oliksidig?

M

Majjijann

hästen går nästan alltid och tittar åt höger när man är ute o rider.
hela halsen böjd åt höger.

varför?
inebär det att han är väldgt oliksidig?
vilken sida är isf den starka resp den svaga?

Sv: oliksidig?

och vad gör man bäst åt det? är det bara allsidig träning som gäller, eller något speciellt för att stärka den svaga sidan??

Om hästen är går och tittar åt höger är den starkare i vänster.

Den ska ridas lösgörande i båda sidorna, däremot är det svårare att få den lösgjord i högersidan, där den gärna släpper kontakten, ta hjälp av en tränare som kan visa dig hur.

Det kan bero på att den är oliksidig.
Det kan också bero på att du sitter snett.

Vad det än är så bör det kollas upp och orsaken åtgärdas.

jag har provat o suttit mer åt ena sidan, o lite mer åt andra sidan, men han tittar åt samma håll ändå. samma sak också oavsett om jag rider med sadel eller barbacka.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30