Olja till ekmöbler?

Andorra

Trådstartare
Köpt en begagnad ekskänk som är oljad. Dock har oljan torkat in en hel del och en uppfräschning skulle inte skada.
Vad för olja ska man använda?
Har kinesisk olja hemma som vi använder till trädgårdsmöblerna men dom är ju inte i ek.

Köpt en begagnad ekskänk som är oljad. Dock har oljan torkat in en hel del och en uppfräschning skulle inte skada.
Har kinesisk olja hemma som vi använder till trädgårdsmöblerna men dom är ju inte i ek.
Ring till en tapetserare och kolla?

Den kinesiska oljan borde funka. Den kan ge en mörkare ton så om du vill undvika det så skulle jag ta väldigt tunt med linolja med ett litet uns av terpentin i. Terpentinet gör att oljan lättare tränger ner i träet. Behövs det kan du stryka flera gånger, men ta inte för mycket på en gång.

Jag går över mina oljade möbler, skåp och bänkytor med matlagningsolja (typ rapsolja) emellanåt. Häller ut en liten pöl på möbeln och arbetar in det med en tuss torkypapper. Svårare än så behöver det inte vara. Smidigt, billigt, doftfritt och miljövänligt.:)

Jag har bänkskiva i ek och den oljar jag in med paraffinolja mellan jämna mellanrum. Ofarlig att få i sig och lämnar ingen smak.

/Lizzie

Liknande trådar

Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
586
Senast: Tonto
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 198
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård