Olika strl på hovarna

L

lill_flesky

Ett problem jag inte lyckas få bukt med gällande en av mina hästar. Har vridit och vänt på det men får inte rätsida på det hela.

Hennes framhovar är olika stora, vänster fram växer mer uppåt i trakten vilket gör att den strålen trycks ihop och hoven blir mkt smalare än den högra. Hon har varit så (mer eller mindre) sen jag köpte henne. I övrigt så ser hennes hovar jättebra ut.

I nuläget går hon barfota och har gjort så i ca 1 år nu, i princip problemfritt. Hovslagaren trodde eventuellt att det kunde hjälpa henne att gå barfota men i nuläget ser vi ingen skillnad. Idag sa hovis att jag kunde försöka hålla trakten nere genom att raspa henne mellan verkningarna.

Hon är kollad av vet. och dom hittade inget som tydde på att hon hade ngn skada (att hon avlastar vä fram alltså). Equiterapeften har jobbat en hel del med hennes vänster bog som var lite låst, men senast så tyckte hon att det såg bra ut där.

Så frågan är alltså, varför blir hovarna olika stora och vad kan man göra åt det? Jag börjar bli lite rådvill nu :(

Jag kan lägga in bilder på hovarna ikväll...
 
Sv: Olika strl på hovarna

Vad jag vet av olika storlekar på hovarna är att den större (bredare) hoven är den hov som belastas mest.. har själv en Nordis som har olika storlekar på hovarna. tror att min häst hovar är olika är för att han har blivit behandlad på höger ben så den västra hoven är större..
 
Sv: Olika strl på hovarna

Det är inte alls ovanligt att hästar har olika stora hovar. Människor har heller inte likadana kroppshalvor. Behöver inte innebära några problem alls. Har veterinär och equiterapeut sagt att det är ok så skulle inte jag oroa mig. Som Kezo skriver kan det bero på olika belastning. Min store kille fick en betydligt större hov på den sida han belastade efter att ha haft en hovböld på den andra. I nuläget (några år senare) märker vi ingen skillnad.
 
Sv: Olika strl på hovarna

Ylva86 skrev:
Behöver inte innebära några problem alls

Fast det är ju ett problem i sig. Som min hovis påpekade idag, så innebär det ju att, i och med att hon växer högre i trakten, blir hon lite rakare i vänster kota. Det i sin tur gör ju det svårare för mig att få henne mjuk i vänster varv och gången blir lite stötigare i det varvet.
 
Sv: Olika strl på hovarna

Min häst har precis som du beskriver och har haft det så...ja alltid. Köpte hästen som 5-åring och nu är han 14. Han är för tillfället behandlad för carpit ("knäledsinflammation" fram) och har haft problem med knäna en gång förut för många år sedan. Annars har det funkat. Hovis har ända sedan början försökt få den högra (den mindre och högre i vårt fall) hoven att funka, men utan större resultat. Nu, pga konvalescensen, går han barfota och är ordentligt nerverkad i trakterna för att strålen skall få lite kontakt med marken igen :crazy:

Jobbigt det där. Finns en tråd om bockhov här nyligen och i den finns lite bilder av extrem-exempel. Liknar min hästs hov, fast mycket värre.
Lägg gärna in bilder på din hästs hovar.
 
Sv: Olika strl på hovarna

Som jag då förstår det växer hoven även på höjden olika, vilket inte min hästs gjorde. Den växte på bredden och vi kunde aldrig märka att han hade några problem. Men är hovarna olika "höga" kan det givetvis ställa till det.
 
Sv: Olika strl på hovarna

Ok, läste lite mer noggrant och fattar!
 
Sv: Olika strl på hovarna

Min dam har v. fram och båda bak i samma storlek.

Höger fram är dock två storlekar större! Men ingenting som gör varken till eller från, skada eller nytta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 738
Senast: ameo
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 317
Senast: Mia_R
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 281
Senast: -moa-
·
Hästvård Nu behöver jag all kloka bukares råd! Jag ska kolla på en häst som har två olika stora hovar och vill höra allas erfarenhet av detta...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Sophia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp