Olja... hur mycket?

Rebecka83

Trådstartare
Min häst har lite svårt att hålla hullet, speciellt nu i pälsbytar tider så jag tänkte jag skulle testa att ge olja... men hur mycket ska man ge?

Sv: Olja... hur mycket?

Jag hörde nånstans att en häst kan bara tillgodogöra sig 1 dl olja/måltid resten bara åker igenom. Bara så du tänker på det om du tex ger 5 dl per dygn så du delar upp det på flera givor.

Det fins alltid en massa olika rön om hur mycket ellet lite man ska ge om olika saker.

Har sj fått lära mig att 2,5 dl/ måltid är helt ok.

Min häst har lite svårt att hålla hullet, speciellt nu i pälsbytar tider så jag tänkte jag skulle testa att ge olja... men hur mycket ska man ge?

Hårstrån består till 90 % av aminosyror. Det är mer troligt att en häst som smalnar vid pälsbytet får i sig för litet protein så att aminosyrorna inte räcker till både muskler och päls än att den behöver mer energi. Räkna på hur mkt protein den får i sig och överväg tillskott av det. HH

Tycker att jag vill varna för att för stor konsumtion av någonting inverkar förödande på människor. Varför skulle det inte göra det på hästar? Exvis 5 dl olja per dag verkar förfärligt mycket. Olja är ju ingenting som naturligt finns för hästen i en vild tillvaro. Jag hade lyssnat mycket på HelenaHandberg.

Tycker att jag vill varna för att för stor konsumtion av någonting inverkar förödande på människor. Varför skulle det inte göra det på hästar? Exvis 5 dl olja per dag verkar förfärligt mycket. Olja är ju ingenting som naturligt finns för hästen i en vild tillvaro. Jag hade lyssnat mycket på HelenaHandberg.

Vanlig matolja köpt på ICA duger aldeles utmärkt.

/Linnea

Matolja skulle inte jag ge.. Det kan ju vara lite vad som helst i den. Majsolja eller sojaolja är bäst, enligt vad jag lärt mig... (Och vad Kraffts foderrådgivare säger..) Linfröolja och olivolja funkar också. Rapsolja går bra så länge det inte är mer än max 2 dl om dagen, enligt foderrådgivaren..

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 563
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka