Olika sortes hö i hagen, problem

FUNNY

Trådstartare
Hur ska man lösa problem där man har var och en sitt hö och ger mycket hö ute. Mitt hö är superfint (häst på 600 kg klarar sig på 4,5 kg/dag ifall de äter bara hö) medans den andres är helt ok hygiensikt men en katastrof näringsmässigt......
Jag har en gammal häst 29 år som inte alls vill äta hö så länge som det finns gräs (dvs 11 månader/år här nere) men när han väl går och äter så har ju den andres häst redan ätit upp allt hö :-( Hur ska man värdera när man vet att ena hästen äter max 1 kg ifall man lägger ut 8 kg + att mitt hö kostar 3,50/kg och den andres 1,75/kg?
Som det är nu så får vi lägga ut jättemycket hö för att min ska ha en chans att få en liten tuss när han väl blir sugen.... Men detta blir ju väldigt dyrt för mig + att det inte är mina hästar som äter upp det?

Tips o ideér mottages tacksamt :bow:

Senast ändrad:
Sv: Olika sortes hö i hagen, problem

Lägg ut halm till allihopa! Billigare, bra att tugga på, och rättvisare (dela på kostnaden på ett lagom sätt)

Om din bara behöver 4,5 kg kan du ju ge det i boxen, så slipper du ju finansiera de andra hästarnas mat.

Vi har det också så men vi har gått en mellanväg och ger lika mycket (eller lite) hö när dem går ute. Man reglerar resten under em-målet och nattmålet. Som tur är, är det just nu bara min och en till i den hagen.
Det blir ju inte rättvist om den ena ska ha mycket och den andra lite, oftast brukar det vara den som äter långsammast som är den som behöver mycket också. :smirk:

De får halm oxå, men det är ju ingen direkt näring i det + att gamlemannen inte äter det.....
Gamlemannen behöver ju äta så mycket det bara går hela tiden.
Lägger in 3 kg på kvällen och tar ut 2 kg på morgonen efter :-( Visst det är ju mitt problem pga att det är jag som har den gamle hästen men på något sätt så borde vi ju kunna lösa dethär.

Gå samman och köp ett haghö som ni kan ge ute. Eller så köper du in dig på hennes billiga hö och så har ni fri tillgång på det ute.
Om ditt eget hö har så bra värden att 4,5 kg/dag räcker för att din häst skall hålla hullet så borde det väll gå att ge det under den tiden han står inne för att han skall klara sig?

Oavsett hur fint hö du har näringsmässigt så hoppas jag verkligen att du inte ger honom bara 4.5 kg/dag. En häst på 600 kg bör få minst 7.2 kg/dag för att tillgodose behovet av 1 kg TS/100 kg häst.

Ja det verkar ju onekligen vara i minsta laget!!!
FUNNY, det är inte svårare än att du ger din gammelman av ditt bra hö under tiden han står i boxen så är du säker på att han får sitt näringsbehov tillgodosett, och låter honom äta av det "dåliga" tillsammans med de andra. Fungera som magfylla och terapi mao.

Mitt hö är superfint (häst på 600 kg klarar sig på 4,5 kg/dag ifall de äter bara hö) medans den andres är helt ok hygiensikt men en katastrof näringsmässigt......
Står inte att hennes häst väger det, men det är lätt att tolka det som att den inte får mer. :smirk:

Herregud nu får ni väl ändå ge er!!!! Hur man kan hoppa på någon utan att ens har läst hela tråden!!!!

Hästen i fråga är 29 år gammal, dvs har slitna tänder och klarar inte av att äta så mycket hö som han skulle behöva, därför har jag köpt ett hö med ett så högt näringsvärde som möjligt!!!!
Hästen får inte i sig mer än ca 1-2 kg hö inne på natten mellan kl 16.00 - 8.00

Han går o äter pyttelite pö om pö hela dagen medans den andre står och äter tills det typ inte finns något mera att äta......

hmm vet att det låter hårt, men det kanske är dags att släppa taget om honom?att bara 1-2 kilo hö över natten är himla lite.

Med tanke på att hästen är pigg o gla´full galopop ut i hagen varje dag + rund o fin + att veterinären absolut inte tycker det så vet jag inte varför man ens ska behöva tåla sådana påståenden av folk som inte ens har sett hästen.... helt otroligt att kunna slänga ur sig en sån sak!!!!

Ok men jag förstår ändå inte varför alla diskussioner här måste göras på ett sånt sätt som det görs. Varför kan man inte hålla sig till huvudfrågan?
Finns det någon som på ett bra sätt har lyckats lösa ett sånthär problem vad det gäller den ekonomiska biten? Jag kanske skulle varit tydligare från början?!

Jag har visst läst hela tråden och svarar utifrån vad en häst behöver få i sig per dag, jag skrev även att jag hoppades att han inte fick så lite som 4.5 kg så du behöver inte bli hysterisk. :eek: :mad: Enda alternativet som finns är att ni håller dem i olika hagar eftersom de äter så olika snabbt och har olika behov. Du har ingenstans skrivit om hans dåliga tänder så ge fakta om du vill få svar som passar. Klarar han inte av att äta hö pga tänderna så få du ge honom lucernpellets som du fuktar, rätt TS är viktigt oavsett om han är gammal med dåliga tänder eller inte.

Det är inte en fråga om ekonomi utan en fråga om att se till att din häst får sina behov tillgodosedda. :mad: Kan du inte tillgodose din hästs behov under nuvarande omständigheter så får du ändra på omständigheterna, inte börja tjafsa om vem som äter hur mycket av vad och vem som ska betala. Som du redan blivit rådd så får du väl köpa in dig på det andra höet om du inte vill dela av hagen och se till att han kan få sina behov fyllda när han står inne.

Tips o ideé hur man skulle lösa det ekonomiskt pga jag ger och betalar så mycket hö för att min ska få lite i sig, var vad jag efterlyste!!! Men de andra behöver ju knappt ge något hö alls inne vilket ju inte heller är rimligt!!!!
Efter dessa orimliga diskussioner så har jag själv kommit fram till att det bästa är nog att räkna ut vad deras borde äta och inte försöka se vad den i verkligheten äter!

Nu tycker jag du överreagerar lite. På ett sådant här forum kommer man alltid att få följdfrågor om/när folk reagerar på olika saker i inlägg. Jag anser att man BÖR reagera på inlägg där man kan tolka det som i det här fallet en häst får för lite foder. Det är inte en orimlig diskussion, det är välmenat och vi kan inte veta vad en trådskapare har för kunskaper.

Till huvudfrågan: Det är inte rimligt att de andra hästarna i hagen ska äta upp ditt dyra hö. Det sabbar väl dessutom deras fodertater, så länge inte ägarna kallt räknar med att de ska få i sig av ditt "finhö", förstås.

Köp in dig på det billigare höet och ge av ditt inne.

Kan du inte ge lusern till din pålle? Min kompis fick börja med det till sin gamling när tänderna inte klarade tugga så mycket hö. Fast du ger kanske redan det?

Det finns ingen annan häst i stallet som äter saktare och som passar bättre som hagkompis. Det kanske annars går att ställa ut dem i var sin hage på morgonen och sedan släppa ihop dem senare på dagen, då behöver du ju inte lägga ut så mycket hö.
Jag tror det är svårt att kräva pengar från din kompis för att hennes häst äter upp ditt hö, det kan bli bråk då!

Liknande trådar

Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 728
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
9 194
Senast: Newbee
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka