olika orsaker till hälta

P

Puffis

Jag undrar lite över vilka olika orsaker det kan finnas till hälta.

Visst, jag vet själv om hovböld och skador av olika slag, men vad kan det vara mer?

Jag undrar också över vad ni gör när eran häst är halt. Brukar ni avvakta, ringa hovslagaren, eller ringer ni vetten direkt?

Att jag undrar beror på att min "medryttarhäst" är lite halt och jag vet inte vad ägaren gör åt det, om hon ens tror mig när jag säger det till henne... några tips vore bra. :) Jag är lite orolig, även om han inte är mycket halt.

Det kan vara så mycket... Muskler, senor, leder, ligament, tänder, hovar, ryggar, ryttaren, utrustningen...
Om min häst blir halt försöker jag först komma underfund med var felet sitter och vad det kan bero på. Kommer jag på något som verkar rimligt försöker jag åtgärda det. Om det inte funkar tillkallar jag veterinär.

Vid plötslig hälta..

...brukar jag försöka kolla lite själv innan jag ringer veterinär eller hovslagare.

Kollar efter värme, svullnader och gallor på det aktuella benet. Försöker se HUR hästen är halt - vill den inte sätta ner trakten, verkar den ÖM i hoven (tassig) vill den inte trampa igenom i kotan, vill den inte böja hasen - eller vad det nu kan vara. När hältan sitter lågt tror man lätt att den sitter högt eftersom de rör höft/bakknä/bog konstigt för att avlasta längre ner.

Hittar jag ingenting längs benet diskar jag ur hoven och tittar efter ev. märken i sulan + känner efter ömhet i sulan (kan ju vara hovböld/stengalla/sömstick). Känner efter värme i hoven.

Hittar jag inget som helst tecken på att det är något i hoven så prover jag att böja lågt. Klämmer ihop kota/hovled och ser om hästen reagerar. Är de HALTA (kanske markerar i skritt och rejält halta i trav) då BRUKAR de reagera på ganska mild ihopklämning av leden om de har vrickat sig.

Efter detta ringer jag ev. hovis (om jag tror att det sitter i hoven) eller veterinären. Alt. låter hästen stå i sjukhage ett par dagar i avvaktar om jag tror att hästen bara "slagit på sig" eller kanske trampat på en vass sten eller dyl. (utan att det gått hål alltså) så att den fått en stengalla.

Är hästen halt men inte plötsligt jättehalt - utan något som man kanske "bara" känner vid ridning på böjt spår eller dyl. så brukar jag longera på en pyttevolt (5-6-meters volt)på vår stenhårda, lutande stallplan. Det är väldigt provocerande så ev. hältor kommer garanterat fram. Brukar också prova att böja - böjer kanske 30 sekunder och med lite mindre "tryck" än vad vet. använder.

Visar hästen hälta då så får vet. komma ut och göra en mer komplett hältundersökning (eller på kliniken).

Ju mer man lär sig desto mindre säker verkar man kunna vara på VAR en något mer diffus hälta sitter. För något år sen var jag fullkomligt säker på att en f.d häst jag hade var halt på högerbak - markerade på "små" volter i höger varv i trav - tog kortare steg med höger bak, men på klinik visade det sig vara vänster bak han var halt på - han "skyndade" sig på med höger för att slippa bära på vänster. Så kan det vara!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 797
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025