Olja i maten!

Du kan väl ändå inte mena att man okritiskt skall acceptera alla mer eller mindre konstiga påstående o slutsatser som poppar upp.
Det kan helt riktigt visa sig att rapsolja eller någon annan olja har nackdelar eller fördelar som man inte känner till idag men tills vidare anser foderexperterna knutna till SLU att man kan ge den olja man hittar till ett vettigt pris.
PL
 
Nej , det menar jag faktiskt inte, men man kan ju vara LIITE öppen för olika saker...ALLT går inte att bevisa heller...det är lite väl mycket tjafs om forsning och åter forskning här ibland....som kanske ÄNDÅ tillslut visar sig att den forskningen inte gäller ändå :crazy:
Det är inte FARLIGT att ge andra oljor än raps oljan...men var o en gör väl som den vill.
 
Jag var på samma kurs som PL. Det som sas var alltså att man TIDIGARE hade velat undvika rapsolja till hästar, framförallt pga att man var rädd för påverkan av sköldkörteln. I dagsläget är det däremot helt ok, pga av att man använder sig av nya sorters raps.

Det är naturligtvis upp till var och en vad man väljer att tro på. Själv är jag böjd att förlita mig på uppgifter från oberoende forskare (dvs inte knutna till ett specifikt företag), i det här fallet från SLU. All forskning kommer i slutändan inte att visa sig vara det slutgiltiga svaret, men jämfört med obekräftade uppgifter på internet, reklamannoser från vinstberoende företag, forskningsrapporter med statistiska sakfel mm så känns det iallafall för mig som en trygghetsgaranti i kampen att sålla fram det jag ska tro på.

Precis som du anser att det tjafsas för mycket till forskningens fördel kan jag ibland tycka motsatsen.
 
Om någon här på Buke frågar om man tex kan använda rapsolja o får ett tvärsäkert svar att det skall man inte så blir effekten att en massa folk springer iväg o köper dyrare oljor.
Därför skall man tänka sig för o ha ett ganska bra underlag innan man kommer med den typen av påståenden.
PL
 
Jag var på samma kurs som PL. Det som sas var alltså att man TIDIGARE hade velat undvika rapsolja till hästar, framförallt pga att man var rädd för påverkan av sköldkörteln. I dagsläget är det däremot helt ok, pga av att man använder sig av nya sorters raps.

Jo, men här har ni ju eran "forskning" i ett nötskal....om 3 år så har dom kommit på ytterligare nåt annat. :crazy:
 
Att dagens sanning inte nödvändigtvis inte är morgondagens har jag varit med tillräckligt länge för att vara väl medveten om, det är en av anledningarna till att praktiker inte alltid anammar de senaste rönen direkt utan måste värdera själva hur de skall uppfattas.
PL
 
Jag har inte vad jag minns varit tvärsäker, men det är ju du..tvärsäker.

VET köparen till hästens olja då vilken raps den skall ha, för mig veterligen finns inga rapsoljor i hästshopar spec framtagen för häst...jag vill nog har produkter som finns att köpa i hästrelaterade butiker.Sen kanske det kan bero på VAD man skall ha oljan till...för fin päls?? eller i teraupetiska syften.
 
Och där kom ytterligare ett av dina påstående som i ett nötskal.

Faktum är att jag inte förstår vad du menar? Man har alltså haft problem med sammansättningen i rapsen, men eftersom man nu odlar en annan sorts raps (förmodligen inte pga hästens sköldkörtel utan snarare på grund av något pengaskäl) har man inte den problematiken längre. Det är alltså helt ok att ge vanlig rapsolja istället för att köpa svindyra "specialoljor" till häst.

Vad är det du hakar upp dig på?
 
Varför köpa en "rapsolja speciellt framtagen för häst" när det går alldeles utmärkt med den prisvärda i butiken? Vad tror du skiljer, förutom priset och den fina texten som utlovar guld och gröna skogar?

Olja till häst rekommenderas vara av livsmedelskvalitet.
 
Man behöver inte köpa svindyra oljor från olika fodertillverkare...
Om man kollar på fett innehållet i det olika oljorna som de olika fodertillverkarna säljer så har dessa oljor en mycket hög andel fleromättat fett.
Om man då inte vill köpa dessa dyra special oljor men iaf få de positiva egenskaper som fleromättat fett medför så väljer man bara en olja med högre andel fleromättat fett som tex majsolja. Majs är något som man gett till hästar under väldigt lång tid och det är ett väl beprövat fodermedel, hur majs påverkar hästen finns också dokumenterat. Därför anser jag att det är "säkrare" att ta majsoljan. Att det just är det fleromättade fettet som hästar verkar reagera på finns det bara en mycket begränsad dokumentation om, kanske är det fettets uppbyggnad (kolatomerna)som gör det positiva för hästar eller kanske det är något annat. Men om man kollar på fettet i våra vanligaste foder(havre och korn) så är det även i dessa det fleromättade fettet som det är en högre andel av. Och detta gör också att jag tror mera på majsolja till hästar än på rapsoljan...
______________________________________________________

EN LITEN FRÅGA TILL ER SOM VAR PÅ FODER KURS....
Vad sas om K-vitamin innehållet i rapsoljan då?
För när jag kollade på livsmedelsverkets sida så hittade jag att vissa märken av rapsolja innehöll typ över 100mg(kommer ej ihåg exakt mängd) K-vitamin / 1 dl det stog också på den sidan att många rapsoljor hadde höga eller mycket höga halter av K-vitamin.
Om man tar till mäniskor så finns inte vitamin K att köpa recept fritt för att det är riktigt farligt att överdosera och man får det bara utskrivet om man har problem med blodets kuagulerings förmåga. Det borde ju vara precis lika farligt att ge det till djur. Så bara halten K-vitamin borde göra rapsoljan tveksam till hästar tycker jag...
 
Visst är det forskningen i ett nötskal man kom för årtionden sen på att raps innehöll eurekasyra o glukosinolater alltså odlade man fram nya sorter med låga halter o ändrade rekomendationerna.
PL
 
har nog hört att majsolja är det bästa pga fleromättade fetter tror ja...
jag ger majsolja till mina hästar, när jag ger det.
 
Jag har hört att hög halt av fleromättat fett skall minska risken för hjär-kärlsjukdom på människa, men jag har inte hört att detta skulle vara något större problem på hästar.
Majsolja anses smakligare för häst.
PL
 
Jo, fleromättat fet till människor är bra för det PL skriver.
Jag läste på apotekets hemsida om fleromättade fettsyror i fiskleverolja och det motverkat hjärt och kärlsjukdomar hos människor och detta koms på av mer eller mindre en slump.

Om man läser om essensiella fettsyror till hästar så har jag lyckats hitta lite om....
Linolsyra som är essentiell fettsyra för hästar, det är den vanligast förekommande fleromättade fettsyran.
Men som sagt så är forskningen kring hästar och oljor inte så långt kommen...
Kanske vi får veta om ett par år eller så... :smirk:
 
Om man nu skall spinna vidare på det här med vad som anses bra för människan så har det här med fleromättat fett tonats ner lite grann o enkelomättat fett anses ofta lika bra skall det vara fleromättat skall det vara fleromättat fett så skall det helst vara linolen o linolsyra. Ur dessa synpunkter ligger rapsoljan faktiskt bra till. Nackdelen med stora mängder fleromättat fett är att det oxiderar lätt o därmed bildar fria radikaler. Majsolja innehåller mer mättat fett än rapsoljan o mer fleromättat fett, mer linolsyra o mindre linolensyra.
PL
 
Jag har också läst om höga värden av vitamin K i bland annat rapsolja (och i broccoli och alfalfa och...). I den artikeln jag läste (också på Livsmedelsverkets hemsida) var kontentan att människor som står på behandling med antikoagulantia som t ex Waran, bör undvika livsmedel med högt innehåll av vit k för att inte äventyra medicineringen. Eftersom K-vitamin är antidot mot warfarinförgiftningar är detta föga häpnadsväckande. Jag har letat efter hypervitaminos K utan att kunna hitta något? I den litteratur jag har tillgänglig står att läsa att tillståndet bara går att framkalla med en syntetisk variant av vitaminet. Någonstans läste jag som biverkning hos unga (humana) individer lindrig anemi.

Alltså, är jag då helt försoffad? Någon som kan berätta om de negativa effekterna av vitamin K!? På vilket sätt skulle det vidare interagera med kopparupptaget? Att C-vitamin har negativa effekter på kopparabsorptionen (liksom järn, zink och kadmium) känner jag till, men vit K?
 
*Lånar ospecifierad svarsknapp*

Långa diskussioner om farliga saker finns det överallt,
ni vet att det är farligt att leva va? Man kan dö!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 392
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
928
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp