431
Senast: Sel
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 015
Senast: Lisen82
·
Hundhälsa Jag vet att många är nöjda med Brit Cares foder, men hur är deras veterinärfoder? Håller det samma standard som t.ex. Hills och RC så...
Svar
4
· Visningar
552
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka