Olika grader av krubbitning?

ztsu

Trådstartare
Finns det s.a.s. olika grader av krubbitning?
Om en häst väl börjat krubbita (vid 13 års ålder, helt uppenbart p.g.a. uppstallningen) och har gjort det i ett år nu, är det helt kört då (om man flyttar den till ett bättre ställe)? Den krubbiter inte jättemycket, men beteendet finns helt klart där.

I dagsläget står den i tävlingsstall och är ute 4-5 timmar om dagen. Om den istället stod i ett stall med utevistelse 8.30-20 där den gick i flock i stora kuperade hagar och dessutom möjligtvis fick stå på halm, tror ni beteendet skulle minska/försvinna då?

Ja, det tror jag. Med största sannolikhet.
Om det var en häst jag funderade på att köpa skulle jag kolla hästen för magsår och i så fall se till att behandla det i samband med flytt. Magsår läker inte alltid ut av sig själv, och det är en ganska trolig orsak till krubbitning i det här fallet tycker jag.

Finns det s.a.s. olika grader av krubbitning?
Om en häst väl börjat krubbita (vid 13 års ålder, helt uppenbart p.g.a. uppstallningen) och har gjort det i ett år nu, är det helt kört då (om man flyttar den till ett bättre ställe)? Den krubbiter inte jättemycket, men beteendet finns helt klart där.

I dagsläget står den i tävlingsstall och är ute 4-5 timmar om dagen. Om den istället stod i ett stall med utevistelse 8.30-20 där den gick i flock i stora kuperade hagar och dessutom möjligtvis fick stå på halm, tror ni beteendet skulle minska/försvinna då?

Det går inte att säga något så direkt. De är alla olika. Och även om det borde funka så att det iaf minskar på de flesta kan just denna var undantaget som fått en låsning och fortsätter.
Kan man vara helt säker på att den aldrig gjort så förr?

Oavsett så kanske man kan lindra för hästen iaf. Både genom att kolla magen och se över miljön.

Köpte en häst som inte var ute mer än ett par timmar/dag och stod i ett stort stall med en del "trafik". Hon krubbet där men här är hon ute hela dagarna och i ingen trafik i stallet så du hade aldrig gissat att hon var krubbitare om du kom hit. Tror absolut att miljön kan påverka.

Knapplån.
Jag har haft att göra med många hästar genom åren som skaffat sig stereotypa beteenden i form av luftsnappning, krubbande och vävning, i tidigare miljöer och stall de vistats i. Samtliga har blivit betydligt bättre med byte av miljö och variabler så som mycket utevistelse och framför allt fasta rutiner i lugna stall. Som exempel har jag haft ett par i stallet som har varit vävare. De har endast i vårt stall visat tendenser till att väva vid fodring samt vidare utsläpp av hästar på morgonen, om de blivit stressade av att vänta in sin tur. Vi har löst det med att de har fått foder först, och fått gå ut bland de allra första, och då har beteendet i stort sett upphört helt.

Min 7-åring började krubbita hos tillridare när hon var 5,5 år. Det upphörde när jag tog hem henne till vettiga rutiner, grovfoder och halm. Men jag märker av det i perioder när hon är uttråkad, tex gräset tar slut ute, boxvila pga skada eller sånt. Men jag tycker definitivt inte att det är ett problem, det går långa perioder mellan att jag ser beteendet alls, men det är ju nåt hon lärt sig en gång för alla.

Men jag har alltid sett till att mina hästar haft tillgång till bra med grovfoder, lång utevistelse osv så det har ju garanterat med saken att göra att jag inte upplever det som ett stort problem.

Skulle jag vara spekulant på en krubbitare skulle jag se till att kolla upp ev magsår och tändern i en besiktning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka