Olika skostrolekar

Magnum

Trådstartare
Har hört om några hästar här i trakterna som har olika skostorlekar på sina bakskor, varför skor man så?
Hästarna har mej veterligen ganska bra kvalitet på sina hovar, brukar inte trampa av sej skorna, har korrekt benställning och har inget i övrigt att anmärka på.

Hur bra/dåligt är det egentligen? Hur påverkar det hästen? Det sunda förnuftet hos mej säger att det inte kan vara speciellt nyttigt, men har ni nån idé varför de har olika storlekar?
Hästarna har samma hovslagare.
 
Sv: Olika skostrolekar

Du menar t.ex att dom har strl 2 på höger bak och 3 på vänster bak, eller att dom har t.ex 4or fram och 3or bak?

:o :D

Min häst har iaf 4 fram och 3 bak.
 
Sv: Olika skostrolekar

Kan det inte vara som med oss människor då? Att de helt enkelt har olika stora hovar? Våra fötter ser nog ganska sällan exakt likadana ut.
De värkar väl inte medvetet hovarna olika stora för att sko med olika storlekar?
 
Sv: Olika skostrolekar

Pinky hade olika stora bakskor ett tag, eftersom de var lätt deformerade när jag köpte henne.
 
Sv: Olika skostrolekar

min ena häst har olika storlekar på bakhovarna.
det är så att de tar i mer med det benet som har liten hov och då växer den andra mer för den får inte lika mycke slutage. det kan försvinna med rätt träning men vissa hästar har så.
 
Sv: Olika skostrolekar

Kockan skrev:
Kan det inte vara som med oss människor då? Att de helt enkelt har olika stora hovar? Våra fötter ser nog ganska sällan exakt likadana ut.
De värkar väl inte medvetet hovarna olika stora för att sko med olika storlekar?

man försöker sko så de ska få samma storlek på båda hovarna men det går inte alltid.
sen ska hästar helst ha en storlek mindre på bak än fram.
 
Sv: Olika skostrolekar

Magnum skrev:
hästar här i trakterna som har olika skostorlekar på sina bakskor, varför skor man så?

Citerar mej själv ni som undrade: Självklart vet jag att hästarna brukar ha och helst ska ha olika storlek fram och bak, men nu menar jag olika storlekar på BAKfötterna. (eller framfötterna, men de hästarna jag hört om är bak)

Hästarna har ju uppenbarligen inga fel på fötterna eller har konstiga fötter, eller har haft heller för den delen, men vill man inte i slutändan få till att hästarna får samma storlek/form osv?
Det verkar som hästarna har skotts så här typ alltid.
Tydligen finns det ingen egentlig anledning till det och ägarna själva vet inte ens varför hovis använder sig av olika storlekar:eek:


Och även om vi människor har olika fötter så har man ju knappast olika storlekar på skorna? INte har jag hört talas om det iaf...:crazy:
 
Sv: Olika skostrolekar

jag svarade på det i ett tidigare inlägg. hästarna kan ha olika storlekar på bakfötterna. de växer helt enkelt olika, människor kan också ha olika storlekar. självklart strävar man emot och få samma stolek på båda hovarna, ibland lyckas man och ibland går det inte, de fortsätter och ha olika stora hovar.
 
Sv: Olika skostrolekar

Och även om vi människor har olika fötter så har man ju knappast olika storlekar på skorna? INte har jag hört talas om det iaf...:crazy:

Det finns folk som har så olika stora fötter att dom får köpa olika stor, är inte jätte ovanligt heller.
 
Sv: Olika skostrolekar

Ofta har hästar som har olika stora fötter (alltså fram-fram eller bak-bak) någon slags ojämn belastning. Så att det kompenseras i fötterna. Vi hade en travare i stallet som senare visade sig vara sned i kors/rygg och han hade större fötter på en diagonal.
 
Sv: Olika skostrolekar

Magnum skrev:
Självklart vet jag att hästarna brukar ha och helst ska ha olika storlek fram och bak,

Ska och ska, ibland är det så och ibland inte, vissa skotillverkare gör baksorna medvetet lite mindre men kallar de fortfarande för samma storlek som framskorna, dvs en fram1 är lite större än en bak1.

Magnum skrev:
Hästarna har ju uppenbarligen inga fel på fötterna eller har konstiga fötter,

Hur vet du det? Kan du bedömma det? Om ena hoven ÄR mindre än den andra varför då inte sko den därefter? För att undvika en trång sko som det kan bli om man envisas med att spika fast en för stor sko.
[/QUOTE]

Magnum skrev:
Och även om vi människor har olika fötter så har man ju knappast olika storlekar på skorna? INte har jag hört talas om det iaf...:crazy:
Du verkat inte ha hört tals om mycket.
Jag har på vänster fot strl 42 och på höger 43. Jätte praktiskt(och billigt) när jag ska köpa skor...
 
Sv: Olika skostrolekar

För en av mina döttrar skilde det 2 storlekar, och vi fick rekvisitioner från landstinget så att fick köpa olika storlekar och det andra udda paret betalades av landstinget. Hur lätt tror ni det är att hitta barnskor i samma modell och färg i två olika storlekar??? Lyckades vi inte blev det (hemska fasa) ortopedklinikens standardskor, inte direkt någon höjdare för flickor i vare sig prinsess- eller "alla andra har"-åldern. Det var illa nog att 2 nummers skillnad faktiskt SYNS på barnskor...

Numera klarar hon sig med samma storlek, men jag tror det beror mycket på att hon också vant sig vid att skorna ska sitta olika...
 
Sv: Olika skostrolekar

Magnum skrev:
Har hört om några hästar här i trakterna som har olika skostorlekar på sina bakskor, varför skor man så?
Hästarna har mej veterligen ganska bra kvalitet på sina hovar, brukar inte trampa av sej skorna, har korrekt benställning och har inget i övrigt att anmärka på.

Hur bra/dåligt är det egentligen? Hur påverkar det hästen? Det sunda förnuftet hos mej säger att det inte kan vara speciellt nyttigt, men har ni nån idé varför de har olika storlekar?
Hästarna har samma hovslagare.

Vissa hästar har olika stora hovar eller snarare alla men vissa så mycket att de måste bära olika storlekar. Större fram än bak eller den ena bak är större än den andra bak.
De ben som belastas mest har bäst mekanism och flyter ut mest.
Men måste man sko storre fram eller olika på samma ben par lär hästen va rejält fel riden.
 
Sv: Olika skostrolekar

vdb skrev:
Ska och ska, ibland är det så och ibland inte, vissa skotillverkare gör baksorna medvetet lite mindre men kallar de fortfarande för samma storlek som framskorna, dvs en fram1 är lite större än en bak1.


Hur vet du det? Kan du bedömma det? Om ena hoven ÄR mindre än den andra varför då inte sko den därefter? För att undvika en trång sko som det kan bli om man envisas med att spika fast en för stor sko.

vdb skrev:
Du verkat inte ha hört tals om mycket.
Jag har på vänster fot strl 42 och på höger 43. Jätte praktiskt(och billigt) när jag ska köpa skor...

Du var verkligen trevlig du..:mad:

1Har faktiskt aldrig hört talas om nån person som har olika skostorlek, men uppenbarligen har jag misstagit mej. Trodde det var ytterst ovanligt, men det verkar ju vara vanligare än vad jag trodde.

2 De flesta hästar jag nåsin stött på har en strlk större framskor än bakskor, men har sett flera hästar som har samma fram som bak, självklart är det individuellt hur man väljer storleken!

3 Den ena hästen med olika bakskor HAR inga fel på sina fötter, har aldrig heller haft, däremot skos den i mitt tycke med för små skor runt om.. Vet att det finns hovslagare som skulle hålla med mej till fullo, trots att jag bara är hästägare utan nån som helst erfarenhet av skoning, det är rent sunt förnuft..


Det jag undrade över egentligen var ju varför? Om det nu är som jag förmodar att det inte finns nån egentlig anledning(inga skador, många tappskor, andra defekter)
Och hur det påverkar hästen i övrigt?

-------------------------------------------------
Min tränare sa en gång att om man har två(eller fler) hästar som har samma problem så är det troligen ryttaren det sitter hos..
speciellt om en annan ryttare sitter upp och inte har problem alls...
Därför tänkte jag:idea: ;) att:
Om samma hovslagare skor alla hästar med olika skor på samma benpar, är det alltid hästen det är fel på då?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 264
Senast: mily
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp