Olika havresorter

Sv: Olika havresorter

Det skiljer framför allt i fetthalt mellan olika sorter. Matildahavren är framtagen för att ge mycket näringsrik havre. Det finns en otrolig massa olika sorters havre i odling i Sverige. Olika sorter har olika förutsättningar vid olika mark-/klimatförhållanden. Saker som strålängd har betydelse också.

Flera olika grundtyper finns (svarthavre, vithavre, nakenhavre...) och inom varje typ finns sedan namnsorter.

Ibland blir hästmänniskor mer fixerade vid vilken sorts havre man ska ge sin häst än den hygieniska kvalitén. Det kan vara svårt att lagra havre så att den inte blir förstörd.

Vad är det som gör matildahavren så mycket dyrare? Är den så mycket bättre än Belindahavren. Kan det jämföras med att köpa ett billigt halvtaskigt hö mot ett dyrare bra hö, eftersom du ändå måste forda upp med kraftfoder med det sämre. Så summan av allt blir ändå samma kostnad.

Jag känner bara att jag måste få grepp om detta här ;)

Vad är det som gör matildahavren så mycket dyrare? Är den så mycket bättre än Belindahavren. Kan det jämföras med att köpa ett billigt halvtaskigt hö mot ett dyrare bra hö, eftersom du ändå måste forda upp med kraftfoder med det sämre. Så summan av allt blir ändå samma kostnad.

Jag känner bara att jag måste få grepp om detta här ;)

Som vanligt är det tillgång och efterfrågan som styr. Vi odlar Belinda eftersom det passar på vår mark och vi ska ändå bara ha den att elda med. Hästägare är som galna efter Matildahavren eftersom det skrivits mycket om just den sorten. Jag tror att jag skulle kunna sälja möglig Matilda i lagom stora förpackningar till vilken hästägare som helst!
För mig som odlar, visserligen i liten skala, är det helheten som är viktig. Jag vill ha bra avkastning med minimal insats i form av gödning och arbete. Samtidigt vill jag ha liten risk att misslyckas på grund av att säden drabbas av sjukdomar eller lägger sig ner. Sädeskornen är ju bara en del av skörden, samtidigt ska man kanske ha en bra halmkvallité. Vi använder också havre som skyddsgröda då vi ska anlägga vall. Då är en sådan egenskaper som tidig skörd och måttlig konkurrensförmåga viktiga.

Man brukar anse att 1,3 kg Matilda motsvarar 1 kg Belinda men det är bara något slags medelvärden. En dålig Matilda med liten kärna och en Belinda av hög kvalité är nog nästan likvärdiga.

Jag svarar utifrån min erfarenhet. Jag använder Matildahavre eftersom min pappa odlar det och jag föredrar det framför andra sorter jag provat som han odlat eller som jag köpt på lantmännen. Det är väldigt stora kärnor och du ser skillnaden tydligt och det är dessutom smakligt för hästen.
Som odlare tjänar man tydligen inte mer på Matildan, snarare tvärtom så jag får köpa någon annan sort i fortsättningen, pappa tycker inte det lönar sig att odla den längre eftersom avkastningen är sämre.

*kl*

Gör de olika sorterna skillnad på hästen? Har bara hört talas om svarthavre innan förutom den "vanliga" havren.

För min del är det skitsamma vilken sort det är, så länge det är friskt och hästen äter det

Detta är de sorter som odlas officielt i sverige just nu (källa SJV sortlista 2007):

Gulhavre: Matilda*

Svarthavre: Ebene

Vithavre: Aveny, Belinda, Cilla*, Dagny, Energie, Freja, Gunhild* , Markant*, Petra, Sang, Sanna*, Stork*, Betania, Ingeborg*, Kerstin*, Vendela*

Som sagt, havre duger att elda med! Billigare än pellets.

Tack så mycket för svaren :bow:, jag blev lite klokare :idea:. Men jag undrar hur det fungerar att elda med havre? Använder man en vanlig vedpanna? Är det billigare än att elda med ved?

Tack så mycket för svaren :bow:, jag blev lite klokare :idea:. Men jag undrar hur det fungerar att elda med havre? Använder man en vanlig vedpanna? Är det billigare än att elda med ved?
Vi kör en biopanna, det är egentligen en pelletspanna som klarar litet mer. Det finns tillsatser (stoker) till vanlig vedpanna. Det blir mycket aska av havre. Har man ved eller kan köpa billig ved så är nog det allra billigast. Havre är dock billigare än pellets.

Detta är de sorter som odlas officielt i sverige just nu (källa SJV sortlista 2007):

Gulhavre: Matilda*

Svarthavre: Ebene

Vithavre: Aveny, Belinda, Cilla*, Dagny, Energie, Freja, Gunhild* , Markant*, Petra, Sang, Sanna*, Stork*, Betania, Ingeborg*, Kerstin*, Vendela*

Som sagt, havre duger att elda med! Billigare än pellets.

Jag frågade stallägaren igåg vad vi hade för havre, det visade sig att vi har Belinda. Vad är egentligen skillnaden på de olika sorterna?
/U

Det är skillnad på fetthalten. Det sägs att fetare sorter ger hästar, som blir mkt pigga av "vanlig" havre, en mer skonsam energi.

Jag är lite inne på att testa Matildahavre till hösten om det stämmer att den havren inte går lika mycket åt huvudet. Är det någon som har bytt till den och märkt skillnad på hästen? Matildahavren är ju dyrare så märks det ingen direkt skillnad kan man ju fortsätta som det är menar jag. Han får ändå inte speciellt mycket havre... (knapplån, förlåt)

Påstås att det har större betydelse om havren är krossad eller hel. Fast jag eldar havren istället för att ge till hästarna, de får ett bra grovfder istället.

**KL**
Jag hittar inte mycket till analyser på de olika sorterna, finns det någon som har bättre flyt på sökandet än vad jag har?
/U

vilken sort är det bäst att elda med? Varför eldar man med just havre iställert för ex. korn?
/U

vilken sort är det bäst att elda med? Varför eldar man med just havre iställert för ex. korn?
/U
Det går att elda annan spannmål än havre. Korn lär gå bra också, däremot kan vete vara litet besvärligt eftersom havrekornen är så hårda. Havre är enkelt att odla, brinner bra och har hittills haft ett lågt pris. Om man ska elda så spelar inte kvalitén någon roll, bara det är hyfsat torrt. Visserligen är det trevligare att hantera ett mögelfritt, fräscht material men det mesta går att elda. Pannan måste dock vara byggd för spannmålseldning, en vanlig pelletspanna går sällan bra. Det går åt drygt ett hektar för att värma en mindre villa.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
599
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka