Olika stora kattungar

bengtofsweden

Trådstartare
Min lilla ettåring fick oplanerat kattungar för 3 veckor sedan. En kattunge dog tyvärr inom första dygnet men vi har två kvar, båda killar. Den ena är avseevärt mindre än den andra och det är lite oroande. Vad vi kan se äter de lika ofta, och i fysisk aktivitet är de i stort sett lika. Det enda som jag kan tycka är att den lilla verkar lite mer trött och har lättare för att somna tex när vi hanterar dem.

Vore otroligt tacksam om någon kunde ge mig råd. Är det någon som har erfarenhet av att ge tillägg och så fall hur och vad?

Sv: Olika stora kattungar

Att kattungar är olika stora i kull är inget konstigt eller ovanligt, men om han verkar slö kan vara tecken på en infektion. Går den lille upp i vikt? Väg båda två gånger om dagen och ha koll på viktkurvan, går han upp i vikt så bör han vara OK (lite beroende på hur stor viktuppgången är, handlar det bara om några enstaka gram är det inte vidare bra hos en 3-veckorskattunge).

Är han pigg och går upp i vikt är det ingen fara. Verkar han däremot börja tackla av är det viktigt att han kommer till veterinär snabbt. Det går snabbt utför för småttingar när de väl börjar bli dåliga. Är viktuppgången dålig bör ni stödmata honom lite, inte så mycket att han slutar äta från mamman men kanske sådär var tredje/fjärde timme. Rekommenderar KMR mjölkersättning om han behöver stödmatas. Det brukar vara lättast att stödmata med en doseringsspruta om 1 ml och så sätter man ventilgummi på sprutan så att den blir lite "tuttlik".

Väga kattungarna har jag tänkt på men har ingen våg som är så känslig. Får fixa det!

Finns KMR i djuraffärer eller?

Tacksam för ditt svar!

En liten uppdatering!

Mina kattungar mår båda bra. Avmaskade och stödmatade och den lilla är fortfarande minst. Han lever och leker som vilken kattunge som helst! Dom är 6 veckor gamla nu och är hur underbara som helst. Kommer ha svårt att separeras ifrån dem!

Härligt att höra att de mår bra. :) Har du någon koll på lillens vikt? Skulle vara lite roligt att jämföra med min lilleplutt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 623
Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på...
2
Svar
38
· Visningar
5 504
Senast: Linn-Nora
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 204
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 947
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama