Olika stora hovar...vad göra?

N

Novalee

Eller inte göra...vad kan det bero på?
Om det inte var så innan kan det vara hovis fel (vill gärna tro att han är bra)
"Vinklen" är dessutom inte lika hoss de båda hovarna :confused:

det är garanterat hovis fel då...hästar växer ofta olika i fötterna, en hoven kanske bara växer i trakten och den andra i tån...sånt skall en hovis se och verka hästen därefter..pratade med din hovslagare om det nästa gång..ofta märker man inte sånt förrän efter andra, tredje skonngen , men då brukar det vara så påtagligt att det kan ta tid att rätta till det igen....

Jag har pratat med hovis och då sa han att han tar så mycket han kan tills han ser något (vet inte riktigt vad)
men jag kan inte komma ifrån att de är olika stora, han sa också att benen kunde vara olika?
jag vet verkligen inte vad jag ska göra...men jag vill ju att det ska bli rätt! :confused: :crazy:

Detta hände mig för ett år sedan! Min häst blev halt till slut för den ena hoven var sned dessutom. Åkte till kliniken, deras hovis rättade till hoven sedan bytte jag hovslagare. nu är hästen lika i båda hovarna och fräch, han blev ohalt direkt på kliniken när dom hade verkat hoven rak :bow:, men min nya hovis säger att man måste hålla efter noga och han får inte gå längre än 7 veckor mellan skoningarna.

Min häst har också olika stora hovar. Den ena är hög och smal och den andra normal. Jag anlitar en utbildad hovslagare som verkligen är duktig. Han har i alla år försökt på den lilla hoven att växa mera normalt men det lyckas inte helt. Det har blivit bättre men i perioder är hovarna väldigt olika ändå.
Både hovslagaren och en kiropraktor är förundrade över varför hästen inte använder sin högra högra sida på samma sätt som den vänstra.
En annan hovis som slog på en tappsko en gång frågade om min häst har varit skadad någon gång. Jag har haft hästen sedan han var 5 år och han blir nu 12 och han har alltid haft olika hovar och inte lidit av det.

Någonting är ju lite fel när det är stor skillnad på hovarna men min har iaf aldrig (peppar peppar...) haft problem av det, som sagt.

Dom kan ju ha olika hovar...det gäller bara att ha en bra hovslagare som inte verkar fötterna "lika" utan ser hur man ska ta ner dom beroende på hur hovarna ser ut...

Just det. Det är precis vad min hovis gör; han "standard-verkar" inte hovarna utan gör det olika på båda hovarna - ser till "individen". :p

...fina ordval jag har... :angel:

Han verkar nog tills han ser god förbindelse mellan hornvägg i bärranden.
Då är det viktigt att man har samma mått från kronranden till tån, på bägge hovarna,om de är lika för övrigt, annars blir hovarna olika stora och olika "benlängd"om inte trakterna är låga på den stora hoven.

Det finns någonting som kallas framdelssyndrom som Rikke M Schulz skriver om i sin bok. Vid framdelssyndrom så får hästen bla olika stora hovar.Den ena är högre och smalare och den andra hoven breddar ut sig och "flyter" ut mer. Hästen kan vara spänd vid uppsittning. Behandling består av kiropraktor eller equiterapeut.
Vi skall ha ut kiropraktor eftersom vi har misstanke om att en av våra hästar lider utav detta.

Är det inte det så tror jag också att det är hovis fel.

Det låter som att det är något sånt han gör...
Den stora hoven är ca 3 mm bredare och högre om man mäter vid tån och uppåt, möjligen en aning lägare i trakterna.
Hästen i fråga har haft en "trampskada" på den hoven (vet inte om den har påvekat)
Vad tycker ni jag ska göra åt det? säga till hovis vad? Byta?
I örigt har hovis varit bra till en annan häst och fixat de påtagliga problem den hästen hade och han ska vara duktig=välutbildad... :confused:

Kan de olika hovarna påverka hästen så att den blir ojämn att rida, alltså att den musklar sig olika i de båda varven? :bow:

Jag tycker du skall prata med din hovsklagare och be honom förklara på ett förståligt sätt,som svar på dina frågor.
Sedan kan du avgöra om du vill byta.
Ojämn att rida skulle vara på hårt underlag tex asfalt annars inte om det inte är extrem skillnad.
Dåremot kan det höras genom att hästens baksko träffar den främre, sk smidning,pga av att den hoven med lång tå rullar över långsamare.
Ojmänt musklade hästar tror jag ,främst beror på att det är låttare att rida den i den mjukare sidan,än att det skulle ha med hovarna att göra.

Han har sagt att dt inte är så mycketatt göra åt att de helt enkelt är olika...?
Men enligt mig var de inte det innan :crazy:
Slår ihop skorna så om du beskrev gör han men på båda sidorna pga att han har mycket driv bakifrån och då inte hinner undan och orkar bära sig riktigt...
För det är han tåriktad fram ;)

Som massör som kommer ut till en häst med synligt olika hovar så tänker man: Aha, en häst som snedbelastar sina bogar! Oftast hittar man då en spänning i någon av bogarna som måste lösas upp, och sedan måste hästen ridas så att den tränas till liksidighet. Ibland kan även snedbelastningen komma bakifrån, hästen avlastar ett bakben av någon anledning...

Det är hovslagarens jobb att göra hovarna och "slitytan" så jämn som möjligt, men om hästen är mycket sned i kroppen så försvåras hans jobb avsevärt. Han rättar till, och sedan kommer det tillbaka igen... Det behövs ett samarbete för mellan hovslagare, fysioterapeut och ryttare för att det skall bli bra. Sådana här saker tycker iaf jag att man bör se allvarligt på, eftersom långvariga snedbelastningar leder till kotledsinflamationer, och andra vanliga ledproblem.

Mvh/Marie

Tack så mycket för ditt svar :)
Det lät väldigt riktigt...
Vad tycker ni jag ska säga till min hovslagare så att han uppmerksammar problemet och vet någon en bra massör, fysoterapeft (eller vad det heter) i skåne? det är så svårt att veta vilka som är bra!

Kan det på något sätt vara farligt att korigera ett sådant fel...?
och hur går man tillväga? :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka