Olja till häst

stjarnfrugt

Trådstartare
Då jag läste foderlära på gymnasiet fick vi lära oss att en häst pga avsaknaden av gallblåsa, ej skulle få olja i större mängder än 1 dl/dag.
Har man frångått detta nu eller vad gäller? Jag tycker att jag läser här på buke om att hästar får mkt mer olja än så. Nu var det ju inte igår jag gick på gymnasiet så det skulle vara kul att veta om man kommit fram till något nytt i forskningen vad gäller detta :)

Jag skulle även behöva uppdatera mina foderkunskaper ytterligare. Någon som vet vart man kan läsa fristående kurser i ämnet?

Sv: Olja till häst

Det var en artikel i ridsport om det som sedan blev en tråd här. Jag ska se om jag hittar den.
Min häst får i alla fall ca 1½ dl olja om dagen eller så.

Då jag läste foderlära på gymnasiet fick vi lära oss att en häst pga avsaknaden av gallblåsa, ej skulle få olja i större mängder än 1 dl/dag.
Har man frångått detta nu eller vad gäller? Jag tycker att jag läser här på buke om att hästar får mkt mer olja än så. Nu var det ju inte igår jag gick på gymnasiet så det skulle vara kul att veta om man kommit fram till något nytt i forskningen vad gäller detta :)

Jag skulle även behöva uppdatera mina foderkunskaper ytterligare. Någon som vet vart man kan läsa fristående kurser i ämnet?

Hej! Det finns en distanskurs i hästens utfodring på slu. Gå in på deras hemsida och in på hästsidan....jag missade den precis. Jag har boken Hästens näringsbehov och utfodring som används vid slu. Där står max gränsen för olika fodermedel som gäller för häst. Tyvärr finns det många här som ej vet vad dom pratar om.....och många duktiga oxå. Maximal giva är 75-100g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle,sammanlagt högst det dubbla per dag.

Tack för ditt svar. Jag ska verkligen kolla in denna kurs :idea:

Jag fick ju som sagt lära mig att hästar fick äta max 75-100g olja/dag. Men det var längesedan och jag blir osäker, kanske var det per tillfälle vi fick lära oss, men jag tror inte det... Hur som haver, vetenskapen går framåt :)

Var gick du i skolan? Ingår foderlära fortfarande i hästgymnasieutbildningar?

Anledningen till att jag frågar är att jag har haft inackorderingar som gått på hästgymnasium och de verkar då inte läst en sekund foderlära, att döma av hur de fodrar sina hästar.

Foderlära ska ingå i utbildningen
Foderstatsberäkning däremot vet jag inte om den ingår i alla, men jag tror det

Jag har fått tips från säker källa på SLU att man kan ge upp till en liter olja/dag till stor häst, dock i flera portioner. De vill sällan ha så mkt, men 0.5 liter motsvarar 1,5kg havre i energi så det räcker ganska långt som komplement. Olja är snällt att fodra med men ska vänjas in långsamt, annars får det bara en laxerande effekt. Vilken livsmedelsolja som helst funkar.
(Är man ute efter linfröts egenskaper kanske just linfröolja el så är att föredra.)

Linfröolja funderar vi på att ge. Just för egenskapernas skull.
Hästen väger strax under 400 kg, en arab -90.

Enligt hippocampus program är en foderstat på 7 kg hösilage (ts 70%), 0.2 kg betfor, 0.2 kg olja, 0.4 kg Krafft Groov 90 välbalanserad och bra åt hästen.

Hur snabbt vänjer man in 0.2 kg olja och 0.2 kg betfor? Silaget och krafften är hon redan van vid så det är inga svårigheter där.

Hej! Det finns en distanskurs i hästens utfodring på slu. Gå in på deras hemsida och in på hästsidan....jag missade den precis. Jag har boken Hästens näringsbehov och utfodring som används vid slu. Där står max gränsen för olika fodermedel som gäller för häst. Tyvärr finns det många här som ej vet vad dom pratar om.....och många duktiga oxå. Maximal giva är 75-100g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle,sammanlagt högst det dubbla per dag.

Detta stämmer och det är tillförlitlig bok absolut.
Här har ni svaret helt enkelt :idea:

Maximal giva är 75-100g fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle,sammanlagt högst det dubbla per dag.

Ja det blir ju 1 kg för en medelstor häst 2 kg för en stor. Det är sällan indicerad med mer om det inte är en extremt högpresterande häst med korsförlamningsanlag. Men då kan det överskridas, fast uppdelas på 3 gärna fler tillfällen. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 441
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 452
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar