Oliksidig häst

maria_b

Trådstartare
Hej. Har ett litet "problem" som jag behöver råd runt. Jag tar hela historien så bilden kring "problemet" blir så klar som möjligt.

Köpte i mars i år en ny häst. Har jobbat grundligt från början med hennes lösgjordhet. Men kände ganska snart att högervarvet inte alls var lika bra som vänstervarvet. Mkt svårt att få igenom henne högerställd samt att galoppkvaliteten var mkt sämre i höger än i vänster varv. Eftersom hon ett par ggr bet sig i munnen när jag red så det blödde, samt att hon i höger varv gärna bytte till korsgalopp så bokade jag tid hos en mkt känd tandläkare. Det var en månads väntetid så hon fick "vila" under denna tid då jag inte ville skapa obehag i munnen. Väl där i maj så konstaterade han att hon hade en mkt överrörlig tand, den tanden som bettet vidrör. Det var även en vätskeansamling under tanden. Han sa att hon haft det rätt länge och att det troligtvis är det som orsakar bekymmer. Hon hade även en sprucken tand långt in men den trodde han inte hade nån betydelse. Han åtgärdade den dåliga tnaden samt satte in Metacam i en vecka. Därefter skulle jag rida igång igen. Vid igångsättning var det en enorm skillnad. Hon har därefter aldrig bytt till korsgalopp och det gick att jobba igenom högersidan även om den inte var lika fin som vänstersidan. Har hon gått och haft ont i munnen en längre tid så lär det ju ta ett tag att stärka den sidan hon avlastat, så även högergaloppen räknade jag med att det skulle ta ett tag att få lika bra som vänster.

Växlade under sommaren mellan tredelat och rakt bett. Märkte här en stor skillnad på hur hon fungerade på de olika betten. På det raka så gick hon MYCKET bättre än det delade. På det delade blev hon mkt svårare att ställa igenom i höger än det raka. Tog under slutet av sommaren ut en kiropraktor eftersom jag var övertygad om att hon gått och spänt sig när hon hade ont i munnen så hon behövde knäckas loss. Kiropraktorn knäckte henne i SI leden men sade att det inte var så farligt alls. Han knäckte henne även i nacken, men han visade att det var vänster sida hon mest satt fast i, alltså inte alls höger som det borde vara. Kiropraktorn tyckte dock att hon överlag inte satt fast så mkt som hon "borde", utifrån mitt problem i ridningen. Vid igångsättning sedan så märkte jag ingen skillnad mot tidigare.

Jag bestämde mig nu att enbart rida på det raka bettet då hon trivdes mycket bättre på det. Hon har gått jättebra hela hösten och varit superfräsch. Högergaloppen är fortfarande lite sämre än vänster men ändå mkt mkt bättre än innan. Det är lite mer jobb i högerställnngen än i vänster även nu på det raka, men absolut inte så det känts som något större problem.

Nu till saken. Eftersom jag ska tävla dressyr i vår så måste hon gå poå delat bett. Jag hittade ett "specialbett" som verkade jättebra, ett tvådelat men som inte alls går att börja bakåt, så det liknar lite ett rakt bett. Men när hon nu fick ha det i munnen så blev hon jättetråkig i högerställningen igen. Inte alls lika mjuk och fin utan en kamp.

Vad kan vara felet? Hon är vekligen superfräsch att rida för övrigt, hon går som en klocka. Hon har utprovad sadel och allt sådant. Vet inte hur jag ska göra för att få rätsida på det hela. Dax att kolla munnen igen? För mig känns det som det borde vara låsningar, men kiropraktorn hittade ju inga sådana som kunde vara förklaringen. Och när vi var hos tandläkaren så sade han att hon hade ett ovanligt bra bett för övrigt, inget snett eller så. Däremot så syntes det ju tydligt att hon suttit fast i högersidan en längre tid.

Någon som har några idéer?
Mvh Maria

Sv: Oliksidig häst

Hur går hästen om du tömkör och tittar på hur den sätter fötterna?

Har också en som är hemsk i högervarv periodvis. Han sätter ut höger bak, sätter mig snett i sadeln och blir stört omöjlig att ställa åt höger. Men puttar man in höger bak utan att tappa ut bogar åt alla håll får man häst under sadeln igen och vips kan han ställa och böja åt höger med små hjälper.

Eftersom hästen låter väl kollad (:bow: till dig) så kanske det är ett ridtekniskt problem? Som mycket väl kan bero på att hästen är svagare i ena sidan om den haft spänningar tidigare. Menar inget illa, försöker bara spåna vad det kan bero på.

När jag tömkör på det raka bettet går hon väldigt bra, jag har dock ej prövat på det delade.

I ridningen precis som du beskriver så gör hon lika dant på det raka. Det är då hon känns lite oliksidig men såfort man får tag i bogen och henne mellan skänklarna så blir hon jämn i munnen. Men det är just det när jag sätter in ett delat bett den extrema skillnaden kommer:crazy:

När är jag lite inne på att ta ut en massör/equiterapeut innan tandläkarbesök igen. Det känns ju som att problemet i munnen beror på nått annat i kroppen.

Fler tankar tack!

Mvh Maria

Bara en tanke om låsningarna i vänstersidan. Det kan ju mkt väl bidra till att det är svårt att ställa höger: För att ställa/böja höger måste den ju länga sin vänstersida, det är ju inte bara högersidan som måste vara smidig. Att korta och lyfta innersidan brukar handla om styrka, att länga yttersidan kräver ju mjukhet och smidighet. :)

Jag skulle nog kolla munnen igen. Du kan inte se eller känna något själva om du tittar och känner på lanerna högt upp där bettet hamnar?

Sedan kan man ju göra olika övningar för att få den smidigare, tex släppa yttersidan och skritta små cirklar, öppnor på så små spår att det nästan blir framdelsvändning, eller varför inte lära hästen att strecha halsen genom att be om eftergift på en sida i taget när du står stilla. Man kan strecha hela vägen åt sidan så hästen nosar på ditt ben. Bra smidighetsövningar, träningen behöver ju inte bara vara att slipa på den form hästen ska gå i på dressyrbanan, utan man kan ju göra helt andra övningar som hjälper till med smidigheten. Typ som att en höjdhoppare inte bara hoppar högt hela tiden utan faktiskt strechar, joggar och tom stryrketränar. :) bara lite tankar...

Bara en tanke om låsningarna i vänstersidan. Det kan ju mkt väl bidra till att det är svårt att ställa höger: För att ställa/böja höger måste den ju länga sin vänstersida, det är ju inte bara högersidan som måste vara smidig. Att korta och lyfta innersidan brukar handla om styrka, att länga yttersidan kräver ju mjukhet och smidighet. :)

Jag skulle nog kolla munnen igen. Du kan inte se eller känna något själva om du tittar och känner på lanerna högt upp där bettet hamnar?

Sedan kan man ju göra olika övningar för att få den smidigare, tex släppa yttersidan och skritta små cirklar, öppnor på så små spår att det nästan blir framdelsvändning, eller varför inte lära hästen att strecha halsen genom att be om eftergift på en sida i taget när du står stilla. Man kan strecha hela vägen åt sidan så hästen nosar på ditt ben. Bra smidighetsövningar, träningen behöver ju inte bara vara att slipa på den form hästen ska gå i på dressyrbanan, utan man kan ju göra helt andra övningar som hjälper till med smidigheten. Typ som att en höjdhoppare inte bara hoppar högt hela tiden utan faktiskt strechar, joggar och tom stryrketränar. :) bara lite tankar...

Tack för ditt svar.

Jag tänkte precis som dig att om hon var låst i vänstersidan så kan det ändå bidra till att hon var svår att ställa igenom höger. Men samtidigt visade kiropraktorn mig hur mkt lättare nacken var att böja åt höger när hon stod i stallgången. Dessutom så kände jag ingen skillnad i ridningen efter han knäckt loss henne. Sen är ju en annan sak att man som hästägare är väldigt utlämnad till de som är proffesionella inom sitt yrke, dvs hovslagare, veterinärer, kiropraktorer etc. Även om "min" kiropraktor har ett välkänt namn så betyder ju inte det att han garanterat hittar rätt fel.

Jag försökte känna lite i munnen idag där den "lösa" tanden varit, men det är väldigt svårt att göra det utan att kunna hålla munnen öppen och stilla ordentligt, och utan att riskera att få sina fingrar kapade:angel: Så jag blev inte mkt klokare på det.

Ang övningarna du rekomenderade, exakt de har vi hållt på med men de har inte hjälpt mkt tyvärr. Grejen är den att på det raka bettet så kan man efter en stunds ridning uppnå perfekt lösgjordhet på henne och då är hon hur mjuk som helst. Men med ett delat bett så känns detta omöjligt och det känns snarare som hon biter sig fast i bettet när man gör detta. Som jag sade innan så är hon ju lite oliksidig även på det raka, men inte alls mkt och det går att få henne väldigt lösgjord och till freds i båda varv.

Tilläggas kan att hon tar vänster skänkel sämre än höger i tex sidvärdsrörelser.

Maria

Okej.. då låter det ju verkligen som det är munnen som är problemet. Ett rakt bett verkar ju mkt mer på tungan också, och inte rakt på lanerna som ett delat. Knepigt detta.. tandläkarn kanske kan hitta nåt som går att göra nåt åt fortfarande. Har du provat olika/ingen nosgrimma då? Nån skillnad? Sätta bettet högre eller lägre?

Maria här med:)

Jag har prövat bettet på olika höjder, dock aldrig prövat att byta typ av nosgrimma. Men om det var nosgrimman som var problemet så borde väl inte typ av bett påverka och inte heller att hon är olika i de olika varven:confused:
På det raka kan hon ju som sagt vara helt lösgjord och fin och gå som en klocka.

MAria:)

Jo nosgrimman kan påverka mer än man tror. Om din häst tex har väldigt låg gom kommer bettets mittdel att gå framåt mot gommen när du drar i tyglarna och bettet liksom viker ihop sig en aning. Med en tajt nosgrimma ka det säkert göra ont på en del hästar. Det blir lite så även på tredelat med kort mittdel, fast inte lika mkt som på tvådelat. Ett rakt bett kommer ju aldrig att forma sig så. Är ditt bett för långt kanske? Att det är olika i varven vet jag inte vad det kan bero på, kanske har någon skada i gommen som inte sitter i mitten? bara spånar som sagt..

Undrar om du borde prova helt utan nosgrimma på både rakt och delat och se om den gapar och har sig med det delade. Då är det ju förmodligen det som är problemet. :):o

skulle nog ta ut en ET, man brukar få ett "program" man ska följa som hjälper hästen :) Hjälpte min förra häst mkt som var stel och spänd lite här och där. Tror man måste fortsätta att massera för även om de typ får bort spänningarna för sunden, men hästen har gått så i flera år så tar det ju ett tag innan hästen kanske börjar gå helt rakt och att då massera och förhindra spänningarna under tiden tror iaf jag är en förutsättning för att det ska bli bättre.

Jo att nosgrimman kan påverka hästar tex unghästar eller om de är vassa mm är jag medveten om, men hade uteslutit det eftersom hon är så oliksidig i båda varven. Om hon har en skada i gommen som resulterar i detta så borde ju tandläkaren ha sett det tycker man. Men det är helt klart värt att pröva att rida utan nosgrimma, det är ju väldigt enklet att testa:laugh:
Bettet är utprovat så det inte är för långt, däremot hade hon 2cm för långt bett när jag köpte henne.

Har fått tips om en tjej som är ET som masserar och knäcker loss lite osv. Så fort jag får numret till henne så tänkte jag ringa henne. Hoppas hon kan hitta något!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
624
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama