Olika allergier

Sassy

Trådstartare
Hanoo har ju sedan tidigare konstaterat överkänslighet mot spannmål (gluten?), och tål inte heller laktos. Han kräks dessutom av äggula, känslighet eller ovan mage?

Nu har jag även konstaterat en allergi hos Maja; nötkött :( Jag började ge "klass-korvar" som tillskott under dräktigheten, och det fungerade inte alls. Efter ett par portioner började hon kräkas efter maten. Jag tänkte att den feta sammansättningen blev lite mycket för henne, och testade nötfärs: samma resultat. Nu får hon fläsk- och kycklingbaserad mat, och kräks ingenting. Dock ger det lite problem med begränsingarna det innebär. Mindre råvaror att välja mellan, mindre möjlighet till variation.

Kan tillägga att ingen av katterna är onormalt sjukliga eller känsliga, de är normalt väldigt friska och har sällan problem med magen. Jag kan servera dem i princip vilket torrfoder eller vilken burkmat som helst utan att de mår synbart dåligt, men jag gör det inte eftersom jag vet att de kan vara i ännu bättre kondition med annan kost :smirk:

Orsaken till att jag startar tråden är att vi "foderinsnöande" kanske kan ha utbyte av vilka allergier som är konstaterade och mer eller mindre vanliga hos katt. (och vilken mat som kan ge "inkörningsproblem")

Sv: Olika allergier

När det gäller animaliskt protein är det nötkött, kyckling och fisk som är de vanligaste allergenerna. Inte konstigt eftersom det oftast är dessa animalier kattmat baseras på.

Jag har hört talats om ett fall där en katt var allergisk mot ALLA animaliska proteiner, men i det fallet tvivlar jag på att man undersökte ALLA tänkbara proteinkällor. Sedan är det vanligare än man tror att katter och hundar reagerar på en typ av kött i tillagad form, men tål det utmärkt rått. Bara en parantes. ;)

Hmmmm... Enda säkra allergi jag stött på irl hos katt är en väninnas, som reagerar på loppbett. Får eksem. Hon fick rådet att köpa dyrt allergitorrfoder hos vetten, är glad hon inte gick på det. Nu blir det Frontline istället. Nämner det bara för att man ska tänka på att kolla upp andra orsaker än maten. Även om vetten gärna vill sälja specialfoder till alla allergiska kissar.

Mjölk vet jag flera katter som inte tål, men de kan dricka a-fil.

De kräkningar mina kissar hade emellanåt, plus lös mage ibland, har helt försvunnit sedan jag ändrade på kosten, mer BARF, Mjau osv. Nästan inget torrfoder. :D Om allergi är orsaken är svårt att säga, men jättebra i vart fall! :banana:

PS. Tror man är extra känslig under graviditet/dräktighet och kan få allergiska reaktioner mot sånt man inte reagerar mot annars. Mitt livs enda nässelutslag fick jag under graviditet, mot räkor som jag tål utmärkt egentligen.

Likaså dåligt allmäntillstånd, tandstatus eller påfrestningar som stress påverkar tröskeln där allergin utlöses.

Det är lite det där som förbryllar mig. Hon äter alla sorters kommersiell mat utan magproblem, och då kändes det konstigt att hon skulle reagera så på rå köttfärs. Tillagad mat serveras inte här, annat än som godis ;) Maja har fått upp aptiten ordentligt efter födseln, under dräktigheten var hon petig och ville helst ha torrfoder (*mutter* jag hade vant henne av med det men det lyckats hankattägaren återintoducera med framgång under de två veckor hon var där). Nu äter hon gris och kyckling så att man undrar om det döljer sig en stor och tjock katt under den där lilla, tunna (dock har hon ju mängder med mjölk)

Hanoos känsliga mage kopplar jag mer till allergin, han har ätit torrfoder i så stor del av sitt liv att hans mage blivit känslig för allt som inte är "perfekt" för honom. Han kan inte heller äta något rått kött i större mängd än vad som finns på hans råa köttiga ben, för då kommer det upp osmält :crazy:

Problem 2 är att jag fortfarande inte kan lura i henne något med lever i, ska ta tag i det när ungarna äter själva så att jag kan sätta lite press på henne.

Kanske är det så små mängder av allergenet i den kommersiella maten att hon inte reagerar på det eller så kanske hon är en motvalskärring och tål tillagat nötkött, men inte rått? Har du provat att ge henne kokat nötkött hemma?

Vad gäller lever... det brukar vara så att katterna antingen älskar det eller hatar det. Jag tycker inte att man ska mixtra så mycket med maten när man har diande ungar så ta det lugnt med det.

Går det att få i henne torskleverolja eller vetegroddolja? Det innehåller ju mycket A-vitamin.

Nä, jag vill inte meckla nu när hon har fullt upp att dia fem falukorvar som snart är större än henne ;)

Ska prova med olja, hon äter fiskolja och alla former av matfett med stort nöje. Hur mycket är lämpligt per dag? (Orkar inte räkna, skyller på att jag dissikerat hela dan)

½ tsk vetegroddolja/dag bör vara lagom. Jag vet däremot inte hur koncentrerad torskleverolja är så den vågar jag inte säga något om. Man kanske hittar rekommendationer om man googlar lite på det?

Jag har haft en bonnis som var gluten- och laktosintolerant.

Ändå fram tills Iams kom till landet fick jag stå och koka mat speciellt till honom....

Kokt kött, kokt kyckling gick bra...
Fisk kunde man helt glömma, vare sej kokt eller rå....

Efter Iams kom till landet åt han det tills han gick bort pga njursvikt 13 år gammal....

Ibland måste man ge avkall på sina principer...mår hon bäst på torrisar så får du nog låta henne äta dom.....
Det viktigaste är väl att dom mår bra, eller hur... ;)

Hon mår inte bäst av torrisarna, men just nu måste jag ha dem tillgängliga. Både pälsen, hullet och aptiten är bättre på båda om de får kött, men jag har ju lite problem med att få det allsidigt just nu.
Problemet med att ha torrfoder stående är att Hanoo äter mer än han borde av det, och blir överviktig, börjar fälla, får hårbollsproblem och hosta.

Fast hon käkar ju gris och kyckling och då finns inget skäl att ge avkall på någon princip. ;)

Ja Maja bekymrar jag mig mindre för. Frågan är om det går att få Hanoo att klara en mer köttbaserad kost. Han mår iofs utmärkt på Mjau och RKB, men det är ju lättare om de kan äta samma.

Synd att vi inte har lamm länge, då hade det blivit riktigt billigt (gris har vi ju redan gratis, av hög kvalitet och hemslaktad)

lånar sista knappen och tråden...

Min katt har under sista veckorna blivit torr i huden runt ögonen. Ingen irritation i ögonen utan bara runt. kliar lite.
Är det allergi mot något eller vad beror detta på?
Förslag...?

Tacksam för idéer.
Anki

Klarar han av kött blandat med tex. avorioris? I sådana fall skulle du ju kunna köra "BARF á la Pitcairn" dvs. ge rått kött och blanda ut med kokt ris.

Kanske allergi, men jag tänkte nog mer brist på fettsyror. Prova att ge tillskott av fiskolja och eventuellt smörja det torra med tex. olivolja.

Men vänta nu här, kräkningar är väl ändå inte detsamma som allergi? En allergisk reaktion ger ju inte kräkningar. Låter mer som en känslig mage.
En allergisk reaktion definieras ju som en reaktion där kroppen reagerar på ett ämne (allergen) genom att sätta igång en immunförsvarsreaktion med bl a histaminfrisättning och inflammation som följd.

T ex så är ju varken glutenintolerans eller laktosintolerans hos människor några egentliga allergier, där reagerar ju magen eftersom kroppen saknar de enzym som ska bryta ner dessa ämnen. Nötter och frukter däremot, de blir man allergisk mot, med svullen hals och/eller ansikte som följd.

Min hona kan kräkas när hon äter blötmat om hon inte ätit det på länge, då måste man ge henne jättelite åt gången i början, efter några dagar går det bra, då kan hon äta hur mycket som helst och inga kräkningar.

Bara en parantes....

Nä, medicinskt är det ju inte frågan om någon allergi, men problemet blir ju detsamma. Med "allergisk" menar jag alltså någon katten aldrig kommer kunna äta utan problem, och "överkänslig" sådant som kräver invänjning. Mitt vokabulär innehåller inte fler ord som gör fenomenet beskrivligt utan stora omskrivningar ;)

Födoämnesinolerans och foderallergi hos katt förbises ofta just för att de inte uppvisar samma typiska symtpom som tex. människor. Hos katt är det väldigt vanligt att intolerans/allergi visar sig genom kräkningar och diarréer.

Hos katter verkar det vara så att intolerans/allergi tar längre tid på sig att utvecklas och allergenerna retar mage och tarm. Tar man inte bort allergenet ur kattens kost kan den utveckla IBD till följd av kroppens naturliga reaktion på allergenet.

Inflammatorisk tarmsjukdom. Alltså mer eller mindre kronisk inflammation i mag/tarmslemhinna med besvär som följd. Inte helt ovanligt hos människor heller.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 101
Senast: canine
·
S
Övr. Katt Min katt är allergisk mot något och har klåda runt ögon och slickar sig på mage och bakben. Nu håller jag på att mat-testa honom. Han...
Svar
8
· Visningar
3 012
Senast: Harvester
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Mammas siames (som jag har ansvaret för) har sedan hon kom som omplacering i våras varit väldigt mager. Och inte bara smal eller tunn...
2
Svar
30
· Visningar
9 095
Senast: Heidi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar