Olika rasers olika förutsättningar

Ja men förutsättningarna har individen, inte rasen.

"om man vill rida dressyr så bör man köpa en häst som har goda förutsättningar för det och kanske inte en Shire"

Underförstått ett halvblod då eller?

FJORDING =Luff bästehästen som var fet, sprang ifrån fullblod och hoppade som en gud när han ville.Alla dessa var olika individer som man skötte och brukade efter deras förutsättningar vilket i stor grad påverkades av deras ursprung men också NATURLIGTVIS efter deras individualitet.

Jag har inte bara läst ditt inlägg, jag har citerat det också för säkerhetsskull. :crazy:
Tycker att du mer än vi andra visar din okunskap i det du skriver. Om hästen var fet borde den ha bantats, om du inte klarade det får vi nog anse det som brist i dina kunskaper. Våra fjordingar har aldrig varit feta...
Om hästen din bara hoppade "när han kände för det" så får man nog också anse att bristen fanns hos ryttaren :smirk:

Dessutom undrar jag vad du vet om fjordingens ursprung?
Jag vill gärna veta eftersom du gärna vill använda hästen med guidning av dess ursprung och dess förutsättningar.

Sedan tycker jag att det är taskigare att hålla en häst ifrån en massa roliga aktiviteter bara för att man anser att den lämpar sig illa för detta :mad:
Om man inte provar, hur skall man då kunna veta att den lämpar sig illa?

För den delen har jag ännu inte hittat något som min häst lämpar sig illa för och hon är inte bättre eller sämre än andra fjordingar. :cool:

Ja men förutsättningarna har individen, inte rasen.

"om man vill rida dressyr så bör man köpa en häst som har goda förutsättningar för det och kanske inte en Shire"

Underförstått ett halvblod då eller?

Du får väl i alla fall vara så ärlig att du kan medge att en Shite inte lämpar sig så väl för högre klasser i dressyr.... Menar inte halvblod speciellt. Kanske en arab.... ellewr nåt lättare än en Shire.

Luff var av den mulliga modellen och inte gravt överviktig,förlåt så hemskt mycket att jag använde ordet fet. Jag fick honom som oinriden treårig nykastrerad hingst då jag var 13 för 23 år sedan, vi köpte honom av dåvarande ordföranden i Fjordföreningen i Skaraborg och jag fick noggranna instruktioner med mig hem och läste sen även allt jag fick tag på om fjordingar. Tyvärr fick han fång och att hålla honom på den smala vägen var alltid en kamp då han var lättfödd och min far var av den gamla stammen och aldrig vägde en högiva. Vi körde honom en hel del och då var han en pigg lydig arbetsam herre men när det kom till ridning så var det annorlunda, det var helt efter humör.Vi skruttade i skogen mest och övade skolridning på gärdena där han var lättsamlad,gick LB ,men kunde få mullelika explosioner och infall. Hopptekniken var jättebra, han hoppade som högst 110, han var själv 135, men när han inte ville gick han rakt igenom allt,och barrning är inte riktigt min stil.Han hade dessutom nån slags turboväxel som han slängde i vid behov,denna växel gjorde att han en gång drog förbi ett helt hubertusupplopp med diverse snabba stora och små hästar. Tyvärr hade ryttaren inte en chans på svansen för han var inte riktigt med på noterna utan skulle bara komma först. Luff skulle nog egentligen ha varit en ren arbetshäst men vad gör man om man är tonåring och älskar sin pålle över allt annat - jo man kämpar på om ingen vuxen får en på bättre tankar. Hade jag hamnat i liknande situation idag hade jag sålt och köpt en häst som passat mig bättre. Gärna en fjording, har haft en till som gick LA/LA, var smäcker och het,145 cm, körd och kunde gå i en havreåker utan att äta(hon rymde en gång). I det läget hade Luff helt klart ätit ihjäl sig, han var hysterisk när det gällde mat.
Är det möjligtvis så Fodong att du får försvara dina fjordingar i ur och skur eftersom du hugger så. Om du trivs med dina djur så är det väl bara att skita i vad som sägs.
Jag blir lite ledsen :cry: när du säger att Luff var ett dåligt exempel på en fjording för jag älskade honom och han var nog ganska rastypisk (38 p på premiering).

Jag vill bara påpeka att jag var endast 11 år när jag fick min häst, hon var då 4½ och helt outbildad och jag kunde knappt rida alls. Jag hade alltså ändå sämre utgångsläge än du.

Jag skäms aldrig någonsin över min häst och hon är definitivt bättre på det mesta än några hästar jag känner eller har känt (alla raser). Men visst har du rätt, jag får alltid höra skit... Klart att man blir trött på inställningen när inget är gott nog. Om vi lyckas hon och jag med det vi företar oss, så väljer folk antingen att inte se/acceptera det dom ser, eller så väljer dom att tro att hon inte är rastypisk, att hon är korsning eller om inget annat fungerar så väljer dom att tycka att jag kräver mer än vad som är rimligt av henne :confused:
Om du vill kan jag räkna upp alla våra meriter, men det blir lite patetiskt tycker jag...

Sedan vill jag en gång för alla poängtera att fjordingar inte föds feta och oformliga, det ordnar vi människor så lätt med hjälp av fjordingens aptit.
Och sedan är det ju trist att du menar att Luff var den som var rastypisk och inte din andra häst, trots att det är hon som mest liknar de fjordingar jag har träffat och jag har faktiskt träffat flera hundra.

Jag sade inget om att Luff var ett dåligt exempel på fjording, jag sade att du tog upp fjording som dåligt exempel i alla dina jämförelser.

Visst har du rätt i att man inte behöver bry sig om vad folk tycker, men ibland blir man ställd mot väggen av folk som tycker att det är deras plikt att tala om för mig att det inte är en häst jag har och att fjordingar knappt duger som korv ens. När till och med folk som inte kan minsta lilla om hästar ändå "vet" att fjordingar bara är skit, ja då blir man rätt arg till slut. :mad:

du kunde inte få med allt i ett inlägg?

jag skrev inte om jag vill tävla galopp osv, vad jag skrev var om man redan HAR tex ett eng fullblod så ska man enligt dig tävla galopp.
jag menar inte vad man ska tänka på när man köper en häst, det har jag inte skrivit nåt om.
det är klart det är stor skillnad vilka förutsättningar olika raser har, det vet väl jag också, och det tror jag alla vet. jag är så trött på allt snack om raser hela tiden, visst ska man tänka på vad sin häst är avlad för, men inte fan tänker jag: jag har en travare, jag kan aldrig tävla i hoppning eller dressyr, hästen har ju inte dom förutsättningarna.
en travare kan man göra allt man vill med, samma sak med alla andra raser.

Jo jag tror nog mkt väl att en shire kan utföra alla de moment som krävs MEN domarna(!!!) vill inte se sådana hästar och därför skulle det inte vara så roligt att vara ute och tävla.

Det är DÄR problemet ligger vad gäller dressyr (på individnivå), inte vad rasen var använd till från början.

Vad synd att alla måste hacka på varandra, vi har ju alla en sak gemensamt, hästar! Och alla hästar kan olika, men vi tycker lika mycket om dom fördet, eller hur.
Och inte går vi väll och pickar på stallkompisen bara för att hon/han försöker rida dressyr på sin häst som bara vill springa snabbt istället? Vi försöker väll uppmuntra istället och önska lycka till? Vet inte, men det är väll så det ska vara.?
Håller ock med om att det på vissa ridskolor lärs ut för lite teori, det är en stor del av hästhantering och borde vara obligatoriskt. Som tur är är det en hel del ridskolor ändå som håller teori, trots att elever och föräldrar tycker det är tråkigt.
Ialla fall till alla er där ute med annorlunda och vanliga hästar, fortsätt träna med vad ni tycker är kul, och bygg upp hästens muskler så att den klarar av det, sen kvittar det vad andra säger. :p

iofs räknas fjordhästen idag som en "allroundhäst" men klart ingen man satsar på om man ska tävla på dressur elinivå mot Halvblodshästar.
aahhw..

Du har rätt...så rätt.

Jag tänkte påpeka att vilken annan häst som helst av samma storlek skulle bli väck av 3 kg hö och 4 kg havre. Och, efter ett tag skulle den hästen må riktigt dåligt eftersom den får alldeles för lite TS.
Dessutom behöver du bara komma och titta på Fjordriks så får du se slimmade tävlingsponnier.
Och precis som Fodong redan sagt så föds inte fjordingar mulliga och slöa, utan de blir det pga okunskap.
Jag hade teori på ridskolan och jag fick lära mig att hästar blir minsann vad man gör dom till.
Alla siktar inte på elit och då klarar man sig långt på en fjording fast folk snöat in på att de är feta, tjuriga och tröga. Dock behöver man ett intresse för rasen annars funkar det ju lika bra med vilken annan ras som helst :)

Vad alla fjordingar har för ursprung tycker jag inte riktigt berör vad jag vill göra med min häst.
Hon älskar dressyr och gör verkligen sitt bästa varje gång och jag tränar henne utifrån hennes individuella behov och det går riktigt bra. Jag tävlade ganska mycket dressyr förut och det har också gått riktigt bra, trots att hennes exteriör kan kallas "ofördelaktig".

Som fjordägare har man fått höra både det ena och det andra från "experter", därför är det lätt att man hugger ifrån snabbt. Fast för det mesta får jag höra att mina hästar är så söta och coola, men det kan ju också bero på att jag får sån dålig hörsel när "experterna" på läktaren uttalar sig :crazy:

Jag har varit på fjordriks och sett alla typer av fjordingar och jag anser nog att Luff som alla andra hästar var en mycket speciell individ, rastypisk exteriört dock om man nu får tro premieringsdomaren.
Exemplet med fjordingen som fick en foderstat som var uppåt väggarn var inte ett fjordingexempel utan ett OKUNSKAPSEXEMPEL. Det råkade bara vara ett exempel som låg mig nära i tiden.
Och självklart ska man väl göra det som man själv och hästen tycker är roligt, var någonstan läser ni att man inte ska göra det. Men också vara kunnig nog att veta när det inte funkar, man ska också inse att när man väljer häst är chansen större om man väljer en INDIVID av en RAS som är genetiskt anpassad till det den ska göra.
Vad jag vill påpeka är att en stor grupp i det här forumet inte verkar ha den kunskapen.
NI SOM ÄR KUNNIGA BEHÖVER INTE PÅPEKA ATT NI HAR DEN KUNSKAPEN, luta er tillbaka istället och tänk fan vad tur att hon inte tjötar om mig och min pålle.. Ni är ju i majoritet... men märker ni inte att det i Hästsverige idag finns hästägare med inte minst sagt dåliga kunskaper.
Vilket var vad den här tråden handlade om, INTE om vilken hästras som var bra eller dålig. GE er med erat rasargumenttjöt.

Jag skulle i och för sig inte satsa på en ponny överhuvudtaget om jag skulle tävla mot stora hästar... :crazy:

Det är precis så det är :bow: Det har egentligen ingenting med hästens förutsättningar att göra, utan domarens förutsättningar att se bortom rasen och döma objektivt. :devil:

När var du på fjord-riks senast?

Visst kan vi "lägga ned" men med ett löfte från dig att i framtiden inte använda fjordingen som dåligt exempel eller för att jämföra andra hästar och ponnyer med. Om ingen skulle göra det så skulle vi kunna luta oss tillbaka och slippa lära folk vad en fjording är.

När man köper häst så behöver man alltid fundera på vad man vill med sin kommande häst. Hade jag haft höga mål som att delta i världscupen i dressyr eller hoppning, så skulle jag ganska naturligt försöka hitta en häst som var bäst lämpad för det, det är ju det smidigaste sättet att nå dit. Detta är ju ganska naturligt för de flesta.

Det jag reagerade på i din text, var att jag fick för mig att man inte skulle träna/tävla och gymnastisera sin häst för att den egentligen inte var av utpräglad ridhästmodell. Alla hästar behöver röra på sig, och lära sig att bära upp sig själv och ryttare på bästa sätt. När jag går till stallet tänker väll inte jag att jag inte kan kondisträna mitt fjordsto med min kompis (som visserligen nu flyttat till annat stall) som har ett halvblod. När hon var här så var jag jämt med henne ut med hennes 165 cm höga bruning :) Och gissa vem som travade ifrån dem, jo mitt lilla 139 cm fjordsto. Rätt komiskt :D

Jag har för mig att jag läste att för höga krav kunde ge spänningar för hästar som inte var byggda för det. Det kan ju alla hästar få, och iså fall så skulle jag nog se över träningen grundligt.

Mvh//Sofia

:bow: jättebra tråd! :bow:

Började tro att jag var ensam om att välja häst efter först ras (typ) och därefter individ

Jag har ett korsningssto. Nordsvensk/halvblod. Grov häst. Både rider och kör henne. Hoppar även hinder, men inte 1.20 utan 50 cm istället för jag vet att hon inte inte är så smidig o lätt. Men vi har roligt tillsammans och det är det som räknas. :love: Min bästa kompis har en travare, men det går jättebra för dem att hoppa och rida dressyr och att köra häst och vagn, bara man tar det lugnt. Även hon hoppar hinder som är 50 cm. Vi anses som utbölingar när vi rider förbi den "fina" ridskolan lite längre bort. Men vi vet att vi älskar våra hästar och dom oss. Ridskolans folk har bara sina hästar som nåt de kan vinna priser på. Nu syftar jag endast på DEN speciella ridskolan och inte alla som finns i sverige. Jag håller med dig i ditt inlägg. Visst... det finns många människor som ska prestera mer med hästen än vad den är byggd för. Det kallas okunskap. :banana:

Jag anser inte att exemplet med fjordingen som fick fel foderstat var ett dåligt exempel på en fjording utan ett exempel på en ryttare som genom sin okunskap försökte förvandla sin häst till något den inte hade förutsättningar till och som genom sitt agerande utsatte sin häst för fara. Och om det är exemplet skillnaden mellan arabhäst och fjord du menar så finns det väl inget negativt i att det är skillnad på deras kroppar ELLER....???? Det är väl du som tycker det isåfall, pracka inte på mig åsikter som jag inte har tack.
Och Luff var inte heller något dåligt exempel på en fjordhäst. Han var byggd som den rasen skulle och hade en väldigt bra körhjärna tex hur han bromsade lass i backar osv. Jag vet att fjordingen idag är en allroundhäst - Till nytta och nöje - men för det behöver man väl inte se ner på individer som är körhästar till 80 % som Luff var.
En fjording är en positiv, uthållig, stark, smidig, lättfödd (jämfört med ett varmblod) liten häst som passar utmärkt för brukskörning. Självklart har den också hög ridbarhet då den har en fysionomi som lämpar sig bra för ridning.
Det som jag ser som bäst med fjordingen är att jag som tung vuxen kan rida den pga dess styrka (utan att behöva stege för att ta mig upp) och få en trevlig körhäst på köpet.

Jag har räknat efter och och genom åren har jag ridit/kört (under längre perioder) 12 olika fjordingar av olika modeller och åldrar och utbildningsnivåer som alla har varit helt OK, bara en var riktigt tråkig=lat. Av dessa hästar har alla varit helt suveräna att köra, lydiga och arbetsamma, bara en av dom tyckte inte körning var så roligt och alla var lättridna men under ridning varit mer benägna att hitta på bus, 3 av dom föredrog helt klart körningen - om det är rasbetingat vet jag inte men kanske det, kul var det för det mesta vad man nu än gjorde.

Ja, olika raser har olika förutsättningar, men skillnaden mellan individer är i regel större än skillnaderna mellan många raser - särskilt nu när idealet för flertalet raser är en allsidig sporthäst.

Med ett fåtal undantag är vi Bukefalister "vanliga" hobbyryttare - för oss är det tämligen ointressant vilken ras en häst är. Vi rider kanske LA-dressyr och hoppar 80-120. Tävlingar är grädde på moset och ett år består av 355 vardagar och kanske 10 tävlingsdagar. Det är viktigare att hästen kan hanteras av Anna 15-år, som är medlem av stallkollektivet, än att den hoppar 150.

I detta scenario passar så gott som alla friska hästar in, bara individerna (häst och ryttare) trivs tillsammans. Som Martha brukar skriva "en ko hoppar 140".

Egot

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka