Olivers pet food?

Sv: Olivers pet food?

Min Tax har ätit Oliver's i snart ett år (adult), och jag är jätte-nöjd med det.

Han håller sig ganska perfekt i hull och päls, och magen fungerar alldeles utmärkt också.

Jag bytte från Hill's c/d pga priset, och ser ingen skillnad alls på hunden. Han tycker dessutom att oliver's smakar bättre.

Jag har provat och var INTE nöjd!

Phalénen fick kass päls (matty och tovade sig jättelätt) och blev ganska lös i magen, hon har i vanliga fall plåtmage. Bajsade 3ggr/dag istället för 1gg som vanligt.

Norfolken fick weightloss och hon blev lös i magen och sket ofta och mkt. Dessutom fes hon illa som f-n och stank fisk i munnen! :o

Så näe.. Det var inget för oss!

humm...

Gäller erbjudandet för hela deras sortiment och oavsett hur mycket man beställer?

Jag ger ju katterna olivers..
Går ju få en vän och beställa.. :angel:

Kolla erbjudandet så ser du ju själv.

Övrigt: Tyvärr så redan efter 7 dagars invänjningsperiod när jag blandat weightloss i maten så går Utter upp. Så jag fick ju tyvärr kolla det där '100% nöjd eller pengarna tillbaka' erbjudandet. Men de höll det, utan tjafs så tar de tillbaka säckarna. Nu valde jag dock att byta till en annan sort och ge Viktor istället, men hade jag inte det hade de återbetalat pengarna och hämtat säckarna bara.

Jodå jag har läst erbjudandet, men det står inget i stil med "oavsett hur mycket du beställer etc". Därav min fråga.

Nej, det står att beställningen dubblas. Dvs det du beställer dubblas, finns där ingen begränsning skriven så skulle jag tro det inte finns någon helt enkelt. Sen tycker jag iofs det är ruskigt fult be en vän beställa bara för att själv komma åt erbjudandet, men hade du inte tänkt 'fuska' kunde du ju helt enkelt mailat och frågat. De svarar blixtsnabbt på mail.

Jag har också kollat på det fodret, hade dock inte sett erbjudandet om två för priset av en, tack för den. :) Jag är dock inte säker på om jag ska beställa det, både för att jag hellre vill ha ett närproducerat än importerat foder, och sedan ingredienserna. Jag är inte alls särskilt kunnig när det gäller detta och blir därför därför mer än lovligt förvirrad. Oliver's Adult innehåller bl.a. tranbär, hallon, tomat, äpple, grönt te, linfrö, ringblomsextrakt, persilja, gingseng, havre, ärtor och potatis vilka alla undviks av t.ex. Standardt.

XXX

Hur förhåller ni "kunniga" er till detta? Är det överdrivet och mest bara reklam för det egna fodret eller verkligen sådant som bör undvikas?

Personligen skulle jag ju aldrig ta sånt som en producent använder som argument för SINA produkter som någon generell sanning. Tvärtom brukar jag tänka att "ju mer energi och utrymme som läggs på att klandra konkurrenterna, desto mindre mängd trovärdig information får jag om skribenten/talarens egen produkt."

Jag tror inte att man kan generalisera innehåll och effekt av olika tillskott på det enkla sätt som Standardt tycks göra. Allt i naturen verkar i symbios på olika sätt, och kan samverka eller motverka beroende på sammansättning, individ och behov.
Ta bara en så enkel sak som ägg. Ger man råa ägg "saboterar" vitan näringen i gulan, ger man kokta/stekta ägg blir vitan nyttigare men en stor del av näringsvärdet i gulan försvinner. Det optimala skulle således vara rå gula och kokt vita - hur man nu fixar det :D

Vad det gäller Oliver's foder, så har vi nyligen testat det (Lamm samt Fisk) i ca 4 månader på 6 vuxna hundar. Alla älskar smaken, äter som om det aldrig sett mat förr. Två hundar blev lite ojämna i magen, de andra helt ok.
Upplevde fodret odrygt, trots väsentligt större mängd än av tidigare foder (Hills') gick 4 st ner i vikt.
Efter ca 3-3,5 månader började 5 av 6 hundar klia sig alltmer intensivt. Eftersom de inte hade ohyra eller någon annan uppenbar orsak till klåda bytte vi bort fodret, och på knappt en vecka är klådan helt borta.
Har ingen aning om varför och tänker inte spekulera heller. Precis som alla andra foder på marknaden passar vissa foder vissa hundar, andra inte.
Men här blir det inget mer Oliver's foder.

Nej, det står att beställningen dubblas. Dvs det du beställer dubblas, finns där ingen begränsning skriven så skulle jag tro det inte finns någon helt enkelt. Sen tycker jag iofs det är ruskigt fult be en vän beställa bara för att själv komma åt erbjudandet, men hade du inte tänkt 'fuska' kunde du ju helt enkelt mailat och frågat. De svarar blixtsnabbt på mail.

Tack för svaret, för det var det jag var ute efter inte att du skulle vara spydig. :grin:

Och jag köper redan förbannade mängder foder, så om jag kan spara en krona eller två drabbar det ju inte dig eller hur?
Utan till förmån för mina djur!
Alla har inte pengar till ditt och datt och kan jag spara en krona kanske jag har råd och köpa något annat fint till djuren än bara mat..

Om du köper förbannade mängder foder, så kanske du kan köpa dem (om du inte redan gör det) 'i klump'? Då får du ju rabatt för det?

Sen anser jag alldeles oavsett om det drabbar MIG eller ej (för det gör det ju inte) att sådant där är fult. Jag förstår absolut att det är frestande, men jag tycker likväl det är fel. Om du inte t ex tipsade kompisen om att prova fodret, och så att säga hängde med på hennes beställning. Då har de ändå fått (vilket ju lär vara meningen med erbjudandet då det gäller första beställningen) in en presumtiv ny kund ändå.

Men om hon 'bara' beställer åt dig sas - då tycker jag det är fel rent samvetsmässigt, oavsett vem det drabbar/inte drabbar.

Anväder redan rabatter. ;)

Och mitt samvete påverkas inte negativt av att jag lyckas få lite extra käk, snarare så att jag skulle vara superglad.
Men men, alla är ju vi olika och tacka gudarna för det.

*kl*

Är det någon som vet om erbjudandet fortfarande gäller? Hittar inte längre annonsen på försäkringsbolagets hemsida.

Jag kommer inte riktigt ihåg var på sidan den fanns så jag var inte säker. Jo, jag får väl maila dem, tänkte pröva den lata vägen först. ;)

Längst uppe i högra hörnet. Var in och kollade själv nyss och det är tomt där nu, så reklamen är borta. Så troligen är erbjudandet slut, de hade det ju för att minska ner lagret och antagligen har de fått ner lagret nu. Om man klickade på reklamen fick man ju veta vad man skulle skriva för kommentar till beställningen för att få erbjudandet (dvs typ rabattkod). Så enda sättet att 'få' erbjudandet var via innehållet i den länken, så är länken borta är nog erbjudandet det med. Men som sagt, fråga. De svarar (eller har iaf gjort alla ggr jag mailat och det är massor..) fort på mail.

Körde min yngsta på Oliver's ett tag men hon funkade inte alls på det.. Hennes bajs blev ljust och löst så jag bytte tillbaks till RC..

Han tappade INGET ens med svältgiva 'vanligt' lightfoder, men med r/d så rinner kilona av. JAG inbillar mig halten av l-carnitin är det som gör 'tricket', och så påstås också om man frågar varför det skulle vara bättre än andra bantarfoder.

Knapplån

En orsak till att allt lightfoder inte medför viktminskning kan vara att många av dem faktiskt ligger på en "normal" energinivå. Tror att ni har koll som är inne i tråden men för många som läser tråden är det kanske inte vanligt att läsa energihalt etc utan man tittar bara på att det står light på påsen.:angel:

Därmed - ska hunden banta så är det läge att läsa hur mycket energi har mitt ordinarie foder och sen jämföra med det tänkta bantnignsfodret så att det verkligen blir lägre. Det finns liksom ingen standard för vad som betraktas som lightfoder.

Sen gäller det att se till att det innehåller det hunden behöver också.

Absolut, sett massor med lightfoder som ligger rejält högt i omsättningsbar energi. Dock då fick han mindre energi med 4 dl av lightfodret än han får nu med 8 dl R/d, därför jag misstänker l-carnitinet spelar in.

Men man kommer oftast LÅNGT genom att göra precis som du säger, lär energiinnehållet. Om det är 14 MJ/kg foder i det där 'lightfodret' så är chansen hunden ska gå ner ganska liten om den ätit ett vanligt standardfoder innan =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka