Okunnig fråga...

Kattennizze

Trådstartare
Jag har nyligen blivit medryttare på en fantastisk islandshäst. Det är min första kontakt med rasen, och nu försöker jag lära mig så mycket som möjligt om denna helt underbara ras!! Eftersom jag bara haft halvblod tidigare, så är det mycket som är nytt. Jag undrar om någon vet om det är någon skillnad att longera en islandshäst? Det jag lurar på är ju formen, och inspänningstyglar. Hur gör ni? Det kan låta korkat, men det jag egentligen funderar på är islandshästens form, såvitt jag förstår samlar jag inte islandshästen på samma sätt som jag gör med mitt halvblod? Är jag helt ute och cyklar här? Jättetacksam om någon vill upplysa mig!

Sv: Okunnig fråga...

Jag longerar islänningarna hemma på samma sätt som om det hade varit vilken hästras som helst. Dock använder jag inte inspänningar men jag vet många som har islänningar som även använder det.
Ang. samling så samlar jag islänningarna på samma sätt som om jag rider en annan hästras, dock kan det vara lite mer knepigt med samling i tölten eftersom många islänningar inte orkar tölta i rätt form (men man kan ju alltid försöka). Men skritt, trav & galopp fungerar alldeles utmärkt att göra på "vanligt vis", i allafall för min del ;)

skall en felriden häst korrigeras så kan man kanske använda inspänningstyglar för att få den att söka framåt nedåt vid longering av kunnig person.

en unghäst longeras som en del av att förbereda inför inridning.
den lär sig kommando för halt, trava osv.
longering är ett bra sätt att få kontroll på hästen som man sen har nytta av när man rider.
när det gäller ridning så är lydnad och avspänd häst viktigt för att komma vidare med ridning tex tölt.
hästen skall ridas lösgjord kunna jobba framåt nedåt för att stärka överlinjen samt buk för att gångarterna skall fungera.

Det är ganska mycket skillnad på Islandshästar och "vanliga hästar". Jag har ridit storhäst och vanliga ponnyar i flera år. Innan jag började på Islänningar och köpte min isispålle, tycker det är mycket svårare att rida islandshäst, även om många tror att det är jättelätt, bara att åka runt. Men det är ju inte sant, för att lyckas på tävlingar måste man lära hästen att samla sig fint [ samlar min genom ryggningar, halvhalter och sånt, men när jag red på ridskola med stora hästar sa ridlärana att man skulle rida på volter och typ hålla på och fiffla en massa med tyglarna, skänkla osv...] Nu är det mera avspänt och naturligt och man måste rida mer med sitsen och överskänklarna.
Jag tycker inte det är nån skillnad på att longera islänningar mot att longera vanliga, brukar spänna in med gummisnodd ( halsförlängare ) men det gör man väl på vanliga också...

Hejsan!

En islandshäst är ju en häst ;O) och som alla hästar mår den bra av att gå i rätt form och få rätt muskler etc.
Longering är en utmärkt väg till detta. Beroende på hur hästen rör sig och vilken gångart den väljer kan man anpassa longeringen så att resultatet blir bäst.
En häst som har svårt att trava kan man hjälpa genom att longera över bommar i långsam hastighet.
Oftast väljer en häst trav i longeringen när den är inspännd och har vant sig och slappnar av. Många femgångare kan få mycket hjälp med formen att bli longerad i trav lätt inspännd.
Jag longerar alla mina unghästar inspännda vid något tillfälle. Då kan de bara koncentrera sig på formen utan att behöva bära en ryttare samtidigt. De lär sig att ge efter i nacken och bära upp ryggen rätt vilket kan vara för svårt i början med tyngd på ryggen.
Jag kan rekomendera pessoa inspänning vilken gör att hästen drivs på mer bakifrån och på så sätt lättare går under sig med bakdelen.

Mvh, Kristin

Ja, precis, jag tycker att det är ganska svårt att rida islandshäst. Kul med utmaningen! Snart ska jag på kurs för att få lite mer ordning på de här extra gångarterna. Och min medryttarhäst är 12 år men inte blivit riden särskilt mycket de senaste åren, så han är ganska orutinerad. Något jag märkt är dock att han inte gärna vill trava utan "bara" tölta, så att longera honom över bommar tror jag är en utmärkt idé som jag ska pröva. Men jag måste säga att mina fördomar om islandshästen verkligen försvunnit! En trevligare häst får man leta efter! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 662
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka