olja i fodret

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare linda746
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 768
L

linda746

Skulle behöva lite råd. Har en d ponny new forest med känslig mage. Mitt hö är analyserat innehåller mycket protein men inte så mycket fett. Fick rådet att blanda ut det med lite olja för att han skulle fortsätta hålla hullet. Nu till min fråga har inte gett olja i fodret tidigare. Är det vanlig matolja man ger eller särskilda oljor? Hur mycket vad blandar jag oljan med? Tar tacksamt emot råd.

Sv: olja i fodret

Välj en "ren" olja och inte Matolja. Majs, raps, linfrö, soja, solros, mm, mm. Det tvistas alltid om vilken som är bäst men ingen har kommit fram till något.
Du kan ge 75-100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. Max detta 2ggr om dagen. Sprid ut oljan i så många mål du har. Blanda det med kraftfodret.
Börja försiktigt och hög succesivt. Likaså när du ska sluta med oljan. Minska den då över en längre period.
// Linda

Sv: olja i fodret

Det är faktiskt strunt samma vilken olja du använder. Oljan bör vara av livsmedelskvalitee bara...och det finns i vanlig matvaruaffär. Förstår inte vart hästägare fått ideen ifrån att vissa oljor ska vara skadliga. Du är ju enbart ute efter MJ..och det kan du få från vilken olja som helst. Hästen lär inte falla död ned bara för du inte ger något som nåt foderföretag rekommenderar utan köper det på Ica istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 442
Senast: calm
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 655
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka