Olja, vilken? mängd?

Sv: Olja, vilken? mängd?

ang olja så ger jag rapsolja till mina hästar. just nu ½dl/dag men ska öka till minst 1dl/dag sen (för hullet)

Man ska inte ge hästar rapsolja det är inte bra för deras magar. På Krafft sa dom till mej att det är bäst med majsolja, jag ger det till min häst. 1 dl om dagen räcker för mer kan dom inte ta upp. Man kan ju ge 1,5 dl om man vill känna sig säker på att den får i sig olja som den ska. Men 1 dl majsolja är nog det bästa.

Om Krafft säjer att majsolja är bäst så undrar jag varför de säljer sojaolja?

Krafft rekommenderar sojaolja eller majsolja. Rapsolja hävdar de inte lämpar sig till hästar. Minns inte skälet till detta dock.

En av de skrämmande sakerna med detta stora foderföretag, att inte ens rådgivarna har underbyggda fakta när de ger foderråd.

Kollade med Krafft foderrågivare idag (Har en som har häst i samma stall). De rekommenderar soja eller majsolja för att den är smakligare men inte bättre än annan olja av livsmedelskvalitet. Annan olja kan lukta lite fränare och därför vara svårare att få i hästen.

Oj, så knäppt! Eftersom folk säger så olika så kan man ju undra om det finns någon riktigt ordentlig studie på det där med hästar och olja!

Gammal tråd ser jag, men svarar ändå eftersom den tycks blivit aktuell.
Jag ger 1 dl linfröolja varje dag till min ena kuse.

Ojoj det betyder att man hade kunnat ge 1 kg olja per dag till en pålle på 500 kg. Låter som att man inte behöver oroa sig då för ett par dl ;)

Jag gav min häst 2 dl rapsolja om dagen tidigare i vår för att han var tunn. 1 dl kväll och1 dl morgon utblandat i kornkross och havre.

Jag köpte olja för storkök, 10 liters dunk för 80 kronor! Perfekt, slipper köpa massa små flaskor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka