Olika lagar för olika kön? (marsvin)

R8n

Trådstartare
Var till zoot idag, blev sugen på två marsvinshanar och frågade vad de rekomenderade för bur, jag gick genast till den klassiska buren (100*50 cm) men hon på zoot menade för att vara laglig så ska man ha en 120*60 cm bur för att vara laglig.

Men någon här på buke räknade ut att det får plats 4 marsvinshonor i en 120 cm bur, men man får bara ha 2 hanar i en 120 cm bur och inte en som är 100... stämmer detta eller ljög hon på zoot?

Lite flummigt... jag är trött:p

Sv: Olika lagar för olika kön? (marsvin)

Där står ju inget om de olika könen, alltså ljög hon i djuaffären... :confused:

Och det verkar ju som man kan ha en ännu mindre bur för två marsvin, 0,8 x 0,4 blir ju 0,32 kvm.

Senast ändrad av en moderator:

För marsvin är 100*50 fullt laglig, däremot slåss marsvin mindre / inte alls om de har större. Men mäter hur storen buren är inuti i exakta cm så är den inte godkänd för kaniner! Dpå krävs 120 buren.

Jag tycker själv att hanar borde ha större bur än honor oavsett vad det står i lagen, eftersom det är väldigt vanligt att hanar börjar bråka om de har för lite plats och då tror oftast ägarna att det är så att marsvinen inte gillar varandra och köper en till liten bur och särar på dom.

Liknande trådar

Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 715
Övr. Djur Vi ska flytta till radhus om ca 3 månader. Marsvinen kommer då få flytta ner i källaren och kommer då ha tillgång till ett rum som är...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: R8n
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama