Olja in nytt Dyonträns

Emmie_75

Trådstartare
Hur har ni gjort med era Dyonträns innan första användning? På skötselrådet stod det att det skulle oljas in i Glycerinolja innan, men jag hittar inte ens någon olja som innehåller glycerin? Har ni något tips? Eller funkar det lika bra med vanligt sadelbalsam?

Säker på att det ska vara glycerinolja och inte glycerintvål? :) Har aldrig hört talas om någon som smörjer läder med rent glycerin, det är ju väldigt trögflytande. Jag hade kört på vanlig vegetabilisk läderolja eller möjligtvis paraffinolja.

Säker på att det ska vara glycerinolja och inte glycerintvål? :) Har aldrig hört talas om någon som smörjer läder med rent glycerin, det är ju väldigt trögflytande. Jag hade kört på vanlig vegetabilisk läderolja eller möjligtvis paraffinolja.
Hittade detta på Dyons hemsida:

• Oil once or twice with mineral oil before the 1st use – Each skin being unique, this 1st treatment should be adapted (depending on the dryness of the leather)
Mineraloljorna är väl de onaturliga "dåliga" oljorna"? Någon som har tips på bra olja?

Senast ändrad:
Hittade detta på Dyons hemsida:

• Oil once or twice with mineral oil before the 1st use – Each skin being unique, this 1st treatment should be adapted (depending on the dryness of the leather)
Mineraloljorna är väl de onaturliga "dåliga" oljorna"? Någon som har tips på bra olja?

Nej mineralolja (dvs paraffin, det är det man brukar använda) är inte dåligt i sig. Man ska bara använda det ett fåtal gånger dock, använder man det för ofta bryts lädrets fiber av :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Diabetikern
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar