Olika lusernsorter

E

Egonson

Vad för olika sorter på Lusernhack finns det, vad har dom för värden och vad är priset per kg?

OBS! Lusernhack!

Sv: Olika lusernsorter

Hm.. Då säger vi såhär. Vilka värden har Kvarnbyfoders Lusernpellets på protein?
Det står 15% på hemsidan.. blir det 150 g då? :angel:

Hippo Lusern Pellets (? kr/kg)
8,5 MJ, 120 g smbrp

Green Power Lucerne Hack (? kr/kg)
8,2 MJ, 110 g smbrp

Green Power Lucerne Light Hack (? kr/kg)
9,6 MJ, 76 g smbrp

Green Power Grass Hack (? kr/kg)
7,8 MJ, 92 g smbrp

Krafft Lucern Hack (5 kr/kg)
8,5 MJ, 105 g smrp

Krafft Lucern Pellets (4,88 kr/kg)
8,5 MJ, 105 g smrp

det är dom jag vet, har tyvärr inte priserna på hippos eller green powers Lucernprodukter..
de priser som är angivna är frå Gr.Gå. i Gävle.. :)

Senast ändrad av en moderator:

står det 15% smältbart råprotein så bör det vara 150 g smältbart råprotein per kg foder :)

Tackar tackar :bow:

Ja, det står 15% så då antog jag att det borde vara 150 gram..
Jag lär mig A-L-D-R-I-G att räkna om procent :eek:

Håller på att lägga till lite fodersorter i min excellfil, därför jag undrade.

aha.. foderstatsuträknare antar jag :p

jag håller på att göra en prislista jag (kg/förpackning, pris/förpackning, kilopris på alla olika storlekar på förpackning oxå, visste du att krafft miner i hink är dubbelt så dyra som karfft miner i säck! bara för att dte är hink typ).. jag gör allt i min foderstatuträknare.. dom är så praktiska när man fått till dom precis såsom man vill ha dom.. fast det tar ett tag att bli helt nöjd.. jag har nog gjort 7-8 versioner.. :)

BeastieBabe skrev:

jag håller på att göra en prislista jag (kg/förpackning, pris/förpackning, kilopris på alla olika storlekar på förpackning oxå, visste du att krafft miner i hink är dubbelt så dyra som karfft miner i säck! bara för att dte är hink typ).. jag gör allt i min foderstatuträknare.. dom är så praktiska när man fått till dom precis såsom man vill ha dom.. fast det tar ett tag att bli helt nöjd.. jag har nog gjort 7-8 versioner.. :)

Ah har du lust att pma ditt program. *blink,blink* :bump:

/Maria

Se till att uppgifterna är efter analys för HÄST. Det är nämligen skillnad på värdena för en idisslare... och jag vet att iaf för några år sedan så var Lucernpelletsen analyserat för Ko (Idisslare)..... Ifall ni ska räkna på det menar jag! *ler*

både, Kraffts, Green powers och Hippos lusern är från deras hästsortiment.. har faktiskt inte intresserat mig för Kraffts, Hippos och Green Powers sortiment för kossor ens.. finns det? isf bör det väl stå i deras foldrar och på hemsidorna att det är för andra djur, där jag läst står det iaf "Hästfoder"..

*kan läsa* :p

hehe nja.. måste rensa upp lite i det först, har ca 20 olika blad, uträknaren tar ett blad och sedan är det namn och foderskyltar, bakgrunder till skyltar, speciella massuträkningar, ett kvotblad, prislistor, och massor av annat.. så det måste fixas upp först :)

sedan kanske jag lägger ut det för att andra ska kunna få ta del av det.. :p

BeastieBabe skrev:
hehe nja.. måste rensa upp lite i det först, har ca 20 olika blad, uträknaren tar ett blad och sedan är det namn och foderskyltar, bakgrunder till skyltar, speciella massuträkningar, ett kvotblad, prislistor, och massor av annat.. så det måste fixas upp först :)

sedan kanske jag lägger ut det för att andra ska kunna få ta del av det.. :p

Väntar ivrigt. :bump:

/Maria

BeastieBabe skrev:

Japp, fast hittils i år har jag bara haft ett uppdrag "in the real world" s.as. Förra året ränkade jag foderstater åt 4 olika hästar/hästägare :p Vilken karriär verkligen.

O ja det har jag märkt att hink-mineralerna är dyra.
Jag och mamma pratade om det och kom fram till att det är hinken som kostar, inte innehållet.. :p

Jag fick en version av excellfil för "foderbruk" en här på buke för ca 1,5 år sedan, det är den jag håller på att justera fortfarande :D

amalia här på buke la upp en version av excellfil-foderprogram för ett tag sedan.
Kolla med henne så skickar hon nog till dig med :)

ja, undrar egentligen varför man ska betala så mycket för en hink som man knappt kan få upp med bara händerna.. jag måste alltid använda hovkrats för att locket är så vasst.. *känsliga fingrar* :angel:
häller alltid över i glassburkar och ställer undan resten.. mycket prydligare så.. :p

Jag vet inte hur det är med dedt nuförtiden. Men förut så var just Pelletserna analyserade för ko fast det var innan krafft tog över dem från Bobergs så nu vet jag inte om det finns!

BeastieBabe skrev:
ja, undrar egentligen varför man ska betala så mycket för en hink som man knappt kan få upp med bara händerna.. jag måste alltid använda hovkrats för att locket är så vasst.. *känsliga fingrar* :angel:
häller alltid över i glassburkar och ställer undan resten.. mycket prydligare så.. :p

Just precis. Jag lyckas ALLTID ta sönder locken på de där j-la hinkarna :devil: :cool: Och då får man ju ändå hälla över i andra byttor när hinkarna inte håller tätt längre.. Så jag har också börjat hälla över i andra burkar (om jag köper hink vill säga, brukar oftast bli säck om jag ska ha k.miner)..

Capable Case skrev:
Jag vet inte hur det är med dedt nuförtiden. Men förut så var just Pelletserna analyserade för ko fast det var innan krafft tog över dem från Bobergs så nu vet jag inte om det finns!
skulle inte tro att krafft har så gamla analyser på ett foder som används så mycket.. dessutom samarbetar Krafft med analycen och dom säljer inte heller något annat foder än för häst (enligt krafft.nu) så varför skulle dom ha analyser för ko?

Om du läser odentligt så skrev CC att det FÖRR var så, vilket hon har helt rätt i. Och jag skulle själv inte vara helt säker på att alla märken har analyser för häst då många märken används både till nötkreatur och häst. Det kanske är värt att kolla upp på de andra märkena då eftersom du nu vet att Krafft endast har hästfoder.

jag va på svenska foder idag o dem tog 100 kr för 20 kg green power, alla green power sorterna kostar samma hos dem.alltså 5 kr/kg

jag har kollat upp, ingen använde 10 år gamla analyser.. företagen säljer hästfoder, dvs det står "foder för häst" på deras hemsidor och på deras faktablad..
jag kollar inte på foder där det enbart står "djurfoder" jag använder bara hästfoder till häst..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 321
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt