Olika sorters eksem

D

Dressiar

Har läst massa trådar om eksem här på Buke, men det är en sak jag har reagreat över...det finns ju flera olika sorters eksem och olika symptom, hur är då så många säkra på att det är just tex sommareksem hästen har, bara för att det är sommar? Har själv eksemhäst, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra, eller hur jag ska få reda på vilken slags eksem han har, eller om det ens ÄR eksem. Ska man ringa veterinären, ska dom undersöka eller kan man ringa på rådgivning? Hur gör ni?:confused:

OBS: Har provat ett flytande eksemmedel som heter Equidoux, har gett ganska bra resutat, men i affären sa dom att om inte kesemet gått bort på några veckor/månader så har hästen en sjukdom som orsakar eksemen. kan det verkligen vara så? Kan det inte bara vara vanlig svidknottsallergi, för en allergi kan man väl inte bara ta bort genom ett eksemliniment?

Sv: Olika sorters eksem

Man och svansskorv är iofs en typ av eksem, men ändå inte. Den härstammar mer från yttre påverkan, dvs rena insektsbett som gör att hästen kliar sig och huden blir torr och skorvig. Sen fortsätter klådan pga det.

Sol eksem får hästar som har ljusa partier med tunn hud, den kan inte jämställas med vanlig eksem eftersom grunden för sol eksem utgörs av bränn blåsor. Vanligast karleder och runt mule och andra delar av huvudet.

insekts och knott eksem grundar sig på det namnet anger, hästen får reaktion på bitande insekter och reagerar med klåda i man och svans.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 872
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 247
Senast: Berin
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 505
Senast: Och_Aye
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka