Ökningar och serpentiner

I

imse

Om ett par dagar är det dressyrpremiär för mig, ska rida LB:1. Behöver några tips!

Först och främst så har jag svårt för ökningar. Hur får jag hästen att länga steget utan den bara springer iväg i 190 och tappar allt vad form heter? Tycker det är jättesvårt...

Sen en fråga om själva programmet, först rider man in och gör halt vid X, hälsar, fram i trav, höger vid C. Sen på C börjar serpentinerna, hur ska jag rida vid C? Vill ju inte ha hästen på spåret till höger om C i och med att första serpentinen redan e påbörjad där och jag kan ju inte rida till vänster om medellinjen innan C heller för att kunna börja ordentligt på serpentinerna mitt framför C. Hur ska man rida där?

Sen en serpentinfråga till :)
Om vi, för enkelhetens skull, tänker oss att man ska göra två serpentiner över medellinjen, t ex från C till A. Då börjar man ju på båge nr 2 vid X. Men innan man kommer fram till X, rider man in lite på A-halvan av ridhuset då, och efter X in lite på C-halvan? Eller håller man sig på rätt sida av X när man håller på med vardera båge? Gör man många serpentiner blir det ju svårt att hålla sig på bågens sida av "båg-bytes-punkten". Förstår ni hur jag menar? :crazy:

Några andra serpentin-tips? Är det bra att flytta hästen nåt steg för den nya innerskänkeln när man ställer om?

Tacksam för alla tips! :bow:

Sv: Ökningar och serpentiner

Läng inte mer än vad ni klarar av. Om hästen tappar formen och springer iväg om du försöker länga, så läng inte så mycket. Prova nu innan tävlingen var gränsen går.

När du närmar dig C på medellinjen så tänk att du ska ut på spåret en liiiten bit till vänster om C, men inte så mycket så det syns. Sen ska du ju nämligen in från spåret direkt igen eftersom du inte får gå ut i hörnet på serpentinen.

Du ska rida precis spirakt över medellinjen när du ska byta håll. Du får inte gena in mot den nya bågen förrän du ridit förbi medellinjen. Tänk att du nästan ska rida tillbaka mot C i den första bågen innan du viker av och gör bågen till vänster.

Flytta inte hästen för skänkeln för då ser det ut som att hästen går på tvären istället för att forma sig i sidan. Saker du kan tänka på i serpentinerna är:

- Gå EJ ut i hörnen i serpentinen, men markera däremot hörnet innan och efter bågarna tydligt.
- RAK häst över medellinjen, visa rakriktning överdrivet för att sedan ställa om.
- Om hästen är lättare att ställa i ett varv, ställ inte så mycket i det varvet, det ska se ut som att hästen ställer sig lika mycket i bägge varven.
- Rid samma tempo i både högerbågarna och vänsterbågarna, av samma anledning som föregående punkten.
- Och såklart; rid lika stora bågar, den största blir oftast större än den sista.

Lycka till! :)

Samla h'ästen ett par steg innan du kommer ut på diagonalen, och öka som mest när du är på mitten av diagonalen, då kan man satsa fullt ut 5-10meter och både innan och efter rida fortfarande lite ökat men inte mer än man klarar av!

Så löste jag mina problem de dagarna då inte mitt ponny-sto var på humör för att visa upp sina ökade gångarter! :o

När du kommer till tävlingplatsen, se till qatt du hinner se ett par ekipage och gämför deras bågar, om du ser att A. rider sina bågar jättte bra medans B. rider sina mindre bra, så försök memorera var A. kom ut i sina bågar.
Jag brukar hålla koll på bokstäverna och se till att jag kommer ut på rätt ställen, om man granskar ridhuset ser man juh vilka bokstäver man kommer ut vid, elelr nästan kommer ut vid..

försök att samla lite extra på kortsidan innan diagonalen, öka så mycket som ni klarar av för dagen o ta tillbaka på kortsidan efter diagonalen.
jag hade en gångartslös ponny och det enda sättet att visa skillnad på är att samla innan då. det spelar ingen roll hur en del sprätter iväg på diagonalen, det är skillnad dom till se på steglängden oavsett om det är en häst med mer eller mindre gång.

tack för hjälpen, jättebra tips! det ska nog gå bra det härr. hoppas jag :) :bump:

Gå in och titta på det ritade programmet på Stallbacken.

Nuförtiden tittar jag alltid först på Stallbacken innan jag lär in ett nytt program just pga av att jag är ganska så dålig på att lista ut hur saker och ting ska placeras (vilket jag brukar tycka blir krångligare ju svårare klass det är.) Men efter en kik där så är allt glasklart! Så jag är oerhört tacksam över Ylvas ritade versioner :bow: :bow: :banana:

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 269
Senast: vilde
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka