olater.. vad gör man?

F

fiddeline

Jag har ett ponny sto som överlag är väldigt snäll och väluppfostrad förutom när det gäller två saker.
Det ena är att hon har börjat skrapa med hoven när man ryktar henne på stallgången och det spelar ingen roll om man ryter i åt henne och berömmer när hon står stilla, hon slutar bara för stunden och fortsätter snart igen. Uppenbarligen har hon ingen respekt, men hur ska jag få hennes respekt tillbaka?

Någon som har några tips? någon som haft liknande problem?

Det andra är att hon är väldigt svartsjuk av sig och för ett himla liv i boxen då man tar ut hennes stallkompis för att borsta eller pyssla med henne. Jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med henne i dessa situationer. Jag vill dock tillägga att vi tränar ledarskap från marken ca en gång i veckan och det fungerar jättebra. Frågan är varför det inte fungerar i stallet? :confused:

Sv: olater.. vad gör man?

jag känner igen sånna här problem...första frågan kan jag inte svara på, asså skrapar hon i marken när du borstar henne??
Den andra frågan: hon vill ha uppmärksamhet, o det ska du bara igonera....det kan vara väldigt svårt..när man hör hästen bara stå o sparka i boxdörren o så men försök o igonera hästen..för hästen vill bara ha upp märksamhet..o märken han/hon att det funkar att sparka i boxdörren så fortsätter den...

Ja hon skrapar med hoven på stallgolvet vilket inte är så uppskattat eftersom hon gör stora repor då hon har broddar i. Hon gör det i samband med rykten, hon har inte gjort så förut vilket är konstigt för hon visar väldigt tydligt annars om det är något som hon ogillar genom att stryka öronen bakåt och blänga surt...
Det verkar lite som hon tycker att det är tråkigt och att hon hellre vill kela och mysa hela tiden... för hon lägger inte örona bakåt, när hon skrapar med hoven, snarare framåt...:confused: Jag blir iaf inte klok på det

okej jag förstår att du blir iriterad....jag har en häst i mitt stall som oxå gör så..men ägaren bara brukar klappa tilld den på benet..men den skrapar bara när man slutar o borsta typ..för den vill ha uppmärksamhet

Min syster hade ett liknande problem med sin ponny, men det var att han slog med frambenet i spiltan när han var sur. Då kom hennes smarta kompis på en lösning: När han lyfte frambenet för att börja vifta med det tog hon tag i frambenet, höll upp det ett tag och satte sedan ner det igen. Detta hjälpte väldigt bra och dessutom snabbt, nu har han slutat helt med dessa fasoner! :D Vet inte om det blir riktigt samma sak när hästen skrapar med frambenet istället, men med tanke på hur kanonbra det fungerade hennes ponny kan det kanske vara värt att testa iallafall! Lycka till hur som helst! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 561
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar