Alexandra_W
Trådstartare
Sv: Mager katt
Jo, det vet jag ju att man måste räkna om till TS. (Det är fö 6.1% fett och 11% protein i våtfodret). Hon har ju fortfarande torrt torrfoder att äta när hon vill, så mängden är nog inte problem.
Å andra sidan kom jag nyss på att om jag är RIKTIGT smart så MAL jag torrfoder och blandar i våtfodret Då får jag i henne mer protein och fett utan att direkt öka volymen (jmf med om jag skulle försöka ge henne allt i våtfoder). Sedan har hon ju hela tiden torrfoder att tillgå om hon vill. Men om jag blandar ner krossat torrfoder i burkfodret får jag ju i henne mer mängd protein och energi på i princip samma volym, utan att hon kan hetsäta torrfoder på samma sätt, dvs kräkningsrisken borde vara som för om hon fick bara våtfodret (vid den måltiden). Och krossar jag det slipper jag hållbarhetsbiten (Som inte är ett problem, jag står ju och passar henne när hon äter våtfoder iaf, så de andra ska ge fan. Så när hon är klar (dvs under fem minuter) så plockar jag undan. Så det blir ju aldrig stående framme, våtfoder eller ev uppblött torrfoder.
Men jag tror jag ska provakrossa lite torrfoder här och se om det är genomförbart =)
Sol skrev:Visst kan du blöta upp torrfodret, men kom då ihåg att uppblött torrfoder skall behandlas precis som vilken färsk mat som helst, den kan inte stå framme utan måste slängas eller in i kylskåpet efter ca 20 minuter om man vill förhindra bakterietillväxt.
Och kom ihåg att kolla så att katten verkligen äter tillräckligt mycket uppblött torrfoder, det sväller ju rejält så 50 g torrfoder kan bli en anseelig mängd uppblött mat
Sedan är det inte så att torrfoder innehåller mer protein och fett än våtfoder... eller rättare sagt, det kan man inte veta förrän man räknat ut de olika fodrens näringsvärde i torrsubstans (dvs. efter man har räknat bort mängden vätska). 10 % protein i våtfoder ser ju jättelite ut jämfört med torrfodrets 33 % protein, men om man räknar ut näringsvärdet i torrsubstans får man en helt annan siffra. RCs torrfoder innehåller enbart 8 % vatten och därmed 92 % torrsubstans. Delar man proteinmängden med torrsubstansen 33 % får man ca 36 % protein. Våtfoder innehåller runt 80 % vatten vilket ger 20 % torrsubstans, delar man proteinmängden 10 % med torrsubstansen får man 50 % protein så en katt som äter sin dagliga ranson våtfoder kommer få i sig mer protein än en katt som enbart äter torrfoder (oavsett om det är uppblött eller inte).
Jo, det vet jag ju att man måste räkna om till TS. (Det är fö 6.1% fett och 11% protein i våtfodret). Hon har ju fortfarande torrt torrfoder att äta när hon vill, så mängden är nog inte problem.
Å andra sidan kom jag nyss på att om jag är RIKTIGT smart så MAL jag torrfoder och blandar i våtfodret Då får jag i henne mer protein och fett utan att direkt öka volymen (jmf med om jag skulle försöka ge henne allt i våtfoder). Sedan har hon ju hela tiden torrfoder att tillgå om hon vill. Men om jag blandar ner krossat torrfoder i burkfodret får jag ju i henne mer mängd protein och energi på i princip samma volym, utan att hon kan hetsäta torrfoder på samma sätt, dvs kräkningsrisken borde vara som för om hon fick bara våtfodret (vid den måltiden). Och krossar jag det slipper jag hållbarhetsbiten (Som inte är ett problem, jag står ju och passar henne när hon äter våtfoder iaf, så de andra ska ge fan. Så när hon är klar (dvs under fem minuter) så plockar jag undan. Så det blir ju aldrig stående framme, våtfoder eller ev uppblött torrfoder.
Men jag tror jag ska provakrossa lite torrfoder här och se om det är genomförbart =)