Ökning av lucern, pellets mm - hur ökar ni?

Mussea

Trådstartare
Hej!

Säg att en häst är lite mager och behöver få i sig ytterligare förutom grovfodret, hur mkt vågar man öka så det inte blir för stort hopp? (rädd för kolik)

Om man tex börjat på 2 dl lucern, ökar ni då 1 dl per vecka, eller 1 dl dag typ?
Samma med pellets & havre?

Hur mkt lucern och pellets hade ni vågat ge till en häst som väger 450 kg på en gång (får bara krafft kvällstid) 1,2 kg torrvikt?

Vet att man ska utgå från grovfodret, men har just nu ingen analys.

Mvh Mussea

Sv: Ökning av lucern, pellets mm - hur ökar ni?

Lusern är grovfoder så det behöver man inte vänja in hästen på.

Vad gäller kraftfoder läste jag i Ridsport för något år sedan att de senaste rekommendationerna är att öka med 2 del per dag.

Tack gör svar! Att lucern är grovfoder hade jag koll på, men däremot inte om ökningen. Så trots man bara gett ca 2,5 dl lucern, kan man ge typ 6 dl nästa dag då, och 3:e dagen 1 kg? Som sagt, är jättenojig med allt som kolik & foderförstoppningar mm. Hur mkt lucern (torrvikt) som sedan blötläggs kan man ge vid ett tillfälle tros?

Med min halvblodsvalack så fick jag vänja in honom vid lucern också, ökade med 1 dl varannan dag första veckan och sen 2 dl. Gjorde jag inte det fick han kolik. Han fick som mest 5kg torr lucern, 2 kg pellets och 2-3kg havre. Detta delade jag på två ggr, fast 2/3 på kvällen.

Mitt fullblod nu däremot är inte alls känslig och jag kan slänga på 1kg extra mat utan att det är någon fara. Han fick under sitt första året hos mig 4kg lucern, 4 kg, pellets och 3-4 kg havre (kraftig undernärd när han kom), delade upp det på 3 ggr när jag hade möjlighet annars 2 ggr som första hästen.

Både två hade alltid fri tillgång till hö.

Men en häst som jag inte vet så skulle iallafall jag öka långsamt med både lucernen och pelletsen. Ge hästen ordentligt med olja också.
Det du ska hålla koll på är så att inte hästen blir gallig i benen, det brukar dom bli om dom får mer lucern än dom behöver.

Precis som man vänjer in ett nytt grovfoder så bör man även vänja in lucern. Det är inte heller alla hästar som tål lucern och därför kan det vara vettigt att inte ösa på flera kg på en gång.

Till Ts

Lucern hade jag ökat med 2 dl/dag upp till den givan hästen ska ha på en normalkänslig häst. Är hästen känslig så får man öka saktare.
Jag hade inte gett något kraftfoder alls när inte analys finns på hö´t utan fodrat upp med betfiber och lucern och möjligtvis linfröolja i första hand. Både lucern och betfiber (betfor, speedibeet och kwick beet) tillhör ju gruppen grovfoder och då är ett proteinöverskott inte farligt. Skulle hästen däremot få ett proteinöverskott av kraftfoder så kan det både ge upphov till diverse sjukdomar och ger också onödig påfrestning på de inre organen. Hästen har också svårare att smälta kraftfoder och det ger lättare mag-tarmstörningar.
Du kan ge fritillgång till både lucern och betfiber efter invänjning eftersom det är grovfoder men se till att även blötlägga lucernet för att undvika foderstrupsförstockning.

Senast ändrad:

Fast vissa hästar kan reagera även på lucern. Jag vänjer alltid in mina, för säkerhets skull.

Tack!

Igår kväll blötlade jag 1 1/2 dl extra, från 2,5 dl till 4. Tänkte köra på det i helgen, och på sö blötlägga 6 dl, och typ på onsdag till 8 osv... Ökade Equijewel fr 1 dl till 2.

Då kan jag nog öka lucernet på min äldre ponny med, han får 5 dl nu, och 4 dl Equjewel. (gick ner sig mkt efter fång och har varit svår att få upp igen.

Då jag bara har möjlighet att ge lucern/krafft på kvällen så är jag rädd att ge för stor mängd på en gång.

Tack för tipset om att kolla benen =)

Min andra häst fick ju drygt 10kg kraftfoder/lucern sammanlagt som mest och han fick ca 8kg av det på kvällen :)

Tack för svar! =)

Linfröolja får de, men bara en liten skvätt, där kanske jag kan öka mer.
Det jag fordrar med förutom ensilaget, är då lucern, equijewel, betfor (1/2 dl resp. 1 dl), mineraler, havre (knappt 1 dl på denna, ej ponnyn) & en skvätt B-vitamin. De får även (har tappat bort namnet nu) som är köpt hos Distriktvetr och som ska vara bra för mage/tarm. Köpte det efter fånganfallet för 1 1/2 år sedan och har sedan fortsatt med det.

Equijewelen blev jag rekommenderad av en annan veterinär till min tunna ponny. Det är väldigt kaloririkt men ingen fara om man haft fång.

Jag fortsätter köra med det jag redan har då, och inte blandar in pellets med.

Vad svårt detta är, känns som om jag borde gå en foderkurs eller något :o.
Båda 2 har varit rätt så överviktiga, men nu är det lite för mkt på det andra hållet.

Tack för att ni delar med er här på Buke

Oj! Och här nojjar jag mig om ökning gällande deciliter... Tack!

Ingen av mina hästar har någonsin reagerat. Sen har jag aldrig börjat med flera kilo på en gång.

Nej, men man kanske ska vara lite försiktig med att säga att man inte behöver vänja in. Det kan ju skilja från individ till individ. :)

Det är först här jag hör talas om hästar som reagerat på lusern.

Kan du ge så mycket equi-jewel vid ett tillfälle? Är väl typ fett fast processat så det går kanske? Inte bra på stora mängder fett så nyfiken :-)

Hästar klarar ju stora mängder grovfoder, det de är gjorda för att äta....Lusern är grovfoder. Att få kolik av grovfoder om det också finns vatten är ju inte vanligt.....att leva på dåligt grovfoder och någon dl lusern leder knappast till kolik, bara till en alldeles för smal häst

Oj! Och här nojjar jag mig om ökning gällande deciliter... Tack!
Alltså, varje förändring av foderstaten kan ju ge en störning i tarmfloran. Men så länge det inte är en superkänslig häst eller en högpresterande, så behöver man kanske inte vara övernitisk med detta med långsam tillvänjning.

Eftersom lusern är ett grovfoder brukar jag jämföra det med hö. Och med hö håller jag personligen aldrig på och drittlar med hekton hit eller dit, utan tycker jag att de behöver 8 kg hö till natten så får de 8 kg hö till natten, även om de inte är vana vid just det höet eller om de bara fick 5 kg hö i förra stallet.
På samma sätt kan jag lätt ge 2 kg lusern på kvällen till en häst som behöver mycket, även om den inte fått det innan. (och sen fortsätta med 2 kg/måltid om det är det som behövs)

Ja det hoppas jag :) De sa det när jag köpte det att jag kunde ge 5 dl på en gång. Jag har ökat upp gradvis.

Tack! =) Nu känner jag mig lite lugnare. Nu blir det operation viktökning ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 348
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama