Okoncentrerad

A

AngelInTheSnow

Ibland när jag rider så händer det att hästen helt plötsligt slutar att koncentrera sig på det vi håller på med och nästan glömmer bort att han har mig på ryggen eller får attityden "nehej du matte, jag lyssnar inte på vad du säger. Det där andra är mycket intressantare."
Så ni som har tips på övningar/saker som man kan göra i sådana här situationer får gärna dela med sig! :)

Sv: Okoncentrerad

Jag tycker det kan vara svårt att få tillbaka uppmärksamheten, blir lätt att man tar i lite extra så fort man märker att hästen är upptagen med något annat och då blir det ju som att man försöka överrösta det andra den försöker titta på istället för att få tillbaka uppmärksamheten. Om du förstår hur jag menar. :crazy:

Tycker det bästa brukar vara att be om något helt oväntat, kanske göra halt om man travar när hästen börjar glo på något eller fatta galopp direkt från skritt om den går i sin egen lilla värld. Brukar försöka vara lika mjuk som vanligt och förvänta mig att den ska var med på noterna men sedan ta i lite extra om den inte skulle lyssna för att få den att förstå att man tjänar på att var uppmärksam. Funkar hyffsat, men vill gärna ha andra tips. Lite svårt på ridbanan när det är mörkt och hindrena i det där mörka hörnet är livsfarliga och stallkatten är en stor tiger och det där lilla gruskornet som träffar staketet när vi travar förbi egentligen är ljudet av rovdjursfötter som smyger i buskarna. :crazy::p

Lite svårt på ridbanan när det är mörkt och hindrena i det där mörka hörnet är livsfarliga och stallkatten är en stor tiger och det där lilla gruskornet som träffar staketet när vi travar förbi egentligen är ljudet av rovdjursfötter som smyger i buskarna. :crazy::p

haha DET DÄR känner jag igen mig i :angel:

Håll han aktiverad hela tiden, om du tex bara rider runt på en volt lr runt fyrkantspåret och bara åker så börjar de ofta koncentrera sig på annat, så öka och minska tempot, flytta hästen lite osv.

Till skillnad från ryttaren som har 100% megafokus från steg ett till det den sitter av. :angel:

Jag kan aldrig kräva mer av hästen än vad jag kräver av mig själv, är jag koncentrerad så är hästen den också. Och tvärtom.

på vissa hästar kan man behöva lägga halvhalt i vart och varanat steg för att behålla fokus.

Om hästen är okoncentrerad så gör något plötsligt så hästen vaknar och undara vad du gör, till ex gör en volt, stanna, backa ett steg eller nåe, och gör den sysselsatt...det brukar fungera för mig :)

För mig brukar ett röstkommando funkar finfint när min ponny ställer sig att glo ut i intet alternativt slår knut på sig själv för att titta på nåt intressant. Men då är han alltså inte rädd, bara okoncentrerad! Det spelar ingen roll vad jag säger egentligen, oftast blir det hans namn. Bara för att jag vill ha uppmärksamheten tillbaka lite.

Åhhh.... så gör min också. Hon blir inte rädd på något sätt och skyggar inte för saker på skoj utan blir bara frånvarande, som om hon går och dagdrömmer om den nya snygga valacken i hagen bredvid. Det brukar komma plötsligt. Verkar inte spela någon roll om vi är i mitten av en övning eller om vi gör något enformigt. Det hjälper inte att överraska henne. Hon vaknar inte ur sin koma ändå. Det kan verkligen göra mig skitirriterad! :mad: Men till slut verkar det som om hon bestämmer sig för att vara till lags igen.

Förlåt, men jag vet inte hur man ska göra... Trodde att det var en sån där typisk stogrej.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
950
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar