Oledat pelham på tävling...

S

Suprize

Får man rida själva terängdelen på en flt-tävlan med ett oledat pelham, använda delta i båda ringarna och ha kedja...??
Å sen ha vanligt bett i dom andra momenten??:bump:

Sv: Oledat pelham på tävling...

Om det inte är en ponny väl?! I TR är det oledade pelhamet i gummi och det brukar inte vara tillåtet med andra varianter än de som visas på bild och omskrivs. Det står bara "Oledat pelhambett" men det är klart och tydligt i gummi.
I hoppning får inte ponnyer gå på oledat pelham i metall, bara i gummi, syntet eller med de någon av de två överdragna med läder.

Nja, står det oledat pelham så är det det som gäller. Gummi eller ej ska man inte behöva lista ut på de dåliga bilderna. Men jag skulle för säkerhets skull ringa förbundet och kolla samt be dem förtydliga.

Det är en ponny... Men tror du inte att jag får ha det då?:smirk: :crazy:

Fast just den bilden är tydlig, särskilt i jämförelse med "Oledat gummibett". Det är ju precis samma bilder som i hopp-TR och där är det tydligt att rakt pelham i metall inte får användas på ponny.

Nu ska ponnyn gå på sitt raka jaktkandar i både terräng- och hoppdelen så det spelar ingen större roll, vill mest veta. Jag gillar att veta saker ;)

Som skrivet, jag vet inte. Däremot vet jag hur det är i hoppningen och där är inte rakt pelham i metall godkänt på ponny. Gör som LenaH skriver, ring SvRF för säkerhets skull. Prova gärna att ringa flera gånger, de svarar nämligen olika då och då :crazy:
Se till bara att ta namn och tidpunkt på de du frågar.

*kl*

Liten tilläggsfråga:
Hur är det med betslingen på storhäst, är den valfri?
Får man rida på obetslat (heter det väl? :p ) ?

på häst är det i princip fritt, MEN hackamore får bara användas i terrängen på ** och ***.

Hur är det med andra bettlösa?
Eller kombinationsbett?

Min häst kan inte hoppa med bett i munnen :crazy:
(Eller jag vågar inte hoppa, för hon slänger av om man råkar ta en millimeter för mycket i det)

kombinationsbett är ok på häst även i lägre klasser.
har svårt att tänka mig att andra bettlösa skulle vara tillåtna, det finns väl en anledning till att man bara får ha hackamore i högre klasser.

Min häst kan inte hoppa med bett i munnen :crazy:
(Eller jag vågar inte hoppa, för hon slänger av om man råkar ta en millimeter för mycket i det)
Det låter som du har en väldigt sympatisk häst som släger av dig för allt^^ Benskydd och bett:D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 121
Senast: dukie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar