Torill

Trådstartare
Hästen jag är medryttare på fick behandling av en kiropraktor i måndags och vi fick intstruktioner att ta det lugnt och bara promenera med honom de första dagarna så idag när jag skulle gå ut med honom så började jag prata med ställägaren och hon undrare om det var fastställt av veterinär att det var det felet som kiropraktorn påstod och då sa jag att det var det väl inte för dom kunde inte hitta nåt fel. Då sa hon att det var olagligt att låta en kiropraktor behandla om inte veterinären konstaterat vad som är fel, stämmer det? Jag hade aldrig hört talas om nåt liknande... Nån som vet nåt om detta?

Sv: olagligt

Regel nr 1.

Man anlitar alltid veterinär först vid ev. problematik på/med hästen.

Sen utefter vad veterinären finner/inte finner så kan man gå vidare enligt veterinärens rekommendation med Komplementär behandling.

I alla övriga fall ska Komplementär behandling ses som förebyggande och friskvård.

Olagligt är det bara för Terapeuten, att göra veterinära behandlingar.

Det ägaren /Den som han ansvar för hästen ska tänka på är att alltid ha en veterinärs utlåtande först.

Carola - Terapeut.

Sv: olagligt

Ok, hästen har ju varit på ett antal utredningar och varit halt ett antal gånger på alla ben och nu när han skulle sättas igång kändes det väldigt tydligt att det var nåt fel på vänster bak men veterinären kunde inte hitta nåt, då valde ägaren att prova detta. Får väl bara hoppas på att det kommer fungera.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 020
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 116
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama