"Olja är farligt och cancerframkallande"

Sv: "Olja är farligt och cancerframkallande"

aha:angel:

I min värld är 1 kg havre på en tunn digivande märr inte särskilt mkt.

Havreprotein gör underverk på hudens elasticitet och pälsens kvalitet

Tänkte precis skriva att min unghäst som är tunn och håller på att utbildas får 12kg hö (får inte i henne mer o de är en bra analys för en normalpresterand vuxen häst) 1.5kg krafft grov 125, 1dl olja, 0.2kg betfor plus mineraler o extra vitaminer. De funkade lika bra med 1kg havre, 0.5kg betfor, 0.5kg lusern plus mineraler o vitaminer.
Socker, mycke socker är bra om hästen ska lägga på sej hull. Men om hästen har föl vid sidan som diar och dessutom är tunn måste den få protein. Och då menar jag mycke protein. Jag skulle ringa en av rådgivarna på Krafft för lite tips. De är duktiga. :) Funkar även att fråga sin veterinär lr hovslagare. :)

. Jag skulle ringa en av rådgivarna på Krafft för lite tips. De är duktiga. :) Funkar även att fråga sin veterinär lr hovslagare. :)

Öh, nej. Foderråden jag fått från veterinär har aldrig varit någon hit och min hovslagare äger inte ens någon häst, varför skulle han kunna något om foder..??:confused:
Och Kraffts rådgivare vill sälja Krafft, svårare är det inte.

I min värld är 1 kg havre på en tunn digivande märr inte särskilt mkt.

Havreprotein gör underverk på hudens elasticitet och pälsens kvalitet

Kruxet är mängden. Hon kan bara få en gång om dagen och känner inte för att äta särskilt mycket. Jag kan ju såklart öka havren lite till, men hon lämnar när det blir för mycket. Rent måttmässigt är hon uppe i ca 3 liter kraftfoder nu, det verkar vara "smärtgränsen" för vad hon orkar äta.

Öh, nej. Foderråden jag fått från veterinär har aldrig varit någon hit och min hovslagare äger inte ens någon häst, varför skulle han kunna något om foder..??:confused:
Och Kraffts rådgivare vill sälja Krafft, svårare är det inte.

Min hovslagare har inte heller någon häst. De behöver väl knappast betyda något? :)
Men han är med i utvecklingen o tar del av alla nya rön o undersökningar för att de är hans arbete. Han måste ju kunna allt om fånghästen ex.
Alltså måste de betyda att jag har oerhört bra veterinär och hovslagare. :p Bra för mej! :D
Kraffts rådgivare vill naturligtvis sälja sitt foder men därmed inte sagt att du ska köpa de. Det går att rådgöra med dom hur o vad de tycker du ska fodra med o då kan man få en uppfattning själv sen... :)

Jag skulle mata på med fri tillgång på hö/hösilage, massa betfor (blötlagd) och massa proteiner som kraffts protein som har väl 220gr smrp... Går åt massa mat för att ge sitt föl mat. Alternativetr att börja ge fölet eget proteintillskott med lite "skrammel" i egen krubba. :) Fodra kraftfoder minst tre gånger per dag för att få ut så mycket av kraftfoder som möjligt. :)

Då skulle jag lösa det med att fodra fler gånger.

Havre, betfor kli o soja göder de allra flesta inkl. fullblod.

Jag vet inte hur det är nu med Krafft, men förr var det inte de bästa råvarorna i. Hur ska man kolla det?

De som var sponsrade av Krafft förr gav det fodret till ridskolehästarna o gav sina elithästar fina råvaror.

Fibergi fick många FT-hästar dock.

hästars tänder är heller inte gjorda för att äta hårda pellets.

Senast ändrad:

Jag kan inte fodra fler gånger om dagen. Jag bor 30 min från stallet och stallägaren är inte intresserad av att fodra.

Skulle bygga eller köpa en foderautomat i sådana fall. Finns ju både varianter med grindar som man kan ställa in med timer när de ska öppnas och mer avancerade saker att ha i boxen.

Tanken är ju bra, men för en häst som snart ska sluta sina dagar blir det inget sådant. Hästen har fri tillgång på ensilage, så hon står inte utan mat när jag inte är där.

Jag kan inte fodra fler gånger om dagen. Jag bor 30 min från stallet och stallägaren är inte intresserad av att fodra.

Kanske går att muta stallägaren med en slant extra i stallhyra mot att han/hon slänger till en färdig hink me mat? :D
Någon tar väl in/släpper ut din häst? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka