• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ninni112
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 314
N

Ninni112

Ligger hemma i soffan med bruten fotled och har tråkigt. Sträckkollade på ponnyakuten säsong 1.... I ett avsnitt ska de göra iordning Tobbes hästar till Falsterbo och de använder en olja (?) till mulen och runt ögonen. Vad är det för preparat? Hur använde man det, var köper man det? ( antar att det inte är störande för hästen dådå...)

Sv: Olja?

Såg inte avsnittet själv men jag vet att vissa använder vanlig barnolja att smörja med för att det ska se "fint" ut på hästen.
Framhöver väl ögonen lite, bli lite mörkare.

Å barnolja är ju snällt:)
Men funkar säkert med mat eller rapsolja oxå, alltså för att va snällt mot huden.
Sen vilken som är bäst ur kladdsunpunkt vet jag inte:)

Ja, vore ju just snyggt om damm och liknande fastnar :)

Jag fettade in min hästa hovar precis innan tävling en varm och torr sommardag, dumt gjort ...

Senast ändrad av en moderator:

Förresten början min pålle utveckla mustasch... Antar att man inte ska smörja in den :)?

Det är vanligt i showkretsar (tex arab, quarter, paint osv) att använda något för att förstärka detaljer i hästens ansikte. Tex ögon, näsborrar osv. Det verkar ha smittat av sig lite på ridhästvärlden :)

Många använder vanlig barnolja men det finns speciell kräm som är lite lättare att applicera och som inte bränner i solen.

Vet du vad krämen heter? Vore ju synd om mulen blir stekt...

Det finns olika saker att ha i huvudet på hästarna för extra glans.
Hööks har ett som heter face fix och sen så finns ju Tobbes egen olja (vilket dom troligen använde i ponnyakuten..) Det finns på hans hemsida

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: MayGrace
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 707
Senast: Seabaz
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 642
Senast: donna82
·
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 067
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka