Sv: Olika slags fodersorter - vad är bäst?
Jag tar det som passar bäst till grovfodret, och prioriterar "tillsatserna"i följande ordning:
1. Inget tillägg alls, bara hö.
2. Lucernhack Lucernmix eller vad som passar bra näringsmässigt, men med grovfoderstruktur.
3. Spannmål, alltså hel havre eller krossat korn.
4. Müslifoder.
5. Pelletterat foder.
Jag väljer sedan sort efter det näringsmässiga innehållet, och vad som finns att köpa i trakten. Det går inte att säga att Krafft är bättre än Mustang, eller att Hippo är bättre än havre, de olika tillverkarna har så många sorter med olika näringsinnehåll. Man får välja en sort som passar hästens behov utefter höanalysen.
Till vårt hösilage (om jag gett bara av hösilaget) kan jag ge Krafft Ponny, men knappast Krafft Nya Groov, lucern eller Hippo Alfa. Men nu ger jag lite av det extremt dåliga höet, och då passar det att ge lucern för att komplettera det proteinbortfallet. Det kanske även skulle passa med någon pelletsvariant, men det väljer jag bara i absolut sista hand! (Se prioriteringslistan...)
Denna vinter kommer jag att bli tvungen att sänka mig till nr. 3 eftersom hon inte äter tillräcklig mängd av hösilaget. Jag kommer att bli tvungen att ge henne havre alltså...