Olika bett till häst

N

Nadin

Vill ha litte råd igen ev er,Snälla hästfolk!!Rider en häst som verkar inte gilla att ha bett i munnen.Har haft till henne först en egbett lätt sådant Hon lyde noll med den och gappade och ville spota ut den hella tiden,nu har jag en tränsbett,hon lyder bättre och tuggar den,men inte riktigt nöjd är hon inte med det bett heller.Ibland vill hon spota ut bettet.Tänkte testa träns utan bett men vågar inte riktigt ännu.
Har ni några ideer vilken bett skulle passa till henne? :bow:

Vänligen erika

Sv: Olika bett till häst

Är det ett två eller tredelat tränsbett du har? Min häst går inte bra på tvådelat men jättebra på tredelat.

Mvh//LG

Hej Erika!
Många hästar gillar tredelade bett med gulaktig metall. Mittendelen ska helst vara oval och mjukt formad (ej rund kula eller platta).
Kolla sen att bettet sitter i rätt höjd och har rätt bredd. Kontrollera även att nosremmen inte sitter för långt ner och nyper skinnet mellan bett och nosgrimma.
Hoppas det går bra!
Hälsn Lena J

Hej har två delad tränsbett och rider utan nosgrimma,vi ska sätta på nosgrimman nästa gång jag rider,och får vi se om det blir skillnad.Men hon verkar vara bråkig med munnen.Varför tredelade bett är bättre? Är det skonsammare för hästen?
hon är en förre detta travare föresten glömde skriva.
Tack för svaren :bow:

Jag rider min travare på sidepull (bettlöst träns) med lädernos som jag köpt på Hööks billigt. Har modifierat det lite så det är nu ett Lindell som sitter stadigare på hästens huvud. Hon går jättebra på det! Kostar bara 198 kr på hööks så det kanske du kan pröva?

Som jag har skrivit nån gång innan: ett tvådelat bett trycker ofta hästen i gommen när du tar i tyglarna. Det delar sig ju på mitten och mittdelen åker upp i gommen. Med ett tredelat bett "når" ju inte bettet upp i gommen på hästen. Att hästen gapar kan vara ett tecken på detta.

Jag rider mitt varmblod på ett rakt, ganska smalt bett och det fungerar utmärkt. Hon var också ganska "orolig" i munnen innan jag testade det.
Så, om jag hade varit som du hade jag testat ett rakt bett, men sen kan du ju alltid variera med ett tredelat.

Hej
Har med haft problem med bett till mina hästar och har provat mängder, men de de tycker om allra bäst är stt rakt bett men det är inte helt rakt utan lite böjt. Testa jag tror det lär funka. Yrbin

Lena J skrev:
Hej Erika!
Många hästar gillar tredelade bett med gulaktig metall. Mittendelen ska helst vara oval och mjukt formad (ej rund kula eller platta).
Kolla sen att bettet sitter i rätt höjd och har rätt bredd. Kontrollera även att nosremmen inte sitter för långt ner och nyper skinnet mellan bett och nosgrimma.
Hoppas det går bra!
Hälsn Lena J

Jag har suttit å funderat på tredelat bett ett bra tag nu, men har inte riktigt förstått vilket man ska ha.
Att man inte sak ha det droppformade har jag förstått, men inte varför, kännner du till varför man inte ska ha vissa formationer på dom och varför man ska den ena formationen på dom?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 128
Senast: Snowball
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 421
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 433
Senast: AW
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka