okontrollerad galopp

loote

Trådstartare
Hej!
Jag galopperade förra ridletionen och det kändes väldigt okontrollerat, det är bara andra gången jag galopperar på lektion annars är jag väldigt van att galoppera ute i skogen. Vilket är väldigt stor skillnad.vi galopperade på en volt en i taget, det gick för fort så blev svårt att leda samtigt på volten. Hur ska jag göra för att det ska gå långsammare, hästen lyssnade inte när jag tog i tyglen. Just den här hästen är väldigt stor och har väldigt skumpig galopp. Höll på att tappa stigbyglarna också, vi ska sitta ner i galoppen och ja tycker det är svårt att ta stöd av stigbyglen då :S är van vid att stå lite i stigbyglarna när jag rider ute i skogen.. Några tips?
 
Sv: okontrollerad galopp

Ja galoppera på volt är en träningssak, kämpa på så kommer det att gå lättare. Och som doleron skrev, prata med läraren och tala om vad du tycker är svårt och be om tips.

Ang stigbyglarna, prova att korta dom ett par hål innan du ska galoppera, då kan du få ett riktigt tryck i dom o neråt i hälarna och riktigt känna "gångjärnen" i fotled, knäled o höftled, allt det gör det lättare att sitta.
 
Sv: okontrollerad galopp

Korta inte stigbyglarna då skjuter du atomatiskt upp din balanspungt ochdu blir svajigare. Tänk att du har en tennisboll på huvudet, flytta sen "tennisbollen" neranför naveln. Känn hur bara din tanke kan ändra din balans.mAlltså om du spänner dig, kortar dina läder osv så skjuter du upp dig ur sadelnoch förlorar balansen, galoppen skall inte gå så fort att du måste stå i fältsits på volt, du kan rida omkull. sen så skall hälen vara placerad ungefär 1 cm under tårna i stigbygeln, fokusera merpå att ha en lodrät sits och kordinera dina hjälper, inte så mycket ner med härlarna som möjligt. Om du tittar på ryttare som rider dressyr i högre klasser så har de aldrig hälen så långt ner det går utan som sagt ca 1 cm under tårna.. Fråga din ridlärare hur man gör en halvhalt istället och försök att få,hästen i en balancerad galopp. Lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: okontrollerad galopp

Tycker samma som dom andra skrev; prata med din ridlärare ! :)
 
Sv: okontrollerad galopp

Jag tror en mer erfaren ryttare kan försöka få hästen i balans med halvhalter, så där är det ett bra tips. I detta fallet tror jag att det kan blir för mycket för ryttaren att hinna med. Först måste ryttaren hitta sin egen balans i galoppen. Det kräver förstås att ridskolehästen ska vara tillräckligt stabil för att orka bära upp en obalanserad ryttare.

Ett tips för att hitta balansen är att "luta sig bakåt". Det man egentligen gör då är att man rätar på sig så man hamnar i rätt läge igen eftersom många faller framåt när de känner att de är på väg att tappa balansen.

/V
 
Sv: okontrollerad galopp

tack för tipsen, fick lite dubbla budskap angående stigbyglarna. Om man har korta stigläder borde ju det bli svårare att sitta ner för då skulle nog jag automatisk stå upp lite, vilket vi inte ska göra. annan sak om man ska stå upp i lättsits. Hm....

tyckte de vara svårt att hålla koll på tempot när man själv sitter som en studsboll i sadeln XD dem andra i ridgruppen tyckte däremot att det såg bra ut. så det såg bättre ut än det kändes!
 
Sv: okontrollerad galopp

tack för tipsen, fick lite dubbla budskap angående stigbyglarna. Om man har korta stigläder borde ju det bli svårare att sitta ner för då skulle nog jag automatisk stå upp lite, vilket vi inte ska göra. annan sak om man ska stå upp i lättsits. Hm....

Nej det är inte så. Jag talar utifrån egen erfarenhet av vad som hjälpte mig på skumpig häst. När man tycker det är skumpigt håller man ett krampaktigt grepp och då drar man upp benen lite och då är det lätt att tappa känslan för var man har stigbyglarna, så börjar man fundera över var man har dom och sitta o leta efter dom så glömmer man bort att rida.
Om man kortar upp lite så kan man få ett tryck i tån o ner i hälen och känna sina "gångjärn", och gunga med hästen i st f att sitta emot. När man har fått in gunget och slappnat av lite så behöver man inte göra så längre, men jag tycker det hjälper i början.

Det är iaf min personliga erfarenhet. Det enda du kan göra är testa vad som funkar för dig.
 
Sv: okontrollerad galopp

Jag skulle säga att stigbyglarna ska bort

+1

Att korta stiglädren ger mer obalans eftersom man inte kan få samma 'tyngd' i sitsen. (det finns en anledning till varför dressyrläder är längre..)
Lutar man sig dessutom bakåt så ger det signaler till hästen att öka för att sittbenen åker framåt - det går fortare.

Om jag vore dig så skulle jag skippa galopp på volt, släppa stigbyglarna och bara gunga med för att hitta takten. Att låta någon longera på volt kan vara en bra idé då du slipper tänka på att styra osv - du behöver bara rida.
 
Sv: okontrollerad galopp

+1

Att korta stiglädren ger mer obalans eftersom man inte kan få samma 'tyngd' i sitsen. (det finns en anledning till varför dressyrläder är längre..).

Jag håller inte alls med och det utav praktisk erfarenhet. Om man tydliggör gunget i fotled, knäled och höftled så hittar man ett sätt att sitta till den.

Sitter man med långa läder (eller inga läder), inte klarar att sitta ner o inte har egenbalans så skumpar man bara o känner sig ostadig, och det känns otäckt. Det är inget bra sätt att lära sig att galoppera.
 
Sv: okontrollerad galopp

Jag skulle säga att det är väldigt olika på olika hästar.
För tillfället rider jag på två olika ridskolehästar, varav den ena är väldigt skumpig och pigg, medan den andra är mer lyhörd och lugn som alla kan sitta på helt utan problem.
Sitsträning osv är jättebra om man har möjlighet till det, dock brukar man vara väldigt begränsad på ridskolor.
Kanske är det helt enkelt så att du behöver lite träning med en "enklare häst" för få lite mer erfarenhet.
 
Sv: okontrollerad galopp

Kanske är denna häst för tungriden för dig?
Du blir förmodligen jätteförvirrad av de olika budskapen med stigbyglarna så därför är det bättre att du tar detta med din ridlärare, som förhoppningsvis känner hästen och kanske vet någon mer som har samma problem?

Annars kanske du kan fråga om du får ha "fegsnöre" att hålla i? Så att du inte håller balansen i tyglarna? (därmed inte sagt att du inte ska hålla i dem).

Jag tror fortfarande att den enda som kan hjälpa dig med problemet är din instruktör som ser er på plats och vet hur hästen fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: okontrollerad galopp

Jag skulle säga att det är väldigt olika på olika hästar.
För tillfället rider jag på två olika ridskolehästar, varav den ena är väldigt skumpig och pigg, medan den andra är mer lyhörd och lugn som alla kan sitta på helt utan problem.
Sitsträning osv är jättebra om man har möjlighet till det, dock brukar man vara väldigt begränsad på ridskolor.
Kanske är det helt enkelt så att du behöver lite träning med en "enklare häst" för få lite mer erfarenhet.

Ja så är det.
Det kan vara bra att lära sig att sitta ner på en oskumpig häst.
 
Sv: okontrollerad galopp

Nu kom jag på!
När jag red privatlektion sa instruktören att man skulle kolla på hästens ytteröra, kanske för att man på något sätt rätar upp sig och får bättre balans, något att prova?
Detta gjordes förvisso när vi red utan stigbyglar i galopp men det funkade.
 
Sv: okontrollerad galopp

jag tror nog att det var just den här hästen som har väldigt skumpig galopp, ja har galopperat på två andra hästar på samma sätt och det gick bra. Andra mer erfarna personer på ridskolan säger också att den här hästen har skumpig galopp.
 
Sv: okontrollerad galopp

Jag håller inte alls med och det utav praktisk erfarenhet. Om man tydliggör gunget i fotled, knäled och höftled så hittar man ett sätt att sitta till den.

Då har vi upplevt det helt olika. :)
Jag vet när jag började galoppera med min kuse så hade jag korta läder á la hoppläder och jag föll av titt som tätt samt att jag tyckte det hela kändes väldigt obehagligt - även i trav då han är skumpig.
Fick tipset att länga lädren vilket jag också gjorde och sedan dess har jag legat på marken en gång och det var när vi välte i ett dike. :grin: Haha!

De gånger jag tycker han varit 'okontrollerad' och skumpigare än vanligt så har jag lagt undan stigbyglarna alt. tagit ner ett hål. För att kunna sitta kvar i dessa lägen så måste man låta hälen sjunka och slappna av i knäna vilket jag aldrig har uppnått med korta läder.

För mig är en naturlig tanke att man kniper mer med knäna vid kortare läder än vid längre. Men det kanske bara är individuellt?
 
Sv: okontrollerad galopp

Då har vi upplevt det helt olika. :)
Jag vet när jag började galoppera med min kuse så hade jag korta läder á la hoppläder och jag föll av titt som tätt samt att jag tyckte det hela kändes väldigt obehagligt - även i trav då han är skumpig.
Fick tipset att länga lädren vilket jag också gjorde och sedan dess har jag legat på marken en gång och det var när vi välte i ett dike. :grin: Haha!

De gånger jag tycker han varit 'okontrollerad' och skumpigare än vanligt så har jag lagt undan stigbyglarna alt. tagit ner ett hål. För att kunna sitta kvar i dessa lägen så måste man låta hälen sjunka och slappna av i knäna vilket jag aldrig har uppnått med korta läder.

För mig är en naturlig tanke att man kniper mer med knäna vid kortare läder än vid längre. Men det kanske bara är individuellt?

Absolut. :) var och en måste testa sig fram till det som funkar.
 
Sv: okontrollerad galopp

Nu kom jag på!
När jag red privatlektion sa instruktören att man skulle kolla på hästens ytteröra, kanske för att man på något sätt rätar upp sig och får bättre balans, något att prova?
Detta gjordes förvisso när vi red utan stigbyglar i galopp men det funkade.

Min instruktör säger alltid att om jag nu ska titta ner ;) så ska jag titta på ytterörat, för annars vrider man sig inåt och hamnar fel. Så det stämmer säkert!
 
Sv: okontrollerad galopp

Nej det är inte så. Jag talar utifrån egen erfarenhet av vad som hjälpte mig på skumpig häst. När man tycker det är skumpigt håller man ett krampaktigt grepp och då drar man upp benen lite och då är det lätt att tappa känslan för var man har stigbyglarna, så börjar man fundera över var man har dom och sitta o leta efter dom så glömmer man bort att rida.
Om man kortar upp lite så kan man få ett tryck i tån o ner i hälen och känna sina "gångjärn", och gunga med hästen i st f att sitta emot. När man har fått in gunget och slappnat av lite så behöver man inte göra så längre, men jag tycker det hjälper i början.

Det är iaf min personliga erfarenhet. Det enda du kan göra är testa vad som funkar för dig.

Så var det för mig också. Och är det skumpigt och man har något för långa stigbyglar är det kört. Nu har jag lärt mig att rida med för mig förut, för långa stigbyglar, men är stigbyglarna för långa låser jag knäna och trycker bara överskänkeln mot hästen och då försvinner ju kontakten med stigbyglarna.
Sen får man inte glömma att lägga vikt i stigbyglarna, och det gör jag fortfarande ibland.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp