Olika sortes hö i hagen, problem

Sv: Olika sortes hö i hagen, problem

Jag har i perioder haft olika lunchhagar där min gamleman får vara, men han är så flockbunden nu för tiden så han blir så orolig när han inte ser de andra hästarna så då äter han inte för det :crazy:
Nu har han som först accepterat att själv komma in tidigare från hagen än de andra kusarna för han kan se de genom sina fönster i boxen, men det var också ett problem när vi hade en annan hage.... Inte lätt med gamla pojkar. När jag förra året (2003) sa med skakande röst till min veterinär "hur länge kommer han att hålla sig i hullet på att bara få i sig kanske 3 kg hö per dag?" Då skrattade hon o sa förvånat, "äter han fortfarande hö?" Så det är nog så med gamlingarna att man får helt enkelt acceptera det. Den här kusen är ju så fruktansvärt kräsen me, så han äter ju inte vad som helst. Jag får hålla på att byta kraftfoder sorter ständigt o jämt för att han ska äta (så mycket som jag vill) med god aptit. Lucern funkar i mycket korta perioder, har provat alla sorter som finns (här i varje fall). Det enda "kraftfoder-grovfoder" som jag för tillfället får i honom är fibergi.....
Det måste vara som så också att det är mera näring i gräset än vad jag tror i varje fall, annars hade han inte sett ut som han gör. Han vägrar i stort sett att äta hö så länge det finns gräs. Som det har varit nu den senaste veckan så har han faktiskt ätit riktigt bra med hö i hagen. Han känner nog av själv när det är kallt o han behöver ha i sig lite extra näring.
Jag tror att en bra lösning är att räkna med att hennes häst behöver äta 10-12 kg hö nu när det är såhär kallt och då får vi lägga ut resterande utöver vad hon äter i boxen och sen får det ha typ fri tillgång till mitt. Grejen är ju den ska man värdera hennes och mitt hö kgmässigt olika? Eftersom det skiljer så mycket näringsmässigt och prismässig på höet så tycker ju jag att det vore rimligt? Det bästa hade ju varit ifall vi kunde haft samma hö, men det går inte. Min bonde har inte mera och sälja och inte hennes bonde heller.

Jag förstår ditt problem.
Hade det varit min häst hade den fått byta hage, för det första för att jag inte vill försörja andra med hö å för det andra för att hästen säkert blir stressad av att den andra hästen äter så mkt/fort.
Har alltid sett till att få ha mina hästar i egen hage de gånger jag inte haft eget stall, det blir bäst så.

Oj då äntligen någon som förstår :rofl:
Det jag ville ha sagt oxå är ska man värdera 10 kg hö alltid som 10 kg hö? Eller skulle man kunna säga att hennes 10 kg är detsamma som kanske 7 kg av mitt?
Det är mitt eget stall och egen hage är inte aktuellt då jag vet att min kuse inte tycker om att gå själv, eftersom vi bara har 3 hästar i stallet.....

Jag skulle räkna kostnaden om det är sån stor skillnad.
Ngt jag kan rekommendera är att skaffa en shettis, de äter inte så himla mkt å då får hästen sällskap iaf.Om man nu har råd/lust att lägga ut de extra pengarna.
Har oxå ett exempel¨på några som delade av hagen med ett rep när det var dags för utfodring, på det sättet får ju hästen äta sitt eget å den hästen som äter mkt , får helt enkelt vänta då den ätit klart.Enkelt om man inte har så stor hage.

Jo jag ska dela av hagen när det bli mildväder, går inte just nu....och för stor hage för att kunna använda rep :D skulle få ha ett på minst 200 meter :D
Jag brukar ha en hage i hagen till gamleman så han får äta ifred, men det har jag inte hunnit göra i den nya hagen....

Räkna ut pris per näringsenhet. Dvs energin kanske är ungefär lika? Brukar iaf inte skilja så mycket. Det som skiljer är i regel proteinet, så räkna ut hur mycket ditt hö kostar per proteingram och hur mycket hennes kostar.

Eller också kollar du helt enkelt hur mycket hennes äter av ditt hö och tar betalt av henne efter det. Om du vet att din häst bara äter 1 kg och du vet att du lägger ut 8 kg, ja då har väl hennes häst ätit 7 kg och hon borde betala för det. Fast det är ju förutsatt att hon vill att hennes häst ska ha så mycket hö förstås, om hon blir tvungen att betala för att din häst ska få då blir det ju lite knepigt, det skulle inte jag göra.

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 194
Senast: Newbee
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka