Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det som gör matildahavren så mycket dyrare? Är den så mycket bättre än Belindahavren. Kan det jämföras med att köpa ett billigt halvtaskigt hö mot ett dyrare bra hö, eftersom du ändå måste forda upp med kraftfoder med det sämre. Så summan av allt blir ändå samma kostnad.
Jag känner bara att jag måste få grepp om detta här
Vi kör en biopanna, det är egentligen en pelletspanna som klarar litet mer. Det finns tillsatser (stoker) till vanlig vedpanna. Det blir mycket aska av havre. Har man ved eller kan köpa billig ved så är nog det allra billigast. Havre är dock billigare än pellets.Tack så mycket för svaren , jag blev lite klokare . Men jag undrar hur det fungerar att elda med havre? Använder man en vanlig vedpanna? Är det billigare än att elda med ved?
Detta är de sorter som odlas officielt i sverige just nu (källa SJV sortlista 2007):
Gulhavre: Matilda*
Svarthavre: Ebene
Vithavre: Aveny, Belinda, Cilla*, Dagny, Energie, Freja, Gunhild* , Markant*, Petra, Sang, Sanna*, Stork*, Betania, Ingeborg*, Kerstin*, Vendela*
Som sagt, havre duger att elda med! Billigare än pellets.
Det går att elda annan spannmål än havre. Korn lär gå bra också, däremot kan vete vara litet besvärligt eftersom havrekornen är så hårda. Havre är enkelt att odla, brinner bra och har hittills haft ett lågt pris. Om man ska elda så spelar inte kvalitén någon roll, bara det är hyfsat torrt. Visserligen är det trevligare att hantera ett mögelfritt, fräscht material men det mesta går att elda. Pannan måste dock vara byggd för spannmålseldning, en vanlig pelletspanna går sällan bra. Det går åt drygt ett hektar för att värma en mindre villa.vilken sort är det bäst att elda med? Varför eldar man med just havre iställert för ex. korn?
/U