Olika gräs sorters hö....

mackan

Trådstartare
en dum och obildad fråga:

är det "automatiskt" alltid högre protein värden i hö som innehåller mycket klöver, jämfört med hö som inte gör det utan har mera vanligt gräsvall utan så mycket klöverinslag i sig? (Vi pratar fortfarande odlad vall)

tacksam för svar! :bow:

Sv: Olika gräs sorters hö....

en dum och obildad fråga:

är det "automatiskt" alltid högre protein värden i hö som innehåller mycket klöver, jämfört med hö som inte gör det utan har mera vanligt gräsvall utan så mycket klöverinslag i sig? (Vi pratar fortfarande odlad vall)

tacksam för svar! :bow:

Nej det har det inte eftersom det är viktigt när man slår av. Om man har t.ex. (vilket man inte har normalt) en vall av timotej som man slår i juni och en klövervall som man slår i Augusti så är det ju stor skillnad på näringsvärdet.

Kicki :)

Det finns flera faktorer som påverkar näringsinnehåll:

Art och sortsammansättning är en sak, mognadsgrad på vallen, kvävegödning, klimat och jordmån. Negativ påverkan kan man få av förluster i form av mekaniska förluster när man vänder och strängar. Det har alltså betydelse om man tar vallen som hö eller ensilage. Klöver bidrar framför allt med att binda kväve från luften till vallen och fungerar då som en slags gödning. Det finns även andra växter som har samma funktion (exempelvis lusern och käringtand). Många gör förenklade antaganden som bygger mer på tradition än vetenskap och som i dagens jordbruk faktiskt kan vara rent lögnaktiga. Exempelvis att näringsvärdet sjunker i en vall senare på året och att hö till hästar ska slås först efter midsommar.

Det finns flera faktorer som påverkar näringsinnehåll:

Art och sortsammansättning är en sak, mognadsgrad på vallen, kvävegödning, klimat och jordmån. Negativ påverkan kan man få av förluster i form av mekaniska förluster när man vänder och strängar. Det har alltså betydelse om man tar vallen som hö eller ensilage. Klöver bidrar framför allt med att binda kväve från luften till vallen och fungerar då som en slags gödning. Det finns även andra växter som har samma funktion (exempelvis lusern och käringtand). Många gör förenklade antaganden som bygger mer på tradition än vetenskap och som i dagens jordbruk faktiskt kan vara rent lögnaktiga. Exempelvis att näringsvärdet sjunker i en vall senare på året och att hö till hästar ska slås först efter midsommar.

Givetvis så finns det flera faktorer som spelar in. Att ta hö t.ex. ger ju mer bladförluster. Men för "lika" förutsättningar i övrigt (rent teoretist) så spelar det stor roll när man slår av. Ts undrade ju om klöver automatiskt hade högre värde. Och näringsvärdet sjunker senare på året om man inte t.ex. tar en skörd färrän i Aug. Skillnad är ju om man tar en första skörd och sedan en andra skörd, ofta så kan man ju då ha bättre värden i andra skörden. Och att ta hö/ensilage efter midsommar (bor nu i norrland) är ett bra riktmärke om man vill ha bra med växttråd i fodret, gör det själv eftersom jag inte vill ha samma värden som på grovfodret till korna.

Kicki :)

Tack så hemskt mycket för väldigt kunniga utförliga svar!!!! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 844
Senast: mackan
·
Hästvård Erfarenheter om denna hemska sjukdom mottages tacksamt!! Min dotters äldsta häst,25-årige Max har fått denna diagnos tyvärr...
Svar
9
· Visningar
3 228
C
Foder & Strö Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller...
Svar
5
· Visningar
921
Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 829
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår