R

Ronjaa

hej hej :D

kan man hälla olivolja i korn bla?

vrf gör man d i såfall??

kram:p

Sv: olivolja?

Nja matolja är väll lite vanligare än olivoljan. Den häller man ju i dels för energi och dels för att hästen ska gå upp i vikt.

Seddan kan man smörja in olivolja/matlaggningolja/rapsolja på kronranden för att få bättre hovar...

Bara man inte häller på för mycket. Kan få en väldigt dålig inverkan på hästens maga med för mycket.

Masse skrev:
Bara man inte häller på för mycket. Kan få en väldigt dålig inverkan på hästens maga med för mycket.

Man kan ge mycket olja till hästen utan att det ger några problem. Bara man tillvänjer långsamt. Så jag tror inte att det är någon risk att någon överdoserar sin häst på olivolja.

Så mycket som 5-7% av den totala foderstaten kan man ge. Alltså kan man till en häst som äter 10 kg foder ge 7 dl olivolja om dagen. Det är bra mycket vanligare att man ger andra typer av olja dock. Som solros, majs eller raps. Vanligare är väl att man ger någon dl om dagen. Olja är ren energi och fettillskott, proteinfritt. Bra för kroppen om man vill att den skall vänjas vid att förbränna fett vid långt och långsamt arbete.

Hälsning Maja

Fel rekommendationerna för olja som foder är t ex enl Krafft
"1 till 3 dl per dag max 1 dl per fodertillfälle".
Även enl SLU ska man var försikt med stora mängder olja i foder för det kan påverka cellulosajäsnigen i grovtarmen.
SÅ var försiktig med att ge för mycket olja.

Ursäkta inte fel hade lite brått. Men för att hästen ska kunna tillgodogöra sig det behöver den utfodras med kraftfoder/olja nästan 7 ggr/dygn. Detta för att hästen ska kunna tillgodogöra sig det possitiva utan att riskera det negativa med störningar i grovtarmen.

När jag hade vet ut för ett bra tag sen så diskuterade vi min häst vikt och han är alltid svår att hålla vikten, så sa hon att man kan ge upp till 1 liter olija per dag men med en lång i vänjning period.

denna veterinär har jag ett stort förtroende för och hade han inte nu hållts sig bra i hullet nu (har hittat ett bra foder som han går utmärkt på) så hafe jag övervägat att börja ge mkt olja..

måstetillägga att jag kan inte försvara detta på något säät då vet. sa det till mig, men om någon är intresserad kan jag höra med henne om det ang att ge hästen upp till 1 liter..

Ska man hård dra det och har en häst med speciella behov så kan man ge mer än det. Högpresterande med risk för fång så kan man ge upp till 20% av mängden kraftfoder. Men det är inget man ska ge en normal häst. Då är istället rek att man byter till ett kraftfoder som innehåller mer fett. Det är också något man måste tänka på att andra foder också innehåller fet och påverkar den mängd som hästen kan tillgodo göra sig vid vart utfodrings tillfälle. Normalt kan variera beroende på storleken på hästen m m så kan hästen tillgodo göra sig en dl olja per utfodringstillfälle. Hästens magsäck är ju så stor (liten) som den är.

Masse skrev:
Ska man hård dra det och har en häst med speciella behov så kan man ge mer än det. Högpresterande med risk för fång så kan man ge upp till 20% av mängden kraftfoder.

Detta är ju en mindre mängd än 5-7 % av den totala foderstaten.

Hur hänger fång och olja ihop?

Hälsning Maja

Ups skrev fel igen! Det ska vara korsförlamning, men i och för sig så talar man om att fånghästar också är känsliga för stärkelse. Så det borde gälla ungefär samma för fång att oljan ger energi som havre fast den inte innehåller stärkelse som havren gör.
Finns en hel del att läsa på SLU om olja som foder.

Derek Cuddeford, brittisk foderforskare, rekommenderar 2 lb (drygt 1 kg) olja per dag för distanshästar och andra med höga energikrav. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA