Olika sorters ridbyxor, varför?

Pathmaker

Trådstartare
Hejsan hoppsan!

Jag rider islandshäst sen många år tillbaka men innan dess red jag ponny ett år. Då red jag med vanliga ridbyxor och chaps eller ridstövlar.

När jag började med island bytte jag ridbyxor till ridbyxor för islandsryttare.
Jag älskar dom och skulle nog inte kunna använda ridstövlar och vanliga ridbyxor igen :love::rofl:

Men är det någon som vet VARFÖR vi islandsryttare har just sådana ridbyxor?
Ni vet sådana som är mer utsvängda nertill benslutet med hällor under foten och som ibland har deawood insytt på benen :)

Sv: Olika sorters ridbyxor, varför?

Nu gissar jag hej vilt då jag inte kan något om isis-kulturen. Min vilda gissning är att när man rider islandshästar på "islands-vis" så håller man inte om med benen på samma sätt som man gör när man rider enligt den traditionella engelska skolan. Det innebär att man kanske inte är lika beroende av det stöd som ett par ridstövlar ger och således behöver man inte ridbyxor som får plats i ridstövlarna.

Samma sak ser man ju ofta hos westernryttare, ridbyxor av jeans-modell, ibland långa chaps över osv.

Jag håller med dej Pathmaker, ridbyxor för islandshästryttare är ju mycket skönare!
Jag har vanliga oxå men använder dom bara när jag tvättar dom andra.

Har faktiskt aldrig reflekterat över varför man har särskilda ridbyxor när man rider islandshäst, men sköna är dom!

... och snygga! Själv så rider jag helst med stövlar, men skulle gärna vilja hitta ridbyxor i samma stil som islandsridbyxor men med smala ben..! :d

Islandshästar har ju sällan monstergång a la halvblod på 175. ;)
Styva dressyrstövlar tex ger ju ett stöd som hjälper sitsen. Vristerna styvas till så man får lättare i bålen med.

I hoppning så får man ju visst stöd för vristerna av stövlarna.

Nu när jag har ont som bara den i ena vristen efter ledbandsskada som inte riktigt läker märker jag vad ridstövlar kan avlasta kroppen. Jag kommer nu inte ner med foten i mina stövlar längre. Men jag ska absolut beställa nya nu. Jag vill ha lite stöd så jag kan få fuska lite på giganthästarna jag rider.

Rider jag min Islandsgubbe så känns det däremot väldigt nice(då jag ej är skadad) med jodpush etc. Det rör sig inget och man behöver inget stöd.
Därav jodpush-ridbyxor, tror jag.

Plus att det kommer sig ur en kultur där man använde hästarna till annat än show på banan. Man skulle transporteras och arbeta.
Det finns väl skäl till varför cowboys inte rider med tyska dressyrstövlar också. Det är helt enkelt inte praktiskt nog. Och det lever kvar som tradition idag, dresscode-mässigt.

Låter som ett vettigt påstående eller vad jag ska kalla de :)

Personen som uppfann designen på byxorna måste iallafall vart ett geni!

Det finns två typer av jodhpursridbyxor. Båda varianterna har gummiband under sulan för att förhindra att byxan glider upp. De utformades för att man skulle kunna rida med lågskor/jodhpurs, utan att få skav på vader (eftersom man då inte hade något skyddande stövelskaft). Den ena typen sluter tätt precis vid fotknölen, dessa är inte särskilt vanliga i Sverige. Men ni har säkert sett dem på svenska utställningar och premieringar. Och sedan finns den varianten som utformades för gångartsridning/shower i USA, med vida benslut och längre passform. Man ansåg/anser att det är elegant eftersom att det ger intrycket av längre ben.

Dessa ridbyxor fann sin väg till Island precis som alla andra typer av häst- och ryttarutrustning har gjort det senaste århundradet. Att de blivit så populära kan säkert härledas till att man på islandshästen också sysslar med gångartstävlingar. Plus det som redan nämnts att de är praktiska eftersom att det är bekväma att göra stalljobb i.

Tittar man tillbaka på bilder från isländska gångartstävlingar för bara några årtionden sedan så rider man uteslutande i ridstövlar.

Personen som uppfann designen på byxorna måste iallafall vart ett geni!

Usch jag håller inte alls med dig!

Jag har några islandsridbyxor (jag har islandshäst med) men jag gillar dom inte alls!

Föredrar "vanliga" ridbyxor och ridstövlar alla dagar i veckan!

Smaken är som baken - delad! :p

Härligt att höra att det iallafall finns någon som tycker annorlunda! :) (kul o höra lite om andras upplevelser o så)
Vad är det du inte gillar med dom då?

Jadu, jag gillar inte när det sitter löst, känns slappt...
Gillar att få lite gratis stadig skänkel av tighta byxor + stövlar även om jag inte använder stenhårda dressyrstövlar.

Sen tycker jag personligen att det är snyggare med ridbyxor + ridstövlar när man rider än jodphursridbyxor + skor.

Men Jodphursridbyxor + skor är snyggare när man är på marken å grejar...
Å då även bekvämare.

Så jag använder mina om jag typ ska "jobba" i stallet å ev bara ut i skogen å lufsa lite...

Du menar jodhpursbyxor. I england är de vanligare än här, men jag rider dressyr på min stora korsningshäst och jag rider till 90% i jodphursbyxor. helt enkelt för att det är så bekvämt. Ska man tävla och ha ridstövlar så är ju vanliga ridbyxor nödvändigt, men annars tycker jag man rider i det man trivs med. Jag trivs som sagt bäst i jodphursbyxor, men helst inte de som är utsvängda. Jag vill att de ska sitta ganska tajt om smalbenen. (bättre känsla då) Mina ridstövlar står i garderoben och används inte längre. (men får vara kvar ifall att) Ett par stabila och sköna ridskor är mera praktiskt för mig. Det är en smaksak.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 795
Senast: EZMK
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 467
Senast: sjoberga
·
H
Utrustning Vad ska man egentligen ha för utrustning när man rider "vanlig lektionsridning"? Jag ska börja rida privatlektion med en urmysig...
Svar
7
· Visningar
3 244
Senast: HippoLover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring