Olika rasers olika förutsättningar

Luff

Trådstartare
Är det bara jag som börjar undra om det inte blivit ett ganska stort vakum i hästkunskapen. Existerar inte teorilektioner längre på ridskolorna eller har alla privattränaresom dom bara rider för. Att veta sin egen hästs ursprung -inte stamtavla nu - utan vad rasen ursprungligen användes till och vilka egenskaper den därigenom bär med sig är ju jätteviktigt. En fjording har inte samma näringsupptagning som ett fullblod och inte samma muskelbyggnad tex.
Att ha koll på sin egen hästs förutsättningar borde vara lika självklart som att använda rätt utrustning, inte tusan tar jag på dressyrsadel om jag ska hoppa.
Jag tycker flera inlägg här på denna sida visar på en skrämmande okunskap och det är hästarna som får lida då dom pressas till saker dom ej har kapacitet till pga av sin kroppsbyggnad. En kunnig hästmänniska kan se till individen och bedöma om detta är det undantag som bekräftar regeln. Men så finns det de som absolut ska försöka få sin mulliga slöa fjording till het, slimmad tävlingsponny och tror att man kan stoppa i den 3 kg hö och 4 kg havre.Fjordingen ifråga åt upp stallet och 10 kg halm/natt istället. Den blev inte så som det var tänkt.
Har det alltid varit ett så stort antal okunniga hästägare eller är det bara lättare att upptäcka dom här på Buke.
Ta en titt på er hästs ursprung och på den som individ, lägg ihop dessa två komponenter och träna och sköt därefter. Varför inte ta titt på andra hästrasers ursprung så kanske ni hittar en ras som passar er bättre än den ni har eller får det bekräftat att ni valt rätt.

Och sedan så finns det sådana som skall försöka få folks slimmade, heta fjording och anse den mullig och slö också.... :p

Tycker det är mycket klankande på olika hästraser, alla hästar stämmer inte överänns med rasen och dess info.
Vet många fjordningar som är pigga och älskar att hoppa.
Teori-lektioner, vad har det med saken att göra? Det är ju upp til en själv om man vill läsa på om rasen eller inte.
Man kan ju också se på hästens kroppsbyggnad vad det kommer att ha svårt/lätt för mm. en häst som är överbyggd bak kommer antagligen inte ha lika lätt för sig att trampa under sig som en som inte är det och det kan vog vilken häst som helst bli, skulle inte tro att det har något med rasen att göra. Nog finns det ju vissa raser som är det, exempelvis travare, men de är ju avlade för trav men bara därför är det inte så att de inte kan bli duktiga ridhästar, dressyr kankse inte är någon fördel med i hoppning har det enligt mig ingen betydelse.
Ja, en sak fattar ju vem som helst, att om man vill ha en hopphäst och är över 180 och vuxen så köper man inte en mini-shettis, till sig själv. :cool:

åhh va hemsk jag måste vara.
jag täääävlade dressyr med en hoppsadel häromdagen :eek:, eftersom jag fått sälja mina båda dressyrsadlar då dom ej passade hästen.
Dessutom köpte jag en westernsadel som jag rider dressyr i eftersom hästen trivs bättre med den..
oj va dum man måste va :p

Dessutom har jag haft 2 fjordingar av gamla hederliga bruksmodellen som hoppade 1.20 med tidigare ryttare.
oj va fel :p

Ja ni läser då mitt inlägg som fan läser bibeln.Exakt var läser ni att det klankas på någon hästras. Och angående sadeln så var det ett exempel på att man anpassar sin utrustning efter det man skall göra men som jag skrev finns det alltid undantag. Jag har ridit dressyrpass i en utpräglad Kieferhoppsadel ett fåtal gånger pga sadelbrist och att kissa dagarna efter var inget nöje precis. Och att hoppa i en dressyrsadel är ingen höjdare för mig och mina tjocka lår, får nada knäslut. Själv köper jag allroundsadlar för att det passar mig bäst.

När det gäller olika hästraser - vilket det var det inlägget gällde så är min undran fortfarande varför köper man en häst vars ras direkt indikerar att den lämpar sig illa för det man sen vill ägna sig åt. Är det en ekonomifråga eller ren okunskap.

Ska väl tillägga att jag har under åren haft/ridit Sv hbl, Nsv,lipizzan,russ,shettis,sv vbl travare,arab, Welsh, New Forest, FJORDING =Luff bästehästen som var fet, sprang ifrån fullblod och hoppade som en gud när han ville.Alla dessa var olika individer som man skötte och brukade efter deras förutsättningar vilket i stor grad påverkades av deras ursprung men också NATURLIGTVIS efter deras individualitet.

Så kan ni säga att ni vet hur musklerna i era hästars kroppar sitter så är det inte till ni som ska ta åt er av kritiken. Man hör ganska ofta att kotledshältorna bara ökar och att de lärde tror att det beror på att ryttaren ej har tillräcklig kännedom om hur man tränar, på vilket underlag och så vidare.
LÄSTE NI HELA INLÄGGET NU ELLER BARA DELAR AV DET :devil:

få se här nu, eftersom jag har en travare, hon är avlad för att trava snabbt och det kan hon också, hon gillar att springa fort, jag vet :idea: jag ska skicka henne till åke svanstedt och sen blir det v75 nästa! :smirk:

så bara för att man har en nordsvensk ska man plöja med den på åkern?
bara för man har ett fullblod ska man tävla galopp med den?
bara för man har en travare ska den gå lopp?
bara för man har ett halvblod ska man hoppa och dressyra?
och så, för att man har en shettis, ner med den i gruvan bara. :smirk:

allvarligt talat.
jag är jävligt trött på din rasfixering! :mad:

jag har haft massor av hästar av alla olika raser, och ingen har haft just kotledsinflammation. trots att dom gjort saker dom ej vart avlade för.

:bow: Bugar och bockar för en perfekt kommentar :idea: Instämmer fullkomligt. :bow:

Ojdå, då är jag helt ute och cyklar... Jag har en varmblodstravare och en shirehäst och BÅDA används som ridhästar trots deras förutsättningar. :devil: Jag har dessa hästraser trots att trav och att dra supertunga lass inte intresserar mig det minsta...

Jag VET hur och varför mina hästar är framavlade men visst passar de utmärkt som ridhästar! :)

Men det är sån tur att det finns sånna människor som dig som anpassar din häst av exakt den är avlad till! :idea: :rofl:

Jag tycker det var ett bra inlägg!

Den som vill träna dressyr på en travare, fälttävlan på en nordsvensk eller distans på en fjording ska göra det. Men som du skrev. Man måste se till sin hästs förutsättningar och träna utifrån det. Bra sagt!

Jag har sett (inte ofta dock) folk ställa lite för höga krav på sin häst när dom begärt saker hästen har lite svårt för. Det blir lätt bråk, spänningar och skador som följd. Att rida samlad dressyr på en lättriden travare är kanske enklare än på ett överbyggt halvblod. Man måste utgå från hästens förutsättningar och inte titta sig blind på sina egna mål eller hästens ras. Inga konstigheter med det.

Jag måste ärligt tacka dej som skapat den här tråden!!!! Äntligen någon som fattat det här med hästar och deras användningsområden, avelsplaner, individer osv. Det är ju så viktigt att tänka på ! Började tro att det bara var jag som såg hästen som häst och ingen spring-passage-hopp-lunk maskin.

Angående teorilektionerna - De finns, med de är få.. Aldeles för få.
Själv gick jag på en ridskola däe man först och främst lärde sig häst.

Vilken sadel man hoppar i kanske är upp till var och en. Alla kanske inte har råd att köpa både dressyr-och hoppsadel som sedan ska bytas ut då hästen växt ur den(om man tex. har en yngre häst). Kan säga att allroundsadlar inte är speciellt bra att hoppa i de heller. Ibland till och med sämre än en del dressyrsadlar.

Okunskap är nog något som funnits jämt. Men jag kan hålla med om att den verkar ha ökat. Det märker jag minst på buke dock, ser det mest i stallen och på mindre seriösa webbsidor. Men så är det ju fler och fler som får råd att köpa häst också, ungdomar blir mer och mer bortskämda. Detta gör ju att fler okunniga ryttare köper häst. Tycker också att ridskolorna inriktat sig mer och mer på ridningen. Det är ju det alla vill kunna - rida, tävla och vinna. Skötsel är tråkigt och onödigt.. :smirk:

När du pratar om hästraser och deras förutsättningar så tycker jag att det är väldigt individuellt faktist. Dock kanske man inte köper en travhäst om man vill komma långt i dressyren efter som att de har en mindre chans att ta sig till toppen än tex. ett sv.halvblod. Kändes som om det var lite det du syftade på i ditt andra inlägg. Du skrev något om att man köper fel typ av häst för det man vill göra ev. pga. priset, om jag förstod rätt. Tror inte att det är fallet faktist.

Hela inställningen till ridsporten har blivit anurlunda. På vissa sätt bra, på andra dåligt.

Jag tycker INTE att man ska stirra sig blind på vad RASEN är avlad för utan vad INDIVIDEN har för förutsättningar. Det är inte alls säkert att den hoppstammade hästen vare sig vill eller kan hoppa...

Och jag hoppar hellre i en bra sittande dressyrsadel än en illa sittande hoppsadel bara för att man *ska* hoppa i hoppsadel.

Min förra häst var en kallblodstravare som var alldeles för långsam för travet och älskade att hoppa, då var det väl mkt bättre att han såldes till en allroundintresserad människa där han fick utveckla alla de sidor han hade och inte hela tiden komma sist i löp efter löp?

Teori-lektioner, vad har det med saken att göra? Det är ju upp til en själv om man vill läsa på om rasen eller inte.

Ja, visst fasen kan man strunta i teorin. Men då avslöjar man också sin okunnighet, t ex genom att inte veta vad halvblod är.

Nog finns det ju vissa raser som är det, exempelvis travare, men de är ju avlade för trav men bara därför är det inte så att de inte kan bli duktiga ridhästar, dressyr kankse inte är någon fördel med i hoppning har det enligt mig ingen betydelse.

Och i en annan tråd skriver du att "varmblodstravare kan bli väldigt bra i dressyr". :rofl:

Suck. När ska du inse att du håller på att måla in dej i ett hörn?

Immer

Var läser du att jag är rasfixerad någonstans ? Jag gjorde detta inlägg för att peka på att KUNSKAPEN om hästars uppbyggnad - som till stor del är slutprodukten av rasavel - verkar vara obefintlig bland ganska många. Självklart finns det alltid individer som är bra på mycket och somliga kan bli riktigt bra på något som inte alls överensstämmer med deras ras. Jag red några gånger på ett ardennersto-mycket rastypiskt, Jenny hette hon, som gjort en uppvisningtävling i Skåne (80- talet) där hon hoppade duellhoppning mot Hugo Simon. Den ryttare som red då sa att hade han inte haft 40 graders feber så hade dom vunnit. Hon älskade att hoppa och var otroligt snabb, vändbar och hade lysande teknik.

MEN man måste ändå veta de mest grundläggande saker om sin hästs anatomi - det finns ganska stora skillnader på en fjording och en arab.
Och återigen ni som har en bra kunskap och kan se till individen behöver väl kanske inte skriva ironiska inlägg. Gå ut och hjälp dom som gråter i vanmakt över sin superheta/lata ponny/häst istället och se om ni kan hitta orsaken. Är det så att dom inte passar ihop helt enkelt så kan ju ni genom er kunskap hjälpa dom att hitta en bättre partner till både häst och ryttare.

Du får ett svar till
Om jag ska plöja med min häst så köper jag ett kallblod jaa halvbloden går utmärkt tilll lättare brukskörning men i min lera så får ha lite mer massa om man inte vill köra par
om jag ska travtävla köper jag en travare jaa
om jag ska tävla galopp så köper jag ett fullblod, arabiskt eller engelskt jaa
om jag ska satsa på en tävlingskarriär inom dressyr eller hoppning har jag flera raser att välja på men troligtvis väljer dom flesta ett halvblod - sv eller utländskt.
Angående shettisen så är det väl tackolov inga i gruvorna längre men om jag vill ha en lättfödd, härdig, viktbärande körbar pålle och hittar en med bra lynne så kan jag tänka mig att köpa den rasen eftersom den är lagom stor för mina barn. Och då är jag medveten om att det absolut inte är en häst som ska uppfostras av barn och som inte kan gå på mina stora beten tex.

Så självklart har rasen betydelse för vad för användningsområde jag har tänkt mig när jag köper en häst

Jag tycker INTE att man ska stirra sig blind på vad RASEN är avlad för utan vad INDIVIDEN har för förutsättningar. Det är inte alls säkert att den hoppstammade hästen vare sig vill eller kan hoppa...

Och jag hoppar hellre i en bra sittande dressyrsadel än en illa sittande hoppsadel bara för att man *ska* hoppa i hoppsadel.

Min förra häst var en kallblodstravare som var alldeles för långsam för travet och älskade att hoppa, då var det väl mkt bättre att han såldes till en allroundintresserad människa där han fick utveckla alla de sidor han hade och inte hela tiden komma sist i löp efter löp?

Givetvis måste man se till individen och dess förutsättningar. Samtidigt måste man vare intelligent nog att erkänna att om man vill rida dressyr så bör man köpa en häst som har goda förutsättningar för det och kanske inte en Shire häst bara för att dom är rara, resliga och grannen har en som är snäll. Lika lite som tex en varmblodstravare passar i galoppsammanhang, lika lite har travtränaren kunskap att utbilda en dressyrhäst. Så ibland måste man acceptera både sina och hästens begränsningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka