Okynnes skällande?

Sv: Okynnes skällande?

Ja, men inte genom att totaldissa andras teorier, men å andra sidan så är det rätt svårt att uttrycka sej så här kort på ett forum och får det att framstå som man menar... Vem vet vi kanske har samma ideer i slutändan trots allt...

Har väl inte direkt totaldissat någons teori. :smirk: Du skrev vad Du trodde på och har märkt fungerat. Jag skriver vad jag tror på och vet fungerar. Sedan får trådskaparen själv sålla ut vad hon tycker verkar vara bra och framför allt tror sig fungera på sin hund.
Som Du skriver så fungerar alla hundar olika och det finns ingen universalmetod, man får testa sig fram med metoder som man anser fungera bäst utifrån sin och hundens relation.

Hihi, men det var ju inte det som var frågan från början... Grejen är väl kanske att hon ska få mötet med de som går förbi att bli en possitiv upplevelse och då måste ju godis vara det bästa?
Absolut, fungerar godis så visst är det en bra metod att se till att hunden får en positiv upplevelse av folk som går förbi. :) För andra hundar kan det vara lek eller bli skickad på sök. Det där vet bara ägaren.

Menar du med antiskäll halsbandet med dusch så är mitt tips menigslöst men annars har en staketskällare och en bilskällare fått ett nytt liv på äldre dagar pga detta.
Staketskällaren kan nu tillbringa mer tid ute då den inte behöver passas ständigt och bilskällaren får åka med husse o matte när dom ska på utflykter - vilket han inte fick annat än när det var tvunget förut.

Ja jag har provat det med citronella doft,dvs det som sprayar när hunden skäller.Funkade de första minutrarna men sen ignorerade han det.Förbi passerande desto mer förvånade när han skällandes kom med duschar av citronella :D
Men jag har också provat blomspruta,ingen verkan :crazy:

Vi har lite samma problem, men det börjar bli bättre. :smirk:

Arne är ganska skeptisk mot främlingar, och när vi är på promenad vill han ofta hänga med de vi möter i hälarna, för att sedan skälla på dem. :o Klart blir de rädda, då har han lyckats tycker han. :angel:

Redan från början har vi försökt göra honom uppmärksam på oss istället för andra vid möte. Men inte förrän nyligen har han tagit det till sig, att det är bra att kolla på oss, och strunta i de andra. :cool:

Orsaken till att det blivit såhär är förmodligen delvis pga att han var "så liten och söt", och ALLA ville hälsa, nutta, gosa, men Arne har alltid varit väldigt fäst vid oss, och inte gillat främlingar, speciellt inte om de klappat honom mot hans vilja. :crazy:

Någon som har bra tips på vad som kan göra honom ännu bättre på att strunta i folk? GA brukar ha bra tips *hint* :D

*lånar*

Det kan vara så att hunden är understimulerad eller skaffat sig en dålig vana.

Vi har en skäll-marodör av stora mått och han skäller minst när han får ordentlig stimulans och mest när han blivit lite försummad.

Har funderat på citronduschen på honom eftersom han skäller mest när man inte kommer åt honom. Alltså sitter jag bredvid så vågar han inte knysta direkt.

Men jag blev betänksam när du säger att din hund inte bryr sig om anti-skäll-sprayen. Vår är av segt virke och det skulle inte förvåna mig om han blev som din...

Så, vad jag gör när skällandet börjar bli för mycket är att se till aktivera hunden lite mer. Han blir skällig(are) när han har tråkigt, helt enkelt.

På vilket avstånd sätter hans beteende igång? Hur långt ifrån behöver människorna vara för att han ska agera?

Hur som helst så tror jag på skvallerträning i denna situation. Den är faktiskt väldigt effektiv i mycket. :bow:

Vet Du hur man tränar skvallerträning så börja med det och se hur han agerar. Om Du inte vet så sök i gamla trådar, annars drar jag det igen.

Lycka till!

På vilket avstånd sätter hans beteende igång?
Ja, oftast när han kommer 5-10 meter nära, men även när ngn kommer plötsligt, eller beter sig skumt...

Vet Du hur man tränar skvallerträning så börja med det och se hur han agerar. Om Du inte vet så sök i gamla trådar, annars drar jag det igen.
Orkar du dra det en gång till? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 243
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 230
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 139
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama