Okynnes skällande?

Shettisar

Trådstartare
Har frågat här innan o provat råden jag fick,men inget hjälper i längden. Vad gör man då?
Har en Hamilton hane på 2år som skäller längs staketet så fort någon går förbi,dock inte ryttare & häst längre. Är det en hund med så ligger han längs marken och vrålar rätt ut så länge hunden finns inom synhåll.
Har provat det mesta o visst funkar det tills nästa passerar samma visa, funkar o sen är det likadant igen. Är jag inte ute så blir han 7 gånger värre.Hållt på så här sedan vi fick hem honom..... Börjar blir psykiskt påfrestande snart. :devil:

Sv: Okynnes skällande?

Vad har Du gjort för korrigeringar?

Har Du testat att belöna honom när det kommer förbi människor och hundar?

En jag känner hade också en sådan vovve, så hon gick till en hundkurs med den. När hunden skällde så slängde dom fram en jätte prasslig plastpåse framför den, så att den blev livrädd. Det gjorde dom varje gång den skällde och då lärde den sig att skäller jag så kommer den farliga påsen fram! Hunden bryr sig nu inte ens om en stor parad går förbi.. :D

Jag har nog gjort allt både bra o mindre bra har tom sagt åt de som går förbi att säga åt hunden men de vill inte?.
Jag berömmer honom de gånger han inte skäller ja...Funkar bra tills nästa kommer.
Har testat antiskäll, vattenspruta,tillsägelse. Avledning när jag hör det är någon på väg,funkar inte.Han skiter fullständigt i annat då,speciellt när det är hund med.Jag har inte tagit i med hårdhandskarna dvs brukat handgripligt våld då jag anser att det är förkastligt gällande hundens och mitt "band".I all annan träning så lyder han mig blint men inte detta med skällandet.

Senast ändrad:

Önskar att det hade hjälpt, 1 gång men nästa så nästan fnyser han åt sådana händelser. :(

Nej, berömma NÄR han skäller. Det gjorde jag, och nu har jag en hund som skäller till när det kommer någon, men inte mer. Precis som jag vill ha det.

Är det en mkt trafikerad gångväg? Eller kommer det bara någon då och då?

Ställ en hink med godis utanför grinden med en stor lapp, där Du skriver att de som går förbi ska ta en näve godis och kasta långt in på tomten. Ej ge från handen.

En metod som fungerar ganska ofta. Då får hunden en förväntning på alla människor som går förbi och söker sig in mot tomten då det är där godiset hamnar.

Alt. så har du honom bara ute när du är hemma. När det kommer folk, så belöna honom massor innan han börjar skälla. Godis får han komma och hämta vid er ytterdörr eller annan plats långt bort från grinden.

Ja nu på sommaren så är det en hel del rörelse här.
Ska testa det med godis och beröm innan han börjar skälla. Tack för tips! :bow:

Hur är han i övrigt? När ni ska gå ut, springer han före dej genom dörren? Vaktar han sin mat?
Problemet är kanske att han är ledaren hemma och inte du?
Jag har 2 rottisar hemma som jag tränar rätt mycket med och de har aldrig skällt på folk förut.. Nu är jag skadad i knäet så jag kan inte träna och då börjar de skälla på folk... Och det har nog med ledarskapet att göra. Jag har visat mej som skadad svag ledare och alltså måste någon annan ta över och skydda flocken...

Svårt att förklara så här men det finns en superbra bok... Den heter "Förstå din hund"och är skriven av Jan Fennell. Hon har tagit sina teorier från Monty Roberts och omvandlat dem till hundar.
Där finns massor med ledarskapsövningar som har funkat super på våra vovvar! För mej blev det faktist lite av en aha-upplevelse när jag läste den.
Nu vet jag varför de skäller och tuggar sönder saker när vi inte är hemma osv ochkan göra något åt det och UTAN våld. Bara små enkla övningar.... Som förresten känns jättefåniga ibland, men det funkar så vad gör det...
En övning är t.ex att när du ger hunden sin mat så ställer du den först på bänken framför hunden så den ser den och sen låtsas du äta ur den. Ta t.ex ett kex och lägg bakom skålen så hunden tror du äter av maten. Varför? Därför att alfaparet (ledarparet) i den vilda flocken alltid äter först och sen får de andra det som blir kvar... Alltså visar du att du är ledare och att du skyddar hunden och den behöver inte skydda dej genom att skälla påfolk..

Äsch, det här blev ju rörigt värre... Läs boken istället....
Hoppas det löser sej! Lycka till!

När ni ska gå ut, springer han före dej genom dörren? Vaktar han sin mat?

En övning är t.ex att när du ger hunden sin mat så ställer du den först på bänken framför hunden så den ser den och sen låtsas du äta ur den. Ta t.ex ett kex och lägg bakom skålen så hunden tror du äter av maten.

Förklara gärna varför dessa övningar förstärker ledarskapet?

Enligt mig har detta ingenting med ledarskap att göra. Går man tillbaka till vargen så är det sällan alfaparet går först på stigar och vägar.
Det är nästan endast när det råder matbrist som alfaparet äter först av alla.

Även ranglåga får försvara sin mat och de ranghöga ska respektera detta, om det inte råder matbrist.

Jag har 2 rottisar hemma som jag tränar rätt mycket med och de har aldrig skällt på folk förut.. Nu är jag skadad i knäet så jag kan inte träna och då börjar de skälla på folk... Och det har nog med ledarskapet att göra. Jag har visat mej som skadad svag ledare och alltså måste någon annan ta över och skydda flocken...

De behöver inte sed dig som en svag ledare, men däremot så tar de till sin uppgift att hjälpa flocken. Du brukar normalt ge dem trygghet och nu tar de det som sin uppgift att hjälpa dig. Det är extremt få hundar som försöker klättra i rang hela tiden. De allra flesta hundar tycker det är ganska skönt att ha en ledare som ger trygghet, mat och direktiv över hur och vad som ska göras.

Han springer inte före mig om jag inte tillåter det.
Han vaktar inte sin mat heller.
Han äter heller inte maten förräns jag ger han tillåtelse.
Så den biten tror jag inte spelar så stor roll.

Det vet jag inte, som jag sa så får du läsa boken. (Risken är väl att jag citerar fel och då blir det väl ett himla liv...) Jag är absolut inget proffs på det här men för mej har den funkat bra iaf. Alla hundar är väl olika, våra är väldigt starka hundar med mycket egen vilja och jo, de testar varandra så fort de varit ifrån varandra en liten stund. Ja, hundar tycker det är skönt att slippa vara ledare, men måste de så måste de....

Eller fixa lite folk som kan gå förbi och när dom går förbi så leker du med han och ger han godis och så. Så gjorde vi när vi tränade möte på valpkursen och när vi hade ringträning och "domaren" kom och skulle titta och känna på hunden.

Har läst boken. Man får som i allt annat sålla och välja ut det som man anser vettigt. Just detta som Du tar upp har jag valt att sålla bort.

Men visst, funkar det för Dina hundar så fortsätt. Men jag nog övertygad om att det inte är just dessa saker som får Dina hundar att fungera bättre, men det är bara gissningar från min sida då jag varken känner Dig eller Dina hundar.

Ja, hundar tycker det är skönt att slippa vara ledare, men måste de så måste de....

Men hundar kan även få/ta fler eller större uppgifter i flocken utan att för den sakens skull ta över ledarskapet.

När min bror fick barn så tog mina hundar på sig en större vaktroll när vi var ute och promenerade tillsammans allihop och även när vi hade hundarna på tomten och familjen + barnet befann sig där. Då hade de mkt mer koll på omgivningen. Även om jag var ledare, så vaktar 3 bättre än 1. Sedan agerade de inte utan att fråga mig, men de hade helt klart tagit större ansvar i vår flock.

Samma sak med om man går ut med dem på kvällarna. Dagtid så misstänker de aldrig folk, men är det mörkt är de mer allerta och vaksamma. Med Jan´s teori skulle det innbära att jag är ledare över dem dagtid och de är ledare över mig nattetid? Nä, fungerar inte så. En flock hjälps åt och delar på uppgifterna, men agera utåt gör de inte utan att fråga.

Ia* skrev:
Inga kommentarer mer...

Tråkigt att Du ser det så. Forumet är ju till för att diskutera och lära. Vi lär oss alla på andras kunskap och erfarenheter. :)

Ja, men inte genom att totaldissa andras teorier, men å andra sidan så är det rätt svårt att uttrycka sej så här kort på ett forum och får det att framstå som man menar... Vem vet vi kanske har samma ideer i slutändan trots allt...

Hihi, men det var ju inte det som var frågan från början... Grejen är väl kanske att hon ska få mötet med de som går förbi att bli en possitiv upplevelse och då måste ju godis vara det bästa?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 905
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 243
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 230
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 139
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama