Olika rasers olika förutsättningar

Håller med om att många gör sig besvär med att tala om att den ena eller andra hästen inte är gjord för dressyr eller hoppning tex. medan de ändå inte rider högre klasser på sina hästar som dom menar är framavlade i syfte att vara dressyr- eller hopphästar. Tycker inte att man skall göra sig så jäkla märkvärdig för att man har en häst som anses vara ridhäst, när den ändå inte skulle klara mer än lätta klasser och det klarar våra också. :p

Apropå det här med rasers vara och inte vara, kolla på det jag skrev på tråden individforum eller rasforum så kanske ni hajar vad jag är ute efter. Gläds åt era hästar om dom så råkar vara av den krullhåriga skånska backrasen.
Men jobba för ökad kunskap.
Det finns hästar därute som lider.

Tänker du bara rida skogspromenader? Eller träna dressyr eller hoppning och kanske tävla någon gång? Siktar du på en tävlingskarriär?
Ofta ändrar sig dina planer - som hästägare får du blodad tand att börja träna och tävla. Då är det bra om hästen inte är för begränsad. Därför skall du t ex inte köpa en travare som i generationer är avlad för någonting helt annnat än ridning.
Det gäller att köpa rätt häst för rätt uppgift. Om ryttaren är ung och orutinerad bör hästen ha desto mer rutin. Hästen är den bästa läromästaren, heter det, en tumregel som tål att upprepas.

Detta är saxat ur Ridsport & skrivet av Marita Skårelid som är ridskolechef i Nyköpings Ridsällskap. Hon har ridit sedan barnsben och är utbildad på Strömsholm där hon bl a gått långa kursen och varit andraårselev. Hon har tävlat mest hoppning, men på Strömsholm väcktes dressyrintresset under Bo Tibblins ledning. Nuvarande hästen Vargtass (10 år e Romeo - Favorit) tävlar hon bara i dressyr. Paret har debuterat i medelsvår klass.

Men brudar!!

Får man bjuda på lite pepparkaka??
Det verkade va extra bitschigt här inne minsann... :o

Ja men det är ju just detta som är så urlöjligt... :crazy:
Människan tycker att hon är jätteduktig, så sitter hon och rider medelsvår :o Det finns massor av hästar av annan ras än halvblod (ja, det finns även fjordingar) som tävlar i medelsvår, inom bla. hoppning, dressyr och körning.

Jag förstår precis hur du menar. Det bästa innan man skaffar häst är ju att fråga sej vad man vill göra och sedan utifrån det försöka hitta en passande häst, istället för att kanske ta första bästa och göra den till det man vill. Visst ibland kan det ju fungera, men om man kan så ska man se till egna mål och hästens förutsättningar. Håller med dej om att det verkar som om det har blivit mindre å mindre teori på ridskolorna. Många jag träffar där är jätte duktiga på att rida men skulle inte kunna räkna ut en foderstat eller ta hand om ett sår t.ex. å de skulle ju inte vara helt fel att kunna det när man ska köpa en egen häst. Visst, upp till egen individ om man vill kunna mer eller inte, men det skulle inte skada med lite mer teori..

Jo, men jag kan ju bara tala för mig själv att om jag tar lektioner på en ridskola så är det min ridning som jag vill utvecka. De kostar ju inte litegrann per lektion o då vill man inte sitta o ha en teori om något man redan kan.
Man ser ju att de inte e många som kommer den vecka som de e sagt att man ska ha teorilektion.

Jag har gått andra kurser bla inom Svenska Blå Stjärnan där man kan lära sig mer om sjukdomar, behandling, avelarbete, visa häst till hand osv..... :idea: o inte bara häst utan även skötsel kring kor, grisar o får bla....
Gå in på hemsidan deras om någon av er tycker det verkar intressant!
http://www.svenskablastjarnan.a.se/
Spec i Sthlm har de massor om man e hästintresserad...

Nu säger jag inte att jag kan allt, det kan inte många men sen gillar jag o läsa till mig mycket o sen tror jag på o vara ödmjuk o lära av andra som man träffar o talar med tex här på Buke! Smart va!? :bump:

Nåväl... nu kom jag på avvägar.... :o

Såg förretsen du kommer fr Älvsbyn i Norrland?? Nära Lule o Pite?? Jag började själv rida på den ridskolan ju för att fortsätta här nere då jag flyttade ner....
Sicken kul grej!.... :rofl: :banana:

jag tycker också att detta var en bra tråd! visst man ska få göra vad man villmed sin häst men som du säger efter deras förutsättningar!

rider mycket på ardenner och nordsvenskar men jag rider mest runt i skogen och har kul, försöker inte att göra något dom inte är gjorda för!

vill bara säga att jag stör mig fruktansvärt på dom som rider travare å andvänder pesoa bett och tyglen i nerdesta ringen och kallar det att gå i form! om ni vill rida dressyr skaffa en annan häst!

Jag tycker att man inte bara ska se till rasens förutsättningar, utan tänk på individen. T.ex som hästarna jag håller på med, Basjkirerna, det finns dom som kan gå lika fint och hoppa lika bra som era tjusiga halvblod, och det finns dom som är bättre lämpade till kanske körning bl.a. Och så finns det dom där hopplösa fallen.. hehe. Nej, men.. tänk på individen.

Jag anser att alla ridhästar, oavsett ras, borde få en grundutbildning i både dressyr, hoppning och även gärna lite körning eller tömkörning. Detta varierat med uteridning mm. Dessutom skall detta ske på varierande underlag för ökad hållbarhet.

De flesta hästar tycker att det kul att hoppa. Alla friska hästar klarar med rätt träning av att hoppa låga hinder.

Skit samma vad det är för ras och vad den i framtiden skall användas till.

Kom ihåg att det finns underbara individer inom alla raser.

Lycka till med era hästar!

Tycker att detta var ett bra inlägg!!

Många gånger krävs det nog förmycket av hästen. Hade själv en ponny en gång och jag ville nog att han skulle vara en tävlingshäst, men till saken hör att han var inte det och han blev aldrig det heller. Det var en jätte snäll och mysig häst på alla sett och vis, men hoppa höga hinder och springa snabbt var inget för han...

Det kan kanske vara lätt att titta på grannens häst och vilja att ens egen ska kunna samma sak som den, men alla är ju olika individer så är det ju bara.

Det gäller ju oss människor också vissa är bättre på tex fotboll än andra. Jag kanske kan träna upp mig till en viss nivå, men proffs det lär jag ju aldrig bli :( Hur mycket jag en tränar. Det är bättre att de som är bra på det håller på med det och att jag håller på med något annat...

öhh känner att det nog blev lite snörrigt skrivet :o Jaja hur som helst är jag med på resunemanget....

Em kompis till mig blev mer eller mindre övertalad att sälja sin tävlingsponny (fjording) för att alla tyckte att hon borde skaffa sig en "riktig" häst dvs. en ordinär gatukorsning. Hon sålde fjordingen som hon hade tävlat framgångsrikt och köpte sig en dyr hopponny. Det slutade med att hon ledsnade, det gick ju inte lika bra att tävla den nya ponnyn. Den såldes och hon slutade med hästar.

En annan kompis ville köpa sig en fjording som hon blivit kär i, men blev övertalad av stallkompisar och tränare att köpa en dyr holländsk gatukorsning istället. Eftersom hon ju var så duktig och behövde en "riktig" ponny.
Hon tränade dressyr flera gånger i veckan för instruktör, ändå vann jag över henne i L:A dressyren med min fjording.
Även hon ledsnade på ridningen, främst pga. alla krav som ställdes på henne och hennes häst. Hon tyckte om att träna och tävla, men ville göra det för att det är roligt, inte för att hon måste...
Fjordingen hon ville ha från början tävlas framgångsrikt och hon ångrar sig fortfarande att det inte var henne hon köpte.

Kanske är det jag som är konstig, men jag kan inte förstå varför det är finare att äga/tävla en buskavlad korsning än en väl uppfödd fjording med bra stam :confused:

Då det gäller fotboll: Tror du att det nödvändigtvis måste avlas på fotbollsproffs för att få fram bra fotbollsspelare, eller är det kanske så att de som är avlade av fotbollsproffs tränas och stimuleras redan från födseln? Kanske är det inte individen som är det viktiga utan de chanser som ges att utvecklas?

Ja nu fick jag nått att tänka på :o
fotboll ja, igentligen har det ju inget med inlägget att göra. Vet faktiskt inte varför jag tog upp det...

Om man drillas från födslen, så kanske man kan bli proffs. Men lite anlag tror jag det beror på och i sista änden så måste man ju tycka att det är kul...

Känner igen mig själv som rätt ung i det du skrev om din ponny... Hade själv en New Forest och jag ville hoppa. Tyvärr (för mig) ville inte han det, så oftas var det bara jag som kom över hindret.

:D
Men, men..... man lär så länge man lever...

Håller helt med dig angående grundutbildningen, den bör vara så allround som möjligt.
Men faktum kvarstår - har man inte kunskap om fysionomi och utveckling kan utbildningen inte anpassas så värst.
Olika raser skiljer sig på ganska många sätt vad det gäller när man kan börja belasta i dom olika disciplinerna tex att många tyngre/grövre raser för att få chans att utveckla sin fulla styrka bör ridas in något senare. Detta gäller naturligtvis alla "stora" individer, men är generellt bland tex shetland, lipizzaner, de flesta kallblodsraser mfl.
Detta i kombination med att du inte fodrar din 4-åriga welsh cob på samma sätt som ditt 4-åriga fullblod även om dom råkar väga lika mycket osv om du vill få en långlivad och hållbar häst. Här gäller djuröga, KUNSKAP och erfarenhet ganska tungt och det får man inte genom att bara ta ridlektioner. Även om man blir halshuggen i det här forumet om man skriver det så är det skillnad på en Arab och en Fjording (Och jag råkar tycka att detta är väldigt trevliga hästraser men ska jag bruksköra köper jag inte en arab) även om dom väger lika mycket och är lika höga. :cool:

Även om man blir halshuggen i det här forumet om man skriver det så är det skillnad på en Arab och en Fjording (Och jag råkar tycka att detta är väldigt trevliga hästraser men ska jag bruksköra köper jag inte en arab) även om dom väger lika mycket och är lika höga. :cool:

Nu blir jag väl utskrattad, men jag tycker att just dessa raser är ganska lika... Visst är araben oftast lättare, men inte alltid. De är allround och uthålliga, dock är araben snabbare. De går båda att köra bruks med även om fjordingen kanske ofta kan ta tyngre lass. Dessutom skall båda raserna ha ett litet vackert utmejslat huvud med konkav nosrygg.
Kalla mig idiot om ni vill, men jag gillar båda raserna och mycket för likheterna :o

Japp dom har många likheter, men arabens skelett är annorlunda och byggt för att snabbt ta sig fram långa sträckor, fjordingen ska också vara uthållig men inte specifikt snabb utan stark, arabens näsborrar är byggda för att kyla ner varm luft (öken), medans kallblodens näsborrar är byggda för att inte släppa in iskall luft i för stora portioner. Rent energimässigt har dom inte samma förbränning och pälsens struktur är väsentligt olika med olika långa täckhår, ryggmusklerna på en fjording är grövre osv, osv dessa skillnader har grundlagts genom åratals av selektiv avel och är inte något negativt för någon av raserna men man bör som ryttare/ägare var medveten om dom.

Ett skräckexempel på okunnighet är den arabhästägande mycket ridduktiga och trevliga tredjeårseleven (fortsättning på 2 årigt ridgymnasium för vissa utvalda ambitiösa) på Strömsholm som tyckte synd om den oklippta nsv som stod i stallet utan täcke. Alla andra hade ju täcke och hon kunde inte se att det fanns någon anledning att han skulle vara utan då det var kallt. Vi som gick 30 v hästskötarkurs hade bönat och bett att få åtminstone klippa jaktklippning på våra två nsv men fick svaret att det inte var RASTYPISKT av ridskolechefen. Svetten rann om dom på morgnarna i det alltför varma stallet och här stog den här tjejen och tyckte synd om dom för att dom inte hade teddyfodrat täcke på sig. Denna tjej fick säkert arbete som ridskolechef sen då hon var trevlig, ambitiös och välutbildad..........
Kunskap är inte alltid att kunna rida och tävla med strålande resultat utan att kunna se till olika hästars olika förutsättningar vilket till stor del beror på deras ursprung.
Jag tycker en stor del av denna kunskap verkar saknas bland en stor del av det så kallade hästfolket idag vilket gör att många hästar far illa. Man blir aldrig fullärd men att kunna basic hästkunskap är väl en förbaskad skyldighet innan man tar på sig ansvaret för en häst. Tex alla hästar som täckas idag fast dom bara promenadrids. Bara en onödig kostnad som många (Inte alla, en del är frusna) hästar skulle trivas bättre utan. Ja, jag kan fortsätta i evighet......
Om jag verkar hetsig så beror det på att jag under 30 års hästeri har sett så mycket dumt både av sk proffs och amatörer där ambitionerna gick före hästen.

Ni som tar hand om era hästar med kunskap och känsla - guldstjärnor till er :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka