Old Macs G2

CoNo

Trådstartare
Hejsan!

Det är såhär;
min häst har nu under sommaren tappat samma sko fyra ggr. Nu senaste gången såg hoven verkligen illa ut, den var helt söndertrasad och han kunde knappt stöda på den. Hovslagaren kallades in, han blev bekymrad och efter en tids funderande sattes ny sko på, dock med endast fyra sömmar. Alltså väldigt stor risk att den åker av. Ponnyn fick in i "sjukhage" för han får absolut inte springa eller riskera att skon sugs av i leran. Han ska ta det lugnt i sju veckor och boots ska vara på hela tiden när han är i hagen eller rids (läs skrittas). Nu har vi varit på hööks, och där rekomenderade de OLD MACS G2, som ska ersätta framskorna, antingen tills hoven läkt eller för "all evig framtid" :D
I padocken eller när man rider på asfalt behöver man ju inte dessa, men när man rider ut och på grus mm så ska man ju ha dom på. Nu frågar jag er, vad ni har för erfarenheter av dessa "skor"?
- Hållbarhet
- "Livslängd"
- Hur bra sitter de? Hur stor risk är det att de åker av i leran?
- Hur påverkar de hästen?
- Kan den ersätta tappsko eller blir hästen ojämd, om den har en sån och en vanlig?
- Biverkningar?
- Osv osv :D jag vill veta allt om dessa grajor - de är ju inte precis billiga... :angel:

Här ser du dom --> www.hooks.se --> skriv "tappsko" eller "OLD MACS G2" i sökrutan

Tack för svar snarast! ;)

Mvh
Norah

Senast ändrad:
Sv: Old Macs G2

Kunde inte hovis bygga upp hoven med plast så att skon sitter tills hoven återhämtat sig:idea:

Tack för ditt svar!
Det var nästa steg, men han tyckte att hoven skulle få återhämta sig "själv".

Dessutom har jag funderat på att ta av skorna på hästen, och då vore dessa bra, kanske?

Mvh
Norah

Jag har en häst som ofta trampar av sig skorna, Vi var iväg och köpte ett par O M G2 och dom har funkat bra. Har både kört och ridit med dessa boots samt att hästen har haft dom på sig i hagen och hästen verkar inte bry sig alls. Så jag kan verkligen rekommendera dessa "skor"

Hej, Jag har ett per av den gamle sorten old macs, men tycker de är klumpiga. Köpte ett par boa boots till mitt sto i vintras som är mycket bättre, och mer prisvärda. Rekomenderar dessa istället. kommer dock inte ihåg adress till dena sida men googla så kommer det upp.

Jag tycker att de är väldigt klumpiga.
jag har Easy boots till mitt fullblod när han tappar skor. och de är jag nöjd med.

Tack för alla svar!
Av olika anledningar gillar jag inte riktigt de andra bootsen, så nån mer som haft Old Macs?

:D

Old macs sägs vara rätt så klumpiga, dessutom är de ju rätt så dyra. Vet dock inte om den nya versionen är bättre men den "gamla" har ju rätt så dåligt rykte här på buke iaf tror jag.

Jag köpte ett par boa boots nu för ett tag sedan,av naturliga hovars webshop. Är väldigt nöjd med dem, de funkat på både ridturer o lite i hagen.Dock har hon blivit så pass bra i hovarna nu att hon fått riktiga skor, men mina boa har jag tänkt att ha till tappsko ersättning

Denna tråden verkar inte vara alltför aktiv så jag vet inte om någon kommer kolla på detta inlägg men det skadar ju inte att försöka. ;)

Hursomhelst har jag ett arabsto som har tendens till bockhov, vilket medför att hon behöver verkas en gång i månaden. Om jag ska ha vanliga skor på henne betyder det att jag måste betala 900kr/månad för skor till henne och det svider ganska rejält i plånboken för en gymnasiestuderande tonåring. Därför har jag funderat att Old Macs G2 för att slippa sko henne hela tiden, hoven räcker ju dessutom inte till att slå i nya söm i varje månad.

Vidare till frågan... Slits dessa mycket eller hur tycker ni/du att det verkar? :confused:Jag har ju planerat att använda dem när jag rider ut eftersom hon blir ömfotad på de hårda grusvägarna och på ställen där det är väldigt stenigt. I hagen och när jag rider i paddocken eller i ridhus rörs hon inte av att gå barfota. :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 472
Senast: Memphis Belle
·
S
Hästvård Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum. Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till...
Svar
13
· Visningar
3 636
Senast: Sunnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka