Olika sorters mynta

imported_gerbera

Trådstartare
Hej!

Jag är ganska nybörjare på odling men har haft lite mynta av olika sorter genom åren. Försökte googla mig fram till vad de heter och vad som skiljer dem. Har haft en med mörkare stam som tagit sig allra bäst. Någon som har info? Vilken sort ska jag välja?

Sv: Olika sorters mynta

Jag är definitivt inte expert, men jag har lärt mig att svårigheten med mynta är att de lätt korsar sig med varandra och att det alltså kan vara svårt att avgöra vilken sort det är.

Jag kommer i alla fall odla pepparmynta i år :)

det finns mängder av varianter på mynta.

jag har en sort som vi lokalt kallar för tandkrämsmynta för den doftar tandkräm. Fick en eau de cologne-mynta av en granne. Satte en kvist, som jag fick av en afghansk elev, som snällt tog sig fast den legat i en påse i väskan hela dagen.

Jag tror att det enklaste är att dofta sig fram på plantskolog och hos bekanta.

(Mynta rotar sig lätt om man petar ner en kvist i jord och täcker krukan med en plastpåse).

Mörkare stam kan nog vara pepparmynta. :)
Min favorit är vattenmynta, så grymt aromatisk men den vill ju ha lite blötare miljö. Vanlig kung,smynta växer ohämmat hos oss i rabatten år efter år! Den får varken näring, vatten eller klipps ner... Och ja det är väl pepparmynta i mojito? Kungsmynta kallas också dragon så den är det inte iaf...

Mörkare stam kan nog vara pepparmynta. :)
Min favorit är vattenmynta, så grymt aromatisk men den vill ju ha lite blötare miljö. Vanlig kung,smynta växer ohämmat hos oss i rabatten år efter år! Den får varken näring, vatten eller klipps ner... Och ja det är väl pepparmynta i mojito? Kungsmynta kallas också dragon så den är det inte iaf...

Tror du menar oregano?

Oregano
images

Dragon
tyras_vaxthus_och_potager_fransk_dragon_2_0.jpg

Olika färger har jag inte uppfattat har med doften att göra? Det finns både gröna och röda som doftar ungefär likadant, i alla fall i min näsa.

Senast ändrad:

Kungsmynta tillhör inte ens myntasläktet egentligen. Som tanten skriver så är kungsmynta samma sak som oregano :)

Grönmynta heter den som man vanligen har i maten och i mojiton, det är den du köper som "mynta" i affären. Myntor är rena ogräset och om du planterar om din mataffärsköpta mynta i kruka eller ute (gärna på avgränsad plats så den inte invaderar) så ska du se att du snart har ett hav av mynta. Myntor gillar dock näring så därför flyttar de gärna på sig rötterna kryper liksom utåt så det är en bra ide att gödsla lite år två och därefter.

Själv har jag utflyttade grönmyntor, krusmynta, äppelmynta, ananas mynta och pepparmyna i rabatten och har fullt upp med att försöka hålla dem på plats i sina respektive hörnor :D.

Pepparmyntan (mörka själkar stark mintdoft) är god att ha i tex chokladkaka eller glass om man vill ha en riktigt mintig smak. De andra gör jag mest te på har i dricksvattnet eller river ned i sallad eller på maten. En sommarfavorit är couscous med rostade nötter och frön, en bit feta, lite nektarin, salladslök och gurka samt ordentligt med mynta på företrädesvis ananas eller grönmynta.

I mojito och andra drinkar ska det vara marockansk mynta :). Även den som jag tycker är godast till mat (man kan göra grymt goda sallader och salsor med lite marockansk mynta i). Blir ganska vidrigt med pepparmynta (som jag skulle kalla för tandkrämsmynta). Den passar bäst till chokladefterrätter.

Alltså jag gör alltid fel med de där två. Kommer nog kalla oregano för dragon för alltid. :)

Träffade på en jordgubbsmynta i en växtbutik en gång - it was love at first sight. Fanns bananmynta också men jordgubbsmyntan var oslagbar. Köpte den inte dock men one day... :love:

Träffade på en jordgubbsmynta i en växtbutik en gång - it was love at first sight. Fanns bananmynta också men jordgubbsmyntan var oslagbar. Köpte den inte dock men one day... :love:

kanske dum fråga men alla dessa spexiga myntor. Smakar de som de låter ;) Finns det mynta med smak av annanas och jordgubb alltså?
På vanliga plantbutiker, eller var hittar jag?

Tack för alla upplysande fakta om mynta, har inte bestämt vilken sort jag ska ha, men någon blir det allt.

Jordgubbsmyntan luktade i alla fall jordgubb :love:

Äppelmynta luktar och smakar som granny smith äpplen (fast mer mintigt förstås). Annanas basilika är det enda jag träffat på och den smakade inte speciellt mycket annanas (tack och lov). Bananmyntan kunde jag inte känna varken smak eller lukt på, men eftersom den heter som den gör antar jag att den på något sätt har den egenskapen :p

De jag hittade var på en plantskola ... fast en sån där lågpriskedja, där man minst kunde ana att man skulle hitta något sådant!

Har äppel och ananas mynta i landet, de doftar fantastiskt och sätter piff på mycket :) gillar att variera sommarmoijton med olika myntasorter.
Chokladmynta rekommenderas varmt, både doftar och smakar mintchoklad. Hacka ihop med jordgubbar är mumma!
Har marockansk och pepparmynta också, krusmynta har jag inte än ;) Torkade rätt mycket i somras och har använt nu i vinter, dels som te men även i maten. Låter dem gå i blom lite senare på sommaren, är så vackra och fjärilarna älskar dem.
Rejält kryddland är livsglädje ;)
Jordgubbsmyntqn ska jag hålla utkik efter!

Okej. Måste utforska det här med mynta mer. :D
Förra året gick jag helt bananas med jordgubbar och har nu en hel rabatt med jordgubbsplantor av olika slag.

Mynta (alla sorter, vad jag vet) älskas av fjärilar så till på köpet kan man få ett rikt fjärilsliv i trädgården. :)

Wäääh, fjärilar är ju jätteläskiga!
Däremot vill jag gärna göra trädgården med vänlig för bin och humlor, som den lilla aktivist jag är :D

kanske dum fråga men alla dessa spexiga myntor. Smakar de som de låter ;) Finns det mynta med smak av annanas och jordgubb alltså?
På vanliga plantbutiker, eller var hittar jag?

Jag har chokladmynta, apelsinmynta och en hybrid mellan de två. Chokladen smakar after eight, massa gott att göra te på!
Apelsinen luktar apelsin, men smakar mest mynta.

Hybriden är skitrolig, den luktar citrus och smakar choklad :D När jag torkade den luktade det citrus i hela lägenheten.
Hoppas de överlevde vintern. Jag har haft en massa andra sorter också, men de har fått flytta till släkt och vänner allt eftersom jag hittat nya sorter som ville bo på min lilla balkong.

Jag hittade mina dels på Granngården och dels hos en lokal entusiast (en örtträdgård). Hybriden "gjorde" jag själv.

Då ska du ju odla fingerborgsblomma! Den kan humlan krypa in i men inte fjärilen. :) dessutom himla fin växt!

... Och även bin/humlor gillar mynta, så ingen tror nåt annat. :)

Humlor och bin, men särskilt humlor, vill ha mat tidigt på året, så växter som blommar tidigt är bra att ha då. Och bra ställen för dem att bo, vi har en gammal stenmur i trädgården jag tror de gillar, har gott om humlor om våren :) och blommande kryddor uppskattas som sagt även av humlor och bin

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar