Olivolja till hovarna?

det e jättebra till läder i varje fall ;,,) hovar vet jag inte...men det e säkert bättre än hovolja man köper, testa!! ;)

Många säger att absolut ingen olja på hovarna. Men jag provade faktiskt det på mitt fullbod och det vart så himla bra. Hon hade typiska dålig fullblodshovar, men dom vart mycket bättre och helt utan sprickor efter jag smörjt med olivolja. Gjorde det varje dag.

om det faktiskt är bra eller inte vet jag inte, men vi fick tips från hovslagare att smörja in kronranden med olivolja, främst under sommaren.

Min hovslagare sa att det var helt ok att smörja hovarna med olja men det behöver inte vara dyr olivolja, det går lika bra med billig mat olja. Men hovarna ska vara rena innan. Skrubba med vatten och en hård borste och när hovarna torkat lite så smörjer man på oljan. Är hovarna geggiga så stänger man in "dammet" och hovarna blir ännu torrare, är dom rena så bevarar oljan hovarna lagomt fuktiga. Fungerar perfekt på min Häst!!

Olivolja har jag aldrig hört däremot har min hovslagare pratat om raspolja. Har dock inte märkt någon skillnad men vi har inga problem med hovarna..och hoppas det förblir så.

Min hovslagare rekommenderade olivolja till hovarna på min häst med dåliga hovar.

Det och sk hovfuktare.
Och då efter alla år och alla "kurer" jag provat, när jag började med olivolja och hovfuktare på sommaren, så blev äntligen pålles fötter bättre! :bow:

Jag gick en tappsko kurs förut med en hovslagare som utbildar på en hovslagarskola.. Han sa att gräs var det bästa för hovarna, så är det inte för betets del hästen går på bete så är det i villket fall som helst bra för hovarna att få sig en omgång "gräspolering" förutom det var olivolja eller någon annan olja.. tex vanlig matolja det bästa.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
508
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 156
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka